Annons

USA-börser: Nedgångar på Wall Street

Börserna i New York inledde onsdagens handel nedåt i linje med utvecklingen på världens övriga större börser. Nedgångar i Europa och Asien, liksom den försvagade dollarn och oljepriset gör att placerare säljer av aktier inför Thanksgivingdagen imorgon, då de amerikanska börserna håller stängt.


Klockan 16.23 var Dow Jones Index ned med 0,9 procent till 12.898. På den bredare marknaden var S&P 500 index ned 1,0 procent till 1.425 medan Nasdaq Composite index backade 1,1 procent till 2.567.

Omsättningen på NYSE uppgick till 283,6 miljoner aktier och på Nasdaq till 413,9 miljoner aktier.

Räntan på den tioåriga obligationen var ned 5 punkter till 4,1 procent och den trettioåriga obligationsräntan var ned 2 punkter till 4,46 procent.

Mycket statistik har presenteras på onsdagen. Bland annat kom antal nya arbetssökande in på 300.000, vilket var enligt förväntningarna.

Även Michigan-index släpptes under eftermiddagen. Konsumenternas förtroende i Michigan sjönk till 76,1 i november, enligt definitiva siffror. I oktober låg indexet på 80,9. Marknaden hade räknat med en nivå på 75,0.

Terminskontrakt för råoljan slog återigen nytt rekord på 99,29 dollar per fat på Nymex under dagen, men föll sedan tillbaka och handlades strax före klockan tre till 98,32 dollar per fat. Statistik över de amerikanska oljelagren släpps klockan 16.30 svensk tid. Exxon Mobil fick stöd av det höga oljepriset och var ett av få bolag som steg. Aktien var upp 0,6 procent till 88,34 dollar.

Kreditoron gjorde avtryck på aktier även idag, då huslånsrelaterade aktier ledde nedgången. Freddie Mac fortsatte tisdagens skarpa fall efter det att bolaget annonserat över 2 miljarder dollar i förluster. Aktien var ned 2,9 procent till 25,93 dollar.

Även Countrywide Financial var ned ordentligt, med 8,1 procent till 9,45 dollar, trots att långivaren meddelat investerare att de har tillräckligt med kapital och likviditet för att fortsätta driva sin verksamhet. Bolaget bestred under gårdagen rykten som kretsat att det varit på väg att bli bankrutt. Även Fannie Mae föll.

Deer & Co gick emot strömmen efter att jordbruksmaskintillverkaren meddelat att vinsten för det fjärde kvartalet i det brutna räkenskapsåret ökat med 52 procent. Aktien var upp 1,1 procent till 146,80 dollar.

Ett annat bolag som redovisade ett kraftigt lyft av resultatet var Trina Solar, som meddelade att vinsten för det tredje kvartalet ökade med 86 procent. Aktien föll dock kraftigt, med 27,7 procent till 35,15 dollar, i och med att vinstökningen var under analytikernas förväntningar.

Limited Brands, som redovisade ett fall för vinsten i det tredje kvartalet med 48 procent sent på tisdagen, föll 1,3 procent till 17,31 dollar.


Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder Dagens industri möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten. De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till di.se. Dagens industri granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen di.se. Läs mer om kommentering här.

Innehåll från AccountorAnnons

Därför kan företag tjäna på att outsourca sin ekonomi- och löneavdelning

Funktioner för ekonomi och löner är något alla företag behöver ha på plats men det lönar sig inte alltid att axla en egen avdelning. I många fall kan företag istället tjäna på att outsourca avdelningen och frigöra tid som istället kan läggas på affären. Samtidigt säkrar man tillgången till den senaste kompetensen och tekniken. 

I en tid när många företag kämpar för att behålla sina kunder, och hitta nya, har det blivit viktigare än någonsin att lägga tid på sin affär och kapa tidsödande processer. Interna funktioner driver kostnader för både system och personal och att lägga ut sin ekonomi- och lönavdelning kan vara ett strategiskt bra val för företag som vill kunna lägga mer tid på sin kärnverksamhet.

Accountor är en av norra Europas största fullservicebyråer inom ekonomi, lön och HR och hjälper företag att dra nytta av den senaste tekniken inom området så att de kan ligga steget före sina konkurrenter. Detta gör bolaget genom att effektivisera och automatisera kundernas flöden och arbetssätt.

– Vi är en modern, digital byrå som investerar mycket tid i att underlätta för våra kunder genom teknik som robotar och AI-lösningar som skapar en hög och tillförlitlig kvalitet. Det gör att kunderna istället kan bygga sina relationer och bättre förstå sin affär, säger Magnus Högvall, vd på Accountor.  

Helhetserbjudande 

Som en one-stop-shop inom ekonomi och lön kan Accountor bland annat sköta företags löneadministration, redovisning och elektronisk fakturahantering, men också erbjuda kvalificerad löpande rådgivning och rekrytering av personal. Att nyttja detta är en bra strategi om man vill minimera kostnader och risker, menar Magnus Högvall. 

– Genom att outsourca funktioner får ledningen och företaget mer tid att fokusera på sin verksamhet, tillgång till mer modern teknik utan att behöva göra stora investeringar eller genomföra tunga migrationsprojekt. Man får tillgång till kompetens, så inga dyra och kostnadskrävande rekryteringar behövs med allt vad överlämning och inkörning innebär. Jag skulle vilja säga att outsourcing är ett bra sätt att undvika framtida stora kostnader och risker samtidigt som det ger större möjlighet för ledningen att fokusera på att utveckla företaget och affären.

Personliga relationer i fokus

Utöver att hjälpa företag att kunna fokusera på sina kunder lägger Accountor stort värde i att bygga och bevara sina egna relationer med kunderna. Trots att de använder automatisering och AI så är konsulterna en tung del av deras erbjudande, förklarar Magnus Högvall.

– Det är i slutändan människor som upptäcker många saker och kan vara proaktiva och inga robotar kan ersätta dem. Modern teknik höjer kvaliteten och skapar en trygghet som ger en grund där relationen mellan kund och konsult kan byggas. Robotisering gör också att kostnaderna blir mycket mer förutsägbara i leveransen vilket också bidrar till ett ökat förtroende. 

– När Covid-19 började sprida sig i Sverige och vi började få daglig information om bidrag och krispaket märkte vi hur ovärderliga våra medarbetare var i stöttandet av våra kunder. De kunde förklara hur åtgärderna fungerar och användas för deras företag vilket verkligen uppskattades, avslutar han.

Läs mer  

Mer från Accountor

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Accountor och ej en artikel av Dagens industri

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?