1515

Räntor och valutor: Räntor faller i försiktig handel

Europaräntorna sjönk i den inledande handeln på fredagen, främst i obligationer med kortare löptid. Svenska räntor var ned 1-2 punkter med den tioåriga statsobligationen ned 1 punkt till 4,18 procent.

Fredagens agenda är relativt tunn, och handeln kan dämpas till följd av att USA har begränsad aktivitet klämdagen efter Thanksgiving och då Japan har helgstängt.

Bear Stearns skriver i ett marknadsbrev att riskaversion och "flykt till kvalitet"-faktorer förblir fast förankrade i investerares psyken, vilket innebär att statsobligationer bör förbli nedtryckta och kreditspreadarna vidgade då investerare oroar sig för riskerna för kreditåtstramning, subprime-kris och ekonomisk nedgång.

Samtidigt ger centralbanker tecken om lägre styrräntor framöver.

"Nettoimplikationen för marknaderna är brantare avkastningskurvor framöver då lägre räntor för att öka tillväxten innebär stigande inflationsförväntningar och högre riskpremier i långa änden av avkastningskurvan för statsobligationer", skriver Bear Stearns.

Importpriserna i Tyskland steg med 0,7 procent i oktober, mer än väntade 0,4 procent. Från euroområdet väntas på fredagen estimat över inköpschefsindex i november, där composite-index spås ha sjunkit till 53,9 från 54,7 i oktober. Från Storbritannien kommer preliminär BNP för tredje kvartalet, där estimatet visade en ökning med 0,8 procent.

ECB-chefen Jean-Claude Trichet talar vid European Banking Congress klockan 9.30. På torsdagen upprepade han att han är emot "brutala" rörelser på valutamarknaden.

På valutamarknaden har dollarn tappat ytterligare i spåren av förväntningar om att försämrade utsikter för USA- ekonomin ska leda till ytterligare penningpolitiska lättnader. Lägre volymer kan samtidigt spä på rörelserna.

Euron stärktes till nya rekordnoteringen 1:4967 mot dollarn under natten mot fredagen för att därefter gå tillbaka till 1:492. Euron närmar sig därmed snabbt 1:50-nivån, som ett flertal bedömare spått kan brytas igenom före årsskiftet.

"Det är sannolikt mycket svårare för dollarn att falla nu då den redan är mycket undervärderad och en del centralbanker kan börja titta på (möjligheten) att intervenera om situationen blir mycket värre. Det hindrar oss däremot inte från att tro att dollarn kan tappa långsamt och stadigt över tiden, med riskerna för vårt mål för eur/usd på 1:55 klart på uppsidan", skriver Bear Stearns.

Robert Bergqvist på SEB Merchant Banking listar i ett marknadsbrev upp faktorer som spär på säljtrycket för dollarn: USA:s underskott i de löpande affärerna med utlandet, omvärldens vilja att valutasäkra dollartillgångar, portföljförvaltare som viktar ned dollarandelen, oro för att länder snart annonserar revaleringar och/eller övergång till valutakorg istället för ensidig dollarpeg, säljsignaler i modellfonder, säsongseffekter samt traditionell spekulation.

"Vår usd/sek-prognos på 5:90 närmar sig. Denna nivå, tillsammans med en åtta månaders förskjutning av tidigare kronförstärkningar på grund av valutaterminskontrakt, gör att svensk 'dollarindustri' bör räkna med att ytterligare cirka 18 procent i kronförstärkning behöver jobba sig igenom resultat- och balansräkningarna", skriver Robert Bergqvist.

Yenen gick under 108-nivån mot dollarn, för första gången sedan i juni 2005, och nådde 107:56 som lägst under natten för att därefter vända upp något till 107:70. Mot euron har yenen stärkts till 160:70.

Kronan har jämfört med nivåerna vid svensk stängning på torsdagen stärkts 3 öre mot dollarn men tappat marginellt mot euron.

I USA riktas under fredagen uppmärksamhet mot de första rapporterna om hur handeln går efter Thanksgiving. "Black Friday" inleder den helghandel som traditionellt anses vända röda resultatsiffror till svarta för detaljhandelsföretagen.

Många affärer tar tillfället i akt och försöker genom olika kampanjer och tidigare öppning locka till sig folk. Med förväntningar om att helghandeln kan komma att bli en utmaning i år så har många kedjor påbörjat rabatteringen och kampanjerna redan sedan några veckor tillbaka, med enskilda "doorbusters" och utökade öppettider.

Försäljningen kan bli en temperaturmätare för tillståndet hos den amerikanska konsumenten. Medan lyxbutiker som Saks Fifth Avenue fortsätter att gå bra så har detaljhandelskedjor som riktar sig mot medel- och låginkomsttagare haft det svårare med konsumenter som kämpar med högre bensinpriser och en fallande bostadsmarknad.

Bedömare uppger till Wall Street Journal att de inte tror att en tidigare försäljningsstart kommer att ta bort momentum för Thanksgiving-helgen. Men även om Black Friday kan vara den intensivaste dagen under säsongen behöver det inte vara en indikator om hur försäljningen kommer att gå som helhet. Det kan dock sätta tonen, då vad konsumenterna ser den dagen kan bestämma var de kommer att handla under resten av året.

Förra året hade handlarna en bra start under Thanksgiving-helgen för att därefter ha en besvärlig tid under december, och en förnyad fart i handeln precis före och efter jul kunde inte kompensera för förlorade intäkter.

Bedömare tror att årets försäljningstillväxt kan bli den svagaste på flera år. National Retail Federation spår att helghandeln ökar med 4 procent, vilket skulle vara den lägsta ökningstakten sedan 2002 års uppgång med 1,3 procent. Förra året ökade helghandeln med 4,6 procent och genomsnittet under det senaste decenniet ligger på 4,8 procent.


Fredag kl 9.05 (torsdag kl 16.15)
USD/SEK 6:2467 (6:2778) SSV mar 4,00 (4,00)
EUR/SEK 9:3199 (9:3166) SO 1051 4,18 (4,19)
EUR/USD 1:4920 (1:4840) Räntegap/ty 17 (18)
US obl 10y 4,01 (4,01) Tysk obl 10y 4,01 (4,01)


Innehåll från BlippAnnons

Tjänsten för framtidens bilaffär

Jonny Lindén, vd på Blipp.
Jonny Lindén, vd på Blipp.

Många upplever bilaffärer med andra privatpersoner som otrygga och krångliga. Det här vill Blipp ändra på. ”Den bästa bilaffären är den som görs mellan två privatpersoner på lika villkor”, säger vd:n Jonny Lindén.

De senaste tolv månaderna har det gjorts strax över två miljoner bilaffärer i Sverige. En tredjedel av affärerna har varit mellan privatpersoner. Enligt en undersökning känner nio av tio köpare i den här gruppen någon form av osäkerhet, och känslan delas även av majoriteten av säljarna. 

– De flesta som säljer sin bil på privatmarknaden gör det för att försöka få ett bättre pris, men annonseringen och säljprocessen där man ska ta emot okända människor är ofta förknippad med obehag. För köparen handlar osäkerheten om att man inte riktigt har kunskap kring hur en bilaffär ska gå till och att det rör sig om mycket pengar, förklarar Jonny Lindén, vd på Blipp.

Blipp har förnyat och digitaliserat hela bilaffären för att privatpersoner enkelt och tryggt ska kunna göra en bilaffär med varandra. Tjänsten är kostnadsfri, vilket möjliggörs genom att Blipp får intäkter från förmedling av lån och försäkringar.

Läs om hur det fungerar att sälja sin bil med Blipp 

Behåll marginalen själv

Blipp kan erbjuda köparen finansiering och garanti, något som bara bilhandlaren tidigare kunnat göra. Blipp gör också en omfattande digital bakgrundskontroll på bilen så att köparen inte ärver dolda problem, ordnar digitala avtal med legitimering via bank-id samt sköter ägarbytet via Transportstyrelsen. Under hela processen deltar en expert från Blipp via videosamtal.

– Experten finns med på garageuppfarten via videosamtal för att ge personlig service och se till att köparen och säljaren känner sig trygga, säger Jonny Lindén.

Privatpersoner har mycket att vinna på att sälja sin bil till en annan privatperson i stället för att byta in den hos en bilhandlare, berättar Jonny Lindén. Särskilt om bilen i fråga är fem år eller nyare. Då kan säljaren få mellan 15 och 20 procent mer för sin bil. Jonny Lindén har även sett exempel på ännu högre procentsatser. 

–  Bilhandlare har en högre kostnadsbas med fastigheter, säljorganisation och annat, vilka behöver täckas av höga marginaler i själva bilaffären. Den digitala affärsmodellen hos Blipp möjliggör att konsumenterna kan mötas halvvägs utan att ge upp marginalen till bilhandlare, säger Jonny Lindén

Läs om hur det fungerar att köpa en bil med Blipp  

Unika på marknaden

I dag finns det egentligen inga alternativ till Blipp på marknaden som inte är en förlängning av bilhandlarnas traditionella affärsmodell i digital kostym, menar Jonny Lindén.

– Vi på Blipp står på konsumenternas sida och vill att de ska göra bättre bilaffärer, både ekonomiskt och upplevelsemässigt. Därför kommer vi att fortsätta sätta kunden i centrum och driva på en beteendeförändring där fler vågar göra bilaffärer utan mellanhänder, säger han.

Om Blipp 

Blipp startades 2018 och verkar sedan dess för att människor ska kunna göra tryggare och enklare fordonsaffärer via en digital tjänst. Genom partnerskap med aktörer som levererar produkter för digital signering, finansiering och försäkring kan Blipp erbjuda en heltäckande tjänst för privatpersoner. Läs mer på www.blipp.se  

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Blipp och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?