1515

Stockholmsbörsen: Svängig handel

Stockholmsbörsen handlades med stora svängningar på tisdagen men strax efter lunchtid pekade indexet upp i linje med de ledande europeiska börserna.

Stöd kom bland annat från finanssektorn som steg efter att ECB tillfört en stor mängd nytt kapital till det finansiella systemet.

"Det är en oro på marknaden för hur hårt turbulensen på kreditmarknaden ska slå mot konsumtionssidan. Vi får dagligen in prognoser från bedömare där den ena är mer negativ än den andra. Nu diskuterar alla risken på nedsidan, för ett år sedan diskuterade alla potentialen på uppsidan. Men man kan fundera på hur illa det brukar vara ett år då USA har presidentval och där Fed påbörjat en räntesänkningscykel", säger en analyschef till Nyhetsbyrån Direkt.

Klockan 13.30 hade OMXS30 stigit med 0,5 procent till noteringen 1.073,5. Det kan jämföras med att samma index var minus 0,7 procent klockan 10.43. Omsättningen var låg och uppgick till 8,7 miljarder kronor.

"Det har varit låg volym under hela nedgången och det förstärker rörelserna och precis som i uppgång kan man lite grann ifrågasätta substansen. Man väntar på att året kommer att ta slut och ingen vill sitta med någon exponering över årsskiftet", säger analyschefen.

Bankerna vände upp efter en svag inledning på handelsdagen. Swedbank steg med 1,7 procent till 184:50 kronor och Nordea var 0,6 procent högre till 106:40 kronor. Finanssektorn lyfte i hela Europa efter att ECB tillfört hela 348,6 miljarder euro till det finansiella systemet. Bank of England tillförde i sin tur 10 miljarder pund.

Finanssektorn kan komma att påverkas senare under dagen av att Goldman Sachs kommer med sin rapport som väntas innan USA-börsernas öppning. Goldman Sachs är dock den investmentbank som väntas ha klarat sig bäst genom den turbulens som har varit. I fredags i förra veckan skrev Wall Street Journal att Goldman Sachs tjänat nära 4 miljarder dollar på spekulation om att värdepapper uppbackade av riskabla bolån skulle falla i värde.

Även Electrolux B handlades ned under morgonen men återhämtade sig och var 0,5 procent högre till 104:25 kronor. Statistik från branschorganisationen AHAM visade på måndagskvällen att vitvaruleveranserna sjunkit med drygt 5 procent i USA under november.

"Detta var lite svagare än vad man hade hoppats, man hade ju en from förhoppning. Det var något svagare jämfört med vad Whirlpool uttryckte i sin rapport för det tredje kvartalet. Samtidigt ska man inte övertolka enskilda månadssiffror", kommenterar en analytiker.

ABB avancerade 1,7 procent till 179 kronor med stöd av att bolaget fått order i Kina värda 440 miljoner dollar för leverans av teknik till en 2.000 kilometer lång kraftöverföringskabel.

En av dagens förlorare var Tanganyika Oil vars aktie föll med 7,5 procent till 74:25 kronor. Men analytiker som Nyhetsbyrån Direkt talat med har svårt att se någon klar anledning till nedgången.

"I grund och botten tror jag fortfarande att det är den sänkta produktionsprognosen som ligger bakom att aktien går så mycket sämre än marknaden och andra oljeaktier, men trots det är fallet överdrivet stort", säger en analytiker till Nyhetsbyrån Direkt.

I slutet på oktober sänkte Tanganyika Oil sin prognos för bruttoproduktionen i Syrien för år 2007 till spannet 10.500-14.500 fat per dag, från 23.000-26.000 fat per dag.


Innehåll från LogMeInAnnons

Så frigör LogMeIn den moderna arbetskraftens potential

I dag jobbar miljontals människor världen över på distans, vilket ställer stora krav på företag att se till att anställda får supporten de behöver och att säkerheten är den allra bästa. Med LogMeIns heltäckande molnlösningar blir arbetet sömlöst och IT-avdelningen får kraftfulla verktyg. I ett nytt partnerskap med Commaxx är LogMeIns produkter nu tillgängliga för den nordiska marknaden. 

LogMeIn grundades 2003 och är en pionjär inom fjärrarbete. Under pandemin har arbetsplatsen blivit ännu mer decentraliserad och efterfrågan på LogMeIns lösningar har ökat ytterligare. Idag hjälper LogMeIn miljontals människor och företag att arbeta så bra som möjligt – var som helst och när som helst. 

– Molnbaserad kommunikation och tjänster har blivit en del av vardagen och är därför avgörande för att företag ska lyckas i framtiden. Genom vårt partnerskap med Commaxx ser vi fram emot att hjälpa fler svenska och nordiska företag att anpassa sig i den nya eran av arbete, säger Gerald Byrne, Senior Director och Channel Sales.

– Det som gör oss unika är just att alla våra produkter är molnbaserade, vilket är ovanligt på marknaden med tanke på den bredden vi har. Man kan med några klick enkelt skala upp och ned allt från våra UCC-lösningar till vår säkerhetslösning LastPass, säger Barry McMahon, Senior Product Marketing Manager. 

En spridd arbetsplats kräver kraftfulla verktyg

 På en decentraliserad arbetsplats är det även viktigt att IT-avdelningen har verktygen som behövs för att enkelt ge anställda support. Med lösningar som Rescue och Central kan IT-personalen enkelt hantera alla anslutna enheter, var de än befinner sig. Förutom att kunna ge smidig support är det även av högsta vikt att man arbetar så säkert som möjligt. Med LogMeIns lösning LastPass som finns i deras Identityserie säkrar man de anställdas identitet, åtkomst, data och lösenord. 

–  LastPass kan generera slumpmässiga lösenord i alla möjliga skepnader och med ett inlogg kan du hantera alla lösenord på ett och samma ställe. Lösningen kommer ihåg lösenorden och fyller automatiskt in den krävda informationen, Barry McMahon.

Lösningen har även multifaktorautentisering, vilket ger en extra nivå av säkerhet. 

– När du kombinerar att kunna genera och hantera lösenord, samtidigt som du utmanar användaren att bevisa att den är vem den påstår sig vara, så får du en mycket omfattande säkerhetslösning som är lätt att använda. Det valideras av mer än 26 miljoner kunder, avslutar Barry McMahon. 

Länk: Vill du veta mer om LastPass? 

Om LogMeIn

 LogMeIn är en pionjär inom distansarbete och en drivkraft bakom dagens situation där vi kan arbeta var vi vill, och har blivit ett av världens största SaaS-företag med tiotals miljoner aktiva användare, mer än 3500 globala medarbetare, över 1,3 miljarder dollar i årlig omsättning och cirka 2 miljoner kunder världen över som använder LogMeIns lösningar som en viktig del i deras dagliga liv.

 

Mer från LogMeIn

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med LogMeIn och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?