1515

Stockholmsbörsen: Nedåt i försiktig handel

Stockholmsbörsen handlades svagt ned under låg omsättning i den inledande handeln på måndagen. Framförallt var det finanssektorn som tyngde efter att UBS meddelat om nya nedskrivningar.

Klockan 10.15 var OMXS30 0,3 procent lägre till noteringen 1.116,7. Omsättningen uppgick till blygsamma 2,2 miljarder kronor.

Det som tyngde indexet mest var bankerna. Swedbank A backade med 1,0 procent till 198 kronor, SEB A var 1,1 procent lägre till 179 kronor och SHB A sjönk med 0,5 procent till 204 kronor.

Finanssektorn tillhörde den svagaste sektorn i den europeiska handeln ledd av schweiziska UBS, som är Europas största bank sett till tillgångar. UBS-aktien föll direkt vid öppningen efter att bolaget meddelat att det ska skriva ned sina tillgångar med ytterligare 10 miljarder dollar samt att det tar in nytt kapital. Men marknadsreaktionen blev ändå sansad och efter en dryg timmes handel hade UBS- aktien återhämtat sig och var endast 0,8 procent lägre.

Det har tidigare legat olika prognoser kring hur stora nedskrivningar som UBS skulle tvingas att ta. JP Morgan väntade sig i en analys från den 30 november att UBS skulle komma att skriva ned värdet på sina tillgångar med 14 miljarder dollar. I en artikel från den 15 november skrev dock Wall Street Journal att analytiker som tidningen talat med väntade sig att bankjätten skulle göra nedskrivningar om 7,1 miljarder dollar.

Totalt har finansbolagen nu annonserat om förluster och nedskrivningar på 66 miljarder dollar kopplade till kollapsen på den amerikanska subprimelånemarknaden det här året.

Bioteknikbolagen utvecklades väl med Biophausia i spetsen som lyfte hela 12,2 procent till 5:60 kronor efter att aktien fått en köprekommendation i dagens upplaga av Dagens Industri. Biophausia har genomfört en vändning på senare år som kan ses som remarkabel. Den egna forskningen är borta och bolaget är nu inriktat på försäljning av egna och andras läkemedel skriver tidningen.

Epicept avancerade 5,3 procent till 9:95 kronor efter att bolaget presenterat positiva femårsdata för sitt preparat Ceplene, mot Akut Myeloid Leukemi, vid ASH- kongressen i Atlanta på söndagen. I tisdags i förra veckan spekulerades det vilt i aktien efter att bolaget meddelat att studien skulle presenteras under helgen.

Lundin Mining steg 1,6 procent till 63:50 kronor och Boliden var 0,8 procent högre till 90:75 kronor. Stöd kom från sektorn i den europeiska handeln som lyftes på fortsatta konsolideringsspekulationer. Bland annat skrev Daily Telegraph på sin nätupplaga att private equity- bolaget Blackstone planerar för att lägga ett bud på Rio Tinto.

Morgonens förlorare var Partnertech som föll med 8,0 procent till 34:50 kronor sedan bolaget vinstvarnat under morgonen. Partnertech varnar för att vikande efterfrågan väntas leda till ett rörelseresultat nära noll i det fjärde kvartalet.


Innehåll från GetacceptAnnons

Försäljning digitalt – kan ge upp till 30% högre hitrate

Att sälja digitalt kan lätt förknippas med en opersonlig säljprocess. Det blir svårare att visa vår personlighet, och offerten drunknar i en mailkorg tillsammans med minst tio andra. Så hur gör man för att inte bara klara av, utan till och med förbättra, sin försäljningsprocess när man säljer digitalt? 

– Det handlar om att hitta kommunikationskanaler som inte redan är mättade, säger medgrundaren av Vainu, Mikko Honkanen.

På Vainu har man tagit i bruk GetAccept i sina säljprocesser för att bättre kunna följa varje steg av säljprocessen via data - inte bara genom magkänsla. När de testade att skicka avtal både med och utan GetAccepts videofunktion, fick de högre stängningsfrekvens på de offerter som skickades med videopresentation. 

– Även om många vet att video är bra i alla möjliga sammanhang idag, är det ändå få B2B-bolag som nyttjar det. Därför är det en kommunikationskanal som gör det enkelt att sticka ut, menar Mikko Honkanen.

När Samir Smajic, VD och medgrundare av GetAccept, startade företaget 2015 så var det redan tydligt att digitalt var framtiden för B2B-försäljning. Sedan har utvecklingen gått snabbare än man räknat med.

– Att kunna ge en riktigt bra digital kundupplevelse, dubblar enligt McKinsey & Co sannolikheten för att stänga affären. Och det gör man inte genom att bara skicka en massa mail. E-signering är ett sätt att öka sin hitrate, men adderar man funktioner som engagerar, exempelvis chatt, video, en snygg paketering av sitt avtal och automatiska påminnelser, så ökar sannolikheten ännu mer.

Bland de som använder GetAccept så har de som använder fler engagerande funktioner i sina utskick upp till 30% högre hitrate, än de som endast skickar iväg ett avtal för e-signatur. Ingen vill ha en tråkig säljprocess, och kan man hitta sätt att göra den intressant och interaktiv kommer inte bara kunden bli nöjdare, utan du skapar också en snabbare och smidigare försäljningsprocess. 

– Det ligger kvar en gammal myt om att bolag inte är redo att börja arbeta såhär, och att det bara funkar på mindre affärer. Faktum är att data visar att 70% av företag är beredda att göra affärer upp till fem hundra tusen kronor i en onlinemiljö. En annan vanlig fördom är att kundens kund vill ha det på det traditionella viset. Men det är inte sant. Vi får ständigt kommentarer från våra kunder där de berättar om hur nöjda deras kunder blivit med det nya, förenklade sättet att signera avtal. Och det får våra kunder att se bra ut, säger Samir Smajic. 

Att komma igång med en mer engagerande digital säljprocess behöver varken vara tidskrävande eller svårt. I GetAccept har du allting samlat och får både översikt, automation och kommunikation i ett och samma verktyg. Att komma igång behöver inte ta mer än någon timme - även för det lite större säljteamet. 

Lär dig mer och boka en demo med GetAccept idag! 

Mer från Getaccept

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Getaccept och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?