1515

Stockholmsbörsen: Rejäl nedgång i spåren av kreditoron

Stockholmsbörsen noterar under tidig eftermiddag en kraftig nedgång under stor omsättning i linje med ledande europeiska börser. Nedgången följer gårdagens åtgärdspaket från världens större centralbanker avsett att stävja kreditoron.

En av de större förlorarna var Millicom efter negativa besked från colombianska myndigheter.

AFV Generalindex var klockan 14.25 ned med 2,0 procent till 348 medan OMXS30-index har backat 2,0 procent till 1.107.

Omsättningen uppgick till 10,3 miljarder kronor.

Breda nedgångar noteras över flertalet sektorer och sektorerna energi samt råvaror hör till de största förlorarna.

Bland storbolagen föll Millicom kraftigt. Detta efter att det meddelats att myndigheterna i Colombia med omedelbar verkan har beslutat att halvera samtrafikavgiften från 12 till 6 amerikanska cent. Effekten bedöms bli begränsad i det fjärde kvartalet 2007, men under 2008 spås intäkter och marginaler i Colombia att påverkas. Bolaget behåller dock sitt mål att genomsnittliga EBITDA-marginaler i Colombia över tiden ska nå koncernens genomsnitt. Handeln i aktien har idag varit livlig och kursen noterar nedgång på 4,6 procent till 743 kronor.

Bland övriga högt omsatta bolag backade Ericsson 1,3 procent till 16,12 kronor, Volvo var ned 3,2 procent till 113 kronor och ABB sjunker 3,7 procent till 182 kronor. Samtliga storbanker var ned.

Lehman Brothers anser att ankomsten av Bolidens nya VD Lennart Evrell kan komma att utlösa ett rally för gruvbolagets aktie. Banken anser att Evrell är en kapabel chef som framhåller den operationella förträffligheten framför finansiell ingenjörskonst. Rallyt har dock under torsdagen uteblivit då Boliden följer resten av råvaruaktierna och faller 2,7 procent till 90 kronor.

Fastighetsbolaget Kungsleden meddelade att det har slutfört försäljningen av 82 kommersiella fastigheter i Sverige. Bolaget höjer också prognosen för det utdelningsgrundande resultatet för verksamhetsåret 2007. Aktien sjunker 1 procent till 77 kronor.

Medas förvärv av Recip har slutförts. Meda erhåller produkträttigheter och varumärken, rättigheter till namnet Recip, samt övertar befintlig försäljning. Förvärvspriset på skuldfri basis är satt till 2.650 miljoner kronor. Medas aktie är ned 2 procent till 84,5 kronor.

För olje- och gasbolaget PA Resources har DnB Nor sänkt riktkursen till 55 norska kronor, från tidigare 65. Banken anser att produktionen om 14.600 fat olja per dag i november var en besvikelse. Bolaget har även borrat torrt i en Nordsjöbrunn, där PA Resources har en andel om 10 procent i licensen. PA Resources-aktien är ned 4,1 procent till 53 kronor.


Innehåll från GetacceptAnnons

Försäljning digitalt – kan ge upp till 30% högre hitrate

Att sälja digitalt kan lätt förknippas med en opersonlig säljprocess. Det blir svårare att visa vår personlighet, och offerten drunknar i en mailkorg tillsammans med minst tio andra. Så hur gör man för att inte bara klara av, utan till och med förbättra, sin försäljningsprocess när man säljer digitalt? 

– Det handlar om att hitta kommunikationskanaler som inte redan är mättade, säger medgrundaren av Vainu, Mikko Honkanen.

På Vainu har man tagit i bruk GetAccept i sina säljprocesser för att bättre kunna följa varje steg av säljprocessen via data - inte bara genom magkänsla. När de testade att skicka avtal både med och utan GetAccepts videofunktion, fick de högre stängningsfrekvens på de offerter som skickades med videopresentation. 

– Även om många vet att video är bra i alla möjliga sammanhang idag, är det ändå få B2B-bolag som nyttjar det. Därför är det en kommunikationskanal som gör det enkelt att sticka ut, menar Mikko Honkanen.

När Samir Smajic, VD och medgrundare av GetAccept, startade företaget 2015 så var det redan tydligt att digitalt var framtiden för B2B-försäljning. Sedan har utvecklingen gått snabbare än man räknat med.

– Att kunna ge en riktigt bra digital kundupplevelse, dubblar enligt McKinsey & Co sannolikheten för att stänga affären. Och det gör man inte genom att bara skicka en massa mail. E-signering är ett sätt att öka sin hitrate, men adderar man funktioner som engagerar, exempelvis chatt, video, en snygg paketering av sitt avtal och automatiska påminnelser, så ökar sannolikheten ännu mer.

Bland de som använder GetAccept så har de som använder fler engagerande funktioner i sina utskick upp till 30% högre hitrate, än de som endast skickar iväg ett avtal för e-signatur. Ingen vill ha en tråkig säljprocess, och kan man hitta sätt att göra den intressant och interaktiv kommer inte bara kunden bli nöjdare, utan du skapar också en snabbare och smidigare försäljningsprocess. 

– Det ligger kvar en gammal myt om att bolag inte är redo att börja arbeta såhär, och att det bara funkar på mindre affärer. Faktum är att data visar att 70% av företag är beredda att göra affärer upp till fem hundra tusen kronor i en onlinemiljö. En annan vanlig fördom är att kundens kund vill ha det på det traditionella viset. Men det är inte sant. Vi får ständigt kommentarer från våra kunder där de berättar om hur nöjda deras kunder blivit med det nya, förenklade sättet att signera avtal. Och det får våra kunder att se bra ut, säger Samir Smajic. 

Att komma igång med en mer engagerande digital säljprocess behöver varken vara tidskrävande eller svårt. I GetAccept har du allting samlat och får både översikt, automation och kommunikation i ett och samma verktyg. Att komma igång behöver inte ta mer än någon timme - även för det lite större säljteamet. 

Lär dig mer och boka en demo med GetAccept idag! 

Mer från Getaccept

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Getaccept och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?