1515

Räntor och valutor: Lugn dag på räntemarknaden

Det noterades endast blygsamma ränte- och valutakursrörelser på fredagsförmiddagen, trots att det inte saknades intressanta nyheter och besked som i normala fall kunde ha varit marknadsdrivande.

ECB-chefen Jean-Claude Trichet uttalar sig mycket sällan i ordalag som avviker från budskapet som ECB-ledningen enas om vid de penningpolitiska mötena i början av varje månad, men i en intervju med Euronews TV verkade hans tidigare strama penningpolitiska hållning mjukna upp något lagom före jul.

Likt en Ebeneezer Scrooge mjuknar ECB-chefens penningpolitiska hjärta inför julen, och han säger inte längre "Bah Humbug" om nedåtriskerna mot den ekonomiska tillväxten. Möjligen kan budskapet om att han nu ser större risker för en svagare tillväxt tolkas som att ECB nu tar ett litet steg tillbaka från tidigare signaler om att det behövs ytterligare räntehöjningar

Jean-Claude Trichet fäller dock inte garden helt, han påpekade samtidigt att ECB måste säkerställa att den för närvarande kraftiga uppgången i inflationen blir temporär, och att den inte får påverka löneförhandlingarna.

De svenska hushållen inleder årets julfirande med det sämsta ekonomiska humöret sedan juli 2005, enligt Konjunkturinstitutets mätning av hushållens inköpsplaner. Konfidensindikatorn sjönk till 8,7 i december, från 12,2 i november. KI förklarar nedgången med att hushållen fått en dystrare syn på den svenska ekonomin och en mer negativ inställning till om det är rätt tid att köpa kapitalvaror.

Men trots att konfidensindikatorn nu har sjunkit från 21,3 i juli fastslår KI att decembervärdet ligger över det historiska genomsnittet, "vilket indikerar att hushållen fortfarande är mer optimistiska än normalt".

Näringslivets konfidensindikator steg däremot i december jämfört med november, vilket bidrog till att KI:s index över det sammantagna stämningsläget i svensk ekonomi steg marginellt.

Roger Knudsen, barometeransvarig på KI, säger dock att uppgången i konjunkturbarometern i december inte ändrar bilden av att den svenska ekonomin mattas av. "Tillfälligheter" av teknisk natur gjorde att indikatorn blev för låg i november.

"Den genomgående tendensen är en avmattning. Det är ingen återhämtning", sade Roger Knudsen.

De svenska producentpriserna sjönk oväntat 0,1 procent i november, väntat +0,2 procent. Exportpriserna sjönk 0,3 procent men importpriserna steg 0,9 procent jämfört med i oktober.

I Storbritannien var detaljhandelsomsättningen bättre än väntat i november, försäljningen steg 0,4 procent mot väntade 0,2 procent. Industriorderingången i euroområdet visade en oväntat stark återhämtning i oktober, efter en svagare septembermånad, men inte heller dessa siffror fick någon påtaglig effekt på ränte- och valutamarknaden.

Kinas centralbank varnade för högt inflationstryck under 2008 och flaggade för ytterligare åtstramningsåtgärder framöver på fredagen, dagen efter den senaste räntehöjningen.

Klockan 14.30 kommer statistik över de amerikanska hushållens inkomster och konsumtion i november. Enligt Bloomberg News enkät väntas inkomsterna ha ökat 0,5 procent medan konsumtionen väntas ha ökat 0,7 procent. PCE- inflationen väntas ha ökat till 3,4 procent, från 2,9 procent i oktober, och kärn-PCE väntas ha stigit till 2,0 procent från 1,9 procent.

Klockan 16.00 kommer det slutliga Michiganindexet för december, som väntas ligga kvar på de 74,5 som noterades i början av december.


Innehåll från GetacceptAnnons

E-signering hör till dåtiden - det här är framtiden för B2B försäljning

E-signering kan verka nytt, men faktum är att det funnits och använts flitigt i över tio år av företag över hela världen. E-signering är ett enkelt och smidigt sätt att signera offerter och avtal på distans - men det hjälper dig inte att driva kunddialogen och affären framåt på det sättet som krävs i dagens säljklimat, säger Samir Smajic, vd och grundare på GetAccept.

E-signering är ofta inkörsporten för att påbörja en mer digital säljprocess, och många tror att det är tillräckligt för att digitalisera sin försäljning. Vad data från den digitala säljplattformen GetAccept visar är att 50 procent av avtalen som skickas med e-signering faktiskt inte signeras. 

– Det här säger mig att 50 procent av affärerna fortfarande behöver drivas på ett mer effektivt sätt digitalt, och där räcker inte endast den digitala signaturen, förklarar Samir Smajic. 

Att nå avslut i en affär handlar om samma sak som det alltid har gjort - tillit, personliga relationer och en smidig köp- och säljprocess. Det senaste året har presenterat utmaningar i hur man bibehåller den personliga upplevelsen och engagemanget, när den största delen av affären sker i en digital miljö. 

– Det finns sätt att engagera och sticka ut även i en digital säljprocess. Tänk dig att du öppnar upp ett avtal, och det första som dyker upp är en video där din säljare pedagogiskt förklarar avtalet för dig innan du dyker in i det. Därefter får du upp en chatt, där din säljare uppmanar dig att ställa frågor direkt i chatten om du behöver. Självklart kommer jag uppleva den processen annorlunda, och mer personligt anpassad till mig, jämfört med att öppna en PDF i ett mail, säger Samir. 

Förutom video och chatt så handlar det också om att underlätta för kunden att köpa. Med GetAccepts dokumentspårning kan du se vem, eller vilka, som har gått igenom ditt avtal. Du kan även se vad varje person har tittat lite extra på, så att du enkelt kan bemöta deras eventuella frågeställningar i nästa dialog. Du har också möjlighet att skicka dina dokument via SMS, samt automatiskt påminna mottagaren om avtalet inte signeras.

Kombinerar man de här olika engagerande funktionerna i sin digitala säljprocess så visar statistik från GetAccept att du ökar din hit-rate med upp till 75 procent, jämfört med att bara skicka ett avtal via mail för ren e-signering. Det är tydligt att en personlig interaktion som skapar engagemang har stor effekt på antalet avslut, även digitalt.

Hela 85 procent av all försäljning kommer ske digitalt inom bara några år, så det handlar om att redan nu skapa förutsättningar för att kunna hantera den ökade efterfrågan på smidiga digitala sälj- och köpprocesser, och därmed fortsätta vara konkurrenskraftig. 

– Hoppar man inte på tåget nu, kommer det bli tufft. Många företag ligger redan i framkant och tar man inte detta på allvar nu, så riskerar man sin affär, avslutar Samir Smajic. 

GetAccept är ett säljverktyg som är gratis att använda - skapa ditt konto idag och testa själv! 

Mer från Getaccept

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Getaccept och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?