1515

Asienbörser: Svaga Japansiffror sänkte humöret

Fredagens handel gick i moll på Asiens börser, som tyngdes av bland annat japanska siffror om svagt förtroende för ekonomin framöver, och av spekulationer om en ny räntehöjning från den kinesiska centralbanken. Taiwans aktiemarknad föll till sin lägsta nivå på sju månader sedan uppgifter om hot mot landets president spätt på oro för den politiska stabiliteten.

"Investerare ser ut som om de ska kasta in handduken i dag. Och när vi nu går mot en global avmattning har även råvaror förlorat draget. Dessutom finns det osäkerhet om utsikterna för Kina där myndigheterna verkar ha bestämt sig för att sakta ned ekonomin", sade förvaltaren Shane Oliver vid AMP Capital Investors i Sydney.

Sett till hela regionen var Morgan Stanleys sammanvägda Asienindex, Asia-Pacific Index, ned med 1,2 procent. Sammantaget hade indexet då gått ned 3,5 procent sedan september slutade, och tycktes därmed gå mot sitt sämsta kvartal sedan andra kvartalet 2004, noterar Bloomberg News.

Det japanska konfidensindexet Tankan sjönk i december mer än väntat, till den lägsta nivån sedan september 2005, för stora tillverkande bolag. Även för icke tillverkande bolag sjönk motsvarande index mer än förväntat.

Mitsubishi UFJ Financial ledde tillbakagångar bland japanska banker efter att Morgan Stanley sänkt sina resultatförväntningar för landets tre största börsnoterade banker. Bland andra aktier som sjönk i fredagens handel fanns Mitsubishi Estate, ned drygt 5 procent, och handelsbolaget Mitsui som tappade drygt 4 procent.

På Hongkongbörsen sjönk Industrial & Commercial Bank med 3 procent, och China Life Insurance med 1,1 procent, efter uppgifter om ytterligare förestående åtstramningar i Kinas penningpolitik.

"Flera tjänstemän från Kina har skickat meddelanden om att de ska dra åt penningpolitiken för att bekämpa inflationen", sade Andrew Clarke vid SG Securities i Hongkong till Bloomberg News.

Samtidigt med den allmänna försvagningen på fredagen i förtroendet för den kommande tillväxten, sjönk också många råvarupriser, och med dem aktiekurserna för råvarubolagen. I Australien tappade olje- och gruvjätten BHP Billiton 2,8 procent.

Ledande index, stängning fredag 14 december
Nikkei 225 -0,1%
Topix Tokyo -1,0%
Hongkongs Hang Seng -0,7%
China Shanghai Composite +1,0%
China Shenzhen Composite +2,3%
Singapores STI -0,4%
Taiwans Taiex -0,9%
Sydkoreas Kospi -1,1%
Indiens BSE Sensex* -0,4%


Innehåll från GetacceptAnnons

Försäljning digitalt – kan ge upp till 30% högre hitrate

Att sälja digitalt kan lätt förknippas med en opersonlig säljprocess. Det blir svårare att visa vår personlighet, och offerten drunknar i en mailkorg tillsammans med minst tio andra. Så hur gör man för att inte bara klara av, utan till och med förbättra, sin försäljningsprocess när man säljer digitalt? 

– Det handlar om att hitta kommunikationskanaler som inte redan är mättade, säger medgrundaren av Vainu, Mikko Honkanen.

På Vainu har man tagit i bruk GetAccept i sina säljprocesser för att bättre kunna följa varje steg av säljprocessen via data - inte bara genom magkänsla. När de testade att skicka avtal både med och utan GetAccepts videofunktion, fick de högre stängningsfrekvens på de offerter som skickades med videopresentation. 

– Även om många vet att video är bra i alla möjliga sammanhang idag, är det ändå få B2B-bolag som nyttjar det. Därför är det en kommunikationskanal som gör det enkelt att sticka ut, menar Mikko Honkanen.

När Samir Smajic, VD och medgrundare av GetAccept, startade företaget 2015 så var det redan tydligt att digitalt var framtiden för B2B-försäljning. Sedan har utvecklingen gått snabbare än man räknat med.

– Att kunna ge en riktigt bra digital kundupplevelse, dubblar enligt McKinsey & Co sannolikheten för att stänga affären. Och det gör man inte genom att bara skicka en massa mail. E-signering är ett sätt att öka sin hitrate, men adderar man funktioner som engagerar, exempelvis chatt, video, en snygg paketering av sitt avtal och automatiska påminnelser, så ökar sannolikheten ännu mer.

Bland de som använder GetAccept så har de som använder fler engagerande funktioner i sina utskick upp till 30% högre hitrate, än de som endast skickar iväg ett avtal för e-signatur. Ingen vill ha en tråkig säljprocess, och kan man hitta sätt att göra den intressant och interaktiv kommer inte bara kunden bli nöjdare, utan du skapar också en snabbare och smidigare försäljningsprocess. 

– Det ligger kvar en gammal myt om att bolag inte är redo att börja arbeta såhär, och att det bara funkar på mindre affärer. Faktum är att data visar att 70% av företag är beredda att göra affärer upp till fem hundra tusen kronor i en onlinemiljö. En annan vanlig fördom är att kundens kund vill ha det på det traditionella viset. Men det är inte sant. Vi får ständigt kommentarer från våra kunder där de berättar om hur nöjda deras kunder blivit med det nya, förenklade sättet att signera avtal. Och det får våra kunder att se bra ut, säger Samir Smajic. 

Att komma igång med en mer engagerande digital säljprocess behöver varken vara tidskrävande eller svårt. I GetAccept har du allting samlat och får både översikt, automation och kommunikation i ett och samma verktyg. Att komma igång behöver inte ta mer än någon timme - även för det lite större säljteamet. 

Lär dig mer och boka en demo med GetAccept idag! 

Mer från Getaccept

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Getaccept och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?