1515

Gradvalls skivor: Kylie vägrar lämna skallen

Kylie Minogue fortsätter att dunka in refränger som vägrar lämna ens huvud, skriver DI Weekends musikrecensent Jan Gradvall.

THE KILLERS
Titel: Sawdust
Skivbolag: Universal
Betyg: 3

Kriminalgåtorna i "CSI" är egentligen precis lika brutala och otäcka som de i socialrealistiska engelska serier som "Misstänkt för mord". Vad som ändå gör ett avsnitt av "CSI" mer lättsmält och popcornvänligt är inramningen i Las Vegas.

Precis på samma sätt skiljer sig The Killers version av "Shadowplay" från originalet av engelska Joy Division. I Las Vegas-gruppens version ersätts nordengelsk diskbänksbelysning av blinkande neonljus. Och plötsligt påminns man om den positiva kraft som finns i ökänt deppiga Joy Division.

The Killers "Shadowplay" spelades in till Anton Corbijns film "Control" där den används i eftertexterna. Låten är också typisk för gruppens sätt att göra musik. The Killers utgår hela tiden från europeiskt svårmod men förvandlar det till något mer bredspårigt amerikanskt, utan att för den skull vattna ur det. Samlingen "Sawdust", med B-sidor och överblivet material, övertygar nästan lika mycket som gruppens två studioalbum.


KYLIE MINOGUE
Titel: X
Skivbolag: EMI
Betyg: 3

De tre discomusketörerna, Madonna, Britney Spears och Kylie Minogue, har fått en del törnar men fortsätter att fäkta bort allt motstånd i radion och på dansgolven. Alla tre anlitar också samma unga svenska låtskrivare och producenter. Efter att Christian "Bloodshy" Karlsson och Pontus ”Avant” Winnberg levererat nyckelspår till både Madonnas och Britneys senaste album har de nu även med tre låtar på Kylies nya. Det är svensk musikhistoria i paritet med Abba och Roxette.

Inte ens en bröstcanceroperation kan stoppa Kylie Minogue. På sitt tionde album fortsätter den 39-åriga australiensiskan att använda disco som en livsfilosofi. Med utgångspunkt från det futuristiska sound hon hittade på sin comebacklåt "Can’t get you out of my head" dunkar hon in refränger som vägrar lämna ens huvud.


DURAN DURAN
Titel: Duran Duran’s red carpet massacre
Skivbolag: Sony BMG
Betyg: 2

Det finns en scen i en av Austin Powers-filmerna där Austin Powers (Mike Myers) möter sin pappa spelad av Michael Caine. Två generationer av swinging playboys försöker sedan överträffa varandra i att vara groovy.

Ungefär så känns det när Duran Duran börjar samarbeta med Justin Timberlake. Det är som ett avsnitt av gamla tv-serien "Partaj!" fyllt av dansande smokingmän och fotomodeller. Men när kameran fryser bilden är det inte Margareta Sjödin utan den blekta blondinen Simon Le Bon som med plutande läppar står där och frågar sig: ”Har jag gjort bort mig nu igen?”


THE REFRESHMENTS
Titel: Christmas spirits
Skivbolag: Bonnier Amigo
Betyg: 3

Svenska The Refreshments har förstått att jullåtar fungerar precis som julbord. Ingen vill att någonting ska förnyas eller bytas ut. Allt man vill är att det ständigt ska fyllas på. Med succéalbumet "Rock’n’roll X-mas" lyckades The Refreshments göra det enda svenska julalbum genom tiderna som går att lyssna på i sin helhet utan behöva dopa sig med glögg och snapsar (även om det förstås låter ännu bättre än om man gör just det).

På denna uppföljare, givetvis utgiven samma vecka som julbordssäsongen tar fart på allvar, fortsätter bandet att ge värdighet till en musikgenre som egentligen inte har någon. Och det låter exakt som du tror.



Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?