1515

Räntor och valutor: Kraftig dollarförstärkning

USA-räntorna steg under fredagen samtidigt som dollarn stärktes rejält. De svenska och europeiska marknadsräntorna sjönk svagt.

Den amerikanska tioåriga statsobligationsräntan steg med 7 punkter till 4,21 procent, medan tvåårsräntan var upp 8 punkter till 3,27 procent.

Amerikanska KPI kom in högre än väntat med en uppgång på 0,8 procent i november jämfört med i oktober samtidigt som inflationstakten var 4,3 procent. Marknaden hade räknat med något längre prisuppgångar på 0,6 procent på månaden respektive 4,1 procents inflationstakt, enligt Bloomberg News prognosenkät.

Även kärn-KPI överraskade på uppsidan med en uppgång på 0,3 procent på månaden, väntat +0,2 procent. I årstakt steg kärn-KPi med 2,3 procent, vilket var i linje med prognos.

Före statistiken hade många pekat på uppåtrisker efter att importpriser och PPI överraskat rejält på uppsidan tidigare i veckan. USA-räntorna steg visserligen initialt efter KPI, men handlades sedan ned till nivåer någon punkt över vad de var före KPI-statistiken.

David Greenlaw på Morgan Stanley skrev i ett marknadsbrev att en stor del av överrakskningen i KPI bestod av högre priser på utrustning och flygbiljetter, men även energi och livsmedel kom in oväntat högt.

"Inflationsstatistiken för november kommer att förstärka Feds vaksamma hållning. Vi tror dock inte att uppgången i kärninflationen kommer att vara beständig och vi väntar oss fortfarande en rejäl mjukhet i den reala statistik som släpps dagarna före Fomc-mötet i januari. Det borde leda till ytterligare en sänkning med 25 punkter då", skrev David Greenlaw.

Ian Morris på HSBC skrev i ett marknadsbrev att KPI- statistiken inte går att bortse från eftersom Federal Reserve sagt att de tar allvarligt på statistik över kärninflationen.

Den amerikanska industriproduktionen steg med 0,3 procent i november medan kapacitetsutnyttjandet var 81,5 procent. Enligt Bloomberg News snittprognos väntades en ökning med 0,2 procent respektive ett kapacitetsutnyttjande på 81,7 procent.

På valutamarknaden stärktes dollarn kraftigt till 1:445 mot euron från 1:466 på torsdagen.

Mot yenen stärktes dollarn till 113:1 från 112:3 samtidigt som yenen stärktes mot euron till 163:5 från 164:5 på torsdagen.

"Den grundläggande bilden har börjat förändras till dollarns favör. Inflationen tar fart vilket gör det svårt för Fed att sänka räntorna aggressivt", sade Michael Malpede, senior valutastrateg vid MF Global i Chicago, till Bloomberg News.

En annan orsak som nämndes som skäl till dollarförstärkningen var att amerikanska företag tar hem utländska kapital för att lätta upp de strama kreditförhållandena.

Kronan försvagades 8 öre mot dollarn i den allmänna dollarförstärkningen till 6:52. Mot euron stärktes kronan 2 öre till 9:42. Mätt i TCW-index försvagades kronvärdet svagt till 125,86 från 125,75 på torsdagen.

De svenska marknadsräntorna sjönk tillbaka under fredagen med den tioåriga statsobligationsräntan ned 2 punkter till 4,38 procent.

Ingen svensk statistik släpptes under dagen. Handelns utredningsinstitut, HUI, kom med en ny konjunkturprognos där de bedömde att svensk ekonomi toppat för den här gången. Därför skrev HUI ned prognosen för detaljhandelsförsäljningen till en tillväxt på 4,5 procent nästa år, jämfört med 7 procent i år.

Europaräntorna visade små rörelser med den tyska tioåriga statsobligationsräntan 1 punkt upp till 4,29 procent.

Även Europanyheterna dominerades av inflationen. Euroområdets definitiva HIKP kom in något högre än väntat på 3,1 procent i november, väntat var 3,0 procent i linje med det preliminära utfallet.

Detta var den högsta nivån sedan i maj 2001 och klart över ECB:s målsättning om en inflation något under 2 procent.

Även den definitiva tyska inflationen för november kom in något högre än väntat på 3,1 procent i november.

Nästa vecka vänds blickarna mot Riksbankens räntebesked på onsdag. Alla medverkande analytiker i SME Direkts enkät räknar med att Riksbanken ligger kvar på 4,00 procent.


Innehåll från IDIAnnons

Utvecklas som ledare – så stärker du ditt omdöme

Thomas Larsson, managementkonsult, vd och grundare av IDI Profiling.
Thomas Larsson, managementkonsult, vd och grundare av IDI Profiling.

Att vara ledare är utmanande, inte minst under coronapandemin när hemarbete och digitala möten har blivit norm. Den nya situationen är en utmaning, men vi glömmer lätt att den också ger möjligheter till utveckling i ledarrollen. 

Det är svårt att veta hur vårt beteende uppfattas av de vi möter i professionella sammanhang. Ditt agerande kan dessutom uppfattas på olika sätt beroende på sammanhang och grupp. Ett framgångsrecept i ett sammanhang kan falla platt i en annan.

– Ett ledarskap som av en grupp uppfattas som drivande och stimulerar medarbetarna, kan i en annan grupp uppfattas som buffligt, som att ledaren saknar lyhördhet och försöker köra över medarbetarna, säger Thomas Larsson, managementkonsult, vd och grundare av bolaget IDI Profiling som äger instrumentet IDI, Interpersonal Dynamics Inventory. 

IDI är skapat för att hjälpa individer att bli mer medvetna om hur de uppfattas i sina yrkesroller.

Är du intresserad av testet? Läs mer här.

Mäter tre dimensioner

När du skapar en IDI-profil får du först svara på hur du tror att du upplevs i din roll. Från den digitala plattformen bjuder du sedan in respondenter som får svara hur de upplever dig. Svaren vägs mot en normgrupp som består av 60 000 andra bedömningar. 

– Resultatet visar hur drivande, hur personlig och hur uppmärksam du upplevs av dina medarbetare. Hela processen tar bara några minuter, säger Thomas Larsson. 

 – IDI handlar inte om personlighet, den kan man sällan förändra. Istället tar vi reda på hur du upplevs, och vilken roll du har i en specifik grupp. Använder du ditt omdöme och anpassar din kommunikation till människorna du möter eller kräver du – kanske omedvetet – att andra ska anpassa sig efter dig? Medvetenhet om hur vi upplevs av andra är en av nycklarna till vår förmåga att optimera vårt beteende för effektivt samarbete, säger Frida Kristina Nilsson, organisationspsykolog och samarbetspartner.

Tydlig utmaning stimulerar utveckling

Med ett snävt urval av respondenter tydliggör testet också vad du kan behöva utveckla för att förbättra ditt genomslag.

 – Om du till exempel behöver öka förändringstakten inom en del av organisationen ska personerna som är viktigast för att åstadkomma förändringen vara respondenter. Det kan vara så få som tre kollegor. I ett annat sammanhang vill du kanske ha feedback från alla dina kollegor i ledningsgruppen. Genom att klargöra vilka de viktiga intressenterna är, får man ett användbart resultat varje gång, säger Thomas Larsson.

Frida Kristina Nilsson understryker att IDI ska användas i sammanhang där det finns ett verkligt behov av utveckling för att driva verksamheten framåt.

– Ska det bli användbart måste du själv aktivt engagera dig i din personliga utveckling för att på det sättet bidra till att utveckla din organisation, säger hon.

Fakta:

IDI är ett svenskutvecklat utvecklingsverktyg med över 300 licensierade användare i Sverige. Sedan 1980 har över 160 000 svenskar profilerats, varav drygt hälften i ledande ställning. Instrumentet är psykometriskt granskat, digitaliserat, enkelt att använda och baseras på data från respondenter som testpersonen själv engagerar. Läs mer på www.idi.se.

 

Mer från IDI

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med IDI och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?