1515

Utmanaren når inte ända fram

LISSABON. Det är något av maratonlopp över Cadillacs Europasatsning – den är lång, uthållig och seg. Och har ett mål i sikte: att göra Cadillac till en aktör att räkna med på marknaden. Största utmaningen är att få CTS att ses som en stark konkurrent till BMW. Lyckas det? Nja.

För fyra och ett halvt år sedan körde jag den första generationen av CTS. Då pratades det vitt och brett om Cadillacs första allvarliga försök att slå sig in i Europa. Då, liksom nu, sågs BMW och dess 5-serie som den allvarligaste konkurrenten.

Jag höjde på ögonbrynen och log lite för mig själv vid påståendet.

Visserligen hade Cadillac infört bakhjulsdrift igen och satt in manuella växellådor i bilarna. Men amerikanskt gunggung mot tyskt väggrepp? Amerikanskt plåtter och plast mot tysk precision och kvalitet?

Inte mycket till konkurrent.

Sedan hände det väl inte så mycket mer. Inte hörde jag någon andas om CTS och 5-serien i samma mening eller med samma respekt.

Och inte hände det så mycket med försäljningssiffrorna hos Cadillac heller.

I Europa såldes 1.870 CTS under perioden, i Sverige 117 stycken.

Men skam den som ger sig. Uthållig och seg måste man vara om man ska ta sig i mål.

Nu har Cadillac skruvat lite till på bilen. Mejslat lite på designen, stramat upp inredningen, fixat till växellådorna, lagt till automater och lite fler hästkrafter. Och simsalabim!

Fram träder en positiv överraskning, en bil som är riktigt kul att köra. CTS ligger bra på vägen, har fast grepp i kurvorna och växellådor som hänger med i svängarna. Lägg till kvalitetskänsla, bra klick i dörrarna och skönt klonk i färdriktningsljudet, bekväma stolar, välisolerad kupé och ESP som standard – och det blir en bil att räkna med.

Designen, eller uppsynen snarare, kan säkert få en och annan att ta sig för pannan och tänka sig för innan man gör den till sin. Ändå är ju dagens Cadillac bara en västanfläkt mot vad den varit. Det började redan 1902

Historien är lång och brokig. Redan 1902 kom den första Cadillacen, en T-Fordsliknande bil med en encylindrig motor på tio hästkrafter.

Sju år senare köpte GM företaget för att styra in märket i lyxbilssegmentet. 1932 hade Cadillac tappat så många köpare att märket var ytterst nära nedläggning. Men nya grepp och lite annan marknadsföring räddade företaget och två år senare var märket åter på banan.

I slutet av 1940-talet dök den extrema design de flesta förknippar med Cadillac upp, fenor på bakskärmarna. Bilarna blev samtidigt längre, bredare, lägre – och fick allt starkare motorer. Cadillac blev en symbol för den amerikanska drömmen. Elvis Presley hade några, liksom Chuck Berry. Och svenska Hep Stars gjorde stor succé med låten med samma namn.

Men modet växlar som bekant så fenorna försvann, bilarna blev mindre, hästkrafterna färre och drivningen flyttades fram. Den extrema designen är dock kvar, ingen ska behöva undra om det är en Cadillac. Det gäller även CTS.

"Bilen är djärv och uttrycksfull, utifrån och in. Vi ville att den som gillade utsidan inte skulle bli besviken på insidan. Det skulle vara premium hela vägen", säger

Peter Lawlis, Cadillacs designchef och ansvarig för interiören.

Han låter oss känna på en premiumdetalj, "luftintagen", som sitter på framskärmarna. Ingen plast här inte, tungt och gediget, men mest en utseendedetalj, en utsmyckning.

Och visst har bilen ett speciellt uttryck. Grillen är Cadillac, lyktorna vertikala och rätt tunna, baken lite stöddig.

"Lyktorna är helt egna, vi ville inte kopiera någon annan, vi vill vara Cadillac",

säger Peter Lawlis.

Inredningen är snygg och sober. Visserligen är det plastläder på instrumentbrädan och plastaluminium runt instrumenten, men det ser inte plastigt ut. Om man ändå störs av det kan man byta ut plastaluminiumet mot riktigt trä för att få ännu mer premiumkänsla.

Helhetsintrycket är betydligt bättre än i gamla CTS. Renare och snyggare och

sobrare.

Europaflörten med bakhjulsdrift och manuella växellådor fortsätter förstås, men

fokus har nu flyttats till automatlådor.

Cadillac Sverige räknar med att alla kommer att välja det. Alla är dock inte särskilt många, försäljningsprognosen är blygsam - 50 bilar.

Men motorprogrammet är allt annat än blygsamt. Bara V6:or erbjuds, en 2,8-liters med 211 hk, två 3,6-liters med 311 hk varav en med fyrhjulsdrift.

Jag körde den stora motorn med bakhjulsdrift och automatlåda. Växellådan som jag retade mig så på i förra CTS är ett minne blott. Den här uppför sig väl, hänger bra med i fartförändringarna. Skulle man ändå känna för att påverka växelvalen är det

bara att putta över spaken i manuellt läge.

Det mesta är bra med bilen men ibland räcker ju inte det för att folk ska välja den. Även om prisläget, som startar på 355.000 kronor, är motiverat med tanke på innehållet och det faktum att det ligger cirka

20 procent under motsvarande BMW, är det ju ingen köp-slit-och-släng-bil. Vill man prova på ett tag lär andrahandsvärdet inte vara så mycket att hurra för.

Cadillac är väl medvetet om det och jobbar hårt med bland annat återförsäljarnätet. I Europa finns i dag 165, om tre år ska det vara 200 stycken.

Men Cadillac nöjer sig inte med att synas bara där, imagen behöver planteras på rätt sätt. Därför ser man till att placera bilen i olika lyxiga sammanhang. I Europa finns listor på kända och folkkära personer inom musik, teater, film och kultur som anses passa just Cadillac. De bearbetas, avslöjar James R Vurpillat, marknadschef.

I Sverige finns också en lista, hemlig förstås.

"Vi vill ha en image som det amerikanska alternativet till etablerade premiummärken i Europa. Vi ska i första hand söka våra kunder bland yngre och välutbildade med hög inkomst som klättrar i det sociala nätverket", säger Christer Schmiedt, vd för Cadillac Sverige AB.

CTS-kunden är dock lite äldre, mindre intresserad av aktivt liv och sport, mer av kultur jämfört med några av Cadillacs andra märken, anser företaget. Men förmodligen USA-frälsta.

Behöver BMW-folket oroa sig? Inte ännu kanske. Men Cadillac närmar sig målet.


FAKTA\CADILLAC CTS 3,6L SPORT LUXURY
Pris: 453.700 kronor.
Motor: V6:a med 311 hk och 374 Nm.
Koldioxidutsläpp: 264 g/km (bilindustrins frivilliga gräns 2008 är 140 g/km).

Toppfart: 241 km/tim.
Växellåda: 6-stegad automat med möjlighet att växla manuellt.
Mått, längd, bredd, höjd: 4,860 x 1,842 x 1,464 meter.

Vikt: 1 798 kilo.
Förbrukning: 1,11 liter/mil.
Konkurrenter: BMW 530 med 272 hk (från 404.000 kronor).

Hjärtat säger: Når inte in i hjärtat.
Hjärnan säger: Udda bil, dåligt andrahandsvärde.


Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?