1515

Här kan ingen se dig rodna

PÅ 1960- OCH 1970-TALEN lyckades Sten Broman föra ut klassisk musik till en masspublik. Iförd någon av sina skräddarsydda kostymer - alla ritade av honom själv - ledde Lundaexcentrikern tv-programmet "Musikfrågan Kontrapunkt" och lyckades få en miljonpublik att intressera sig för invecklade frågeställningar om Schönberg och Bruckner.

Dagens motsvarighet till Sten Broman finns på nätet. På sajten keepingscore.org kan man i detalj följa verk av kompositörer som Beethoven och Stravinskij. Keeping Score drivs av Michael Tilson Thomas på San Francisco Symphony. Förutom att man kan se och lyssna på hans introduktioner till alla verken kan man till och med följa partituret till exempelvis "Våroffer".

Samtidigt som man lyssnar på musiken kan man pausa för att se hur Michael Tilson Thomas dirigerar samma stycke. Eller klicka på den interaktiva meny som gör att man själv kan prova på att dirigera.

Keeping Score är en del av större renässans som den klassiska musiken just nu upplever tack vare nätet.

I en artikel i New Yorker konstaterar Alex Ross: "The internet may be killing the pop cd, but it’s helping classical music."

Mellan 1980 och 2000 försvann den klassiska musiken mer eller mindre från mainstreammedierna. Men på internet, där ingenting stoppas av statistiska undersökningar som dömer ut något som för smalt, frodas intresset för musiken. Även om det fortfarande bara är 2-3 procent av befolkningen som konsumerar klassisk musik så innebär det en mångmiljonpublik globalt.

Det finns just nu fler bloggar om klassisk musik än någon kan räkna. Men det säger en del att Alex Ross lyckas hitta fem bloggar skrivna av oboister. Det är inte bara musiker som bloggar, både professionella och amatörer, även dirigenter, kompositörer och mezzosopraner (kolla Yankee Diva) har ett behov att ventilera sitt inre. Och därmed även låter lyssnarna komma närmare musiken.

Alex Ross påpekar ironin i att Arnold Schönberg, en av 1900-talets svåraste kompositörer, genom internet blivit den mest inbjudande. The Arnold Schönberg Center är ett veritabelt nätmuseum där man, utan kostnad, kan lyssna på hans verk genom streamad radio.

För den som är novis på klassisk musik kan traditionella skivaffärer kännas skrämmande. Man vet ju inte ens var man ska börja bläddra. Men i cyberrymden kan ingen se dig rodna.

Klaus Heymann på Naxos var den första som insåg nätets potential. Redan 1996 gick det att provlyssna gratis på Naxoskatalogen. I en sjunkande skivbransch omsatte Naxos i fjol 82 miljoner dollar, varav 25 procent för rent digital musikförsäljning.

Naxos erbjuder också den typ av prenumerationstjänst på musik som popbranschen just nu diskuterar. För 19,95 dollar om året har man tillgång till Naxoskatalogen på nätet. Av 11.000 prenumeranter är hälften under 40 år.

Även Itunes Music Store har framgångsrikt storsatsat på klassisk musik. Marknadschefen Chris Bell är själv klassisk violinist. Till New Yorker säger han att kunderna har mycket bredare musiksmak än vad alla trott.

"Vi säljer lika mycket hiphop till klassiska musikköpare som jazz. Vi har gjort Itunes till en trygg plats att prova klassisk musik på. Det är lätt att provlyssna och köpandet får låg riskfaktor."

Man kan nästan se hur Sten Broman (1902–1983) vrider sig i sin grav och entusiastiskt börjar dirigera med armarna.


Gradvalls val
DVD
"Help" (EMI). Återutgivning av Beatles underbart optimistiska film från 1965.
Vilka bilder! Finns även som exklusiv presentbox med hyllningsessä av Martin Scorsese. Plus hela Richard Lesters manus, komplett med anteckningar i blyerts.

TV
"Närbild", SVT, onsdagar 21.30. Fredrik Sahlin var den bästa programledare Filmkrönikan haft sedan Nils-Petter Sundgren. Nu har han slutligen fått ett eget program. I utmärkta Närbildintervjuar han Sveriges bästa skådespelare.

SERIEROMAN
Adrian Tomine, "Shortcomings" (Drawn & Quarterly). Amerikansk-japansk författare och tecknare som berättar lika mycket med bilder som med ord. Briljant samtidsskildring. Som att uppleva en film i läsefåtöljen.


Innehåll från Spotlight StockmarketAnnons

Stark tillväxtfas för svenska Calmark

För Calmark klappar hjärtat extra för nyfödda bebisar. Sedan 2007 har bolaget arbetat med att utveckla en patientnära analysmetod (PNA) med enklare och snabbare diagnostik av medicinska tillstånd hos nyfödda – allt för att ge dem en lugn start i livet.

– 40 procent av alla världens bebisar föds inte på sjukhus. Med vårt PNA-instrument gör vi det möjligt att upptäcka medicinska tillstånd som är vanliga under den första veckan i livet. Tillstånd som är enkla att behandla ska också bli lätta att testa, säger Anna Söderlund, vd på Calmark och fortsätter:

– Brist på diagnos kan få stora konsekvenser för barnet och familjen. I värsta fall kan det leda till hjärnskador eller dödsfall vilket kan undvikas med Calmarks tester. 

Stora vinster med PNA-instrument 

Den unika testplattformen består av ett bärbart instrument och testkassetter för olika biomarkörer: bilirubin (gulsot), glukos (lågt blodsocker) och laktatdehydrogenas LDH som påvisar om bebisen haft syrebrist under förlossningen. I länder med väl utbyggd sjukvård blir tidsvinsterna stora och vårdkostnaderna minskar, samtidigt som vårdkedjorna förkortas vilket underlättar för både sjukhuspersonal och patienter.   

Anna Söderlund klev in som vd i bolaget 2016 och har en gedigen bakgrund som legitimerad sjuksköterska. Hon arbetade i 16 år inom vården innan hon sökte sig till medtech-branschen. Med erfarenhet av både världslanseringar och börsnoteringar, antog hon utmaningen att hjälpa Calmark att ta nästa steg när frågan kom från medgrundaren Mathias Karlsson. Calmark börsnoterades i juli 2018 och valet föll på Spotlight Stock Market.

– Spotlight är en handelsplats perfekt för tillväxtbolag, vilket passar oss på Calmark. Det är mindre administration och kontakten med marknadsplatsen gör det enklare att vara noterad, berättar hon.

Möt Spotlight. Läs mer om handelsplatsen här. 

Utvecklade covid-produkt 

Mycket har hänt på Calmarks resa. Med en första CE-märkt produkt var bolaget redo för lansering under 2020. Men, när pandemin svepte in och lamslog hela världen sattes planerna på paus. I samma veva började det komma ut flera forskningsartiklar om att testa LDH på covidpatienter – samma test som Calmark redan påbörjat utveckling av.

– Med hjälp av LDH kan man prediktera hur allvarligt sjuk en covidsmittad riskerar att bli. I och med att vi ändå inte kunde fortsätta studier på bebisprodukterna, tittade vi på varandra och sa ”då gör vi en covid-produkt”. Vi utvecklade ett snabbtest på 9 månader och nu är även det CE-märkt och under lansering. Jag tror det är något inofficiellt världsrekord, skrattar Anna Söderlund.

Läs mer om Calmarks covid-produkt här. 

Om Calmark:

Calmark grundades av Mathias Karlsson och Sofia Hiort af Ornäs år 2007 och har sedan starten varit inriktat mot diagnostik för nyfödda. Bolagets lösning bygger på mer än tretton års forskning och branscherfarenhet. Genom att tillhandahålla patientnära tester (PNA) specialiserade för nyfödda vill Calmark förbättra hela vårdkedjan, minska väntetider och vårdkostnader och göra stor skillnad i de delar av världen som saknar sjukhuslaboratorier. Läs mer om Calmark här.  

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Spotlight Stockmarket och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?