1515

New York-modellen svidar om

Hon är Tommy Hilfiger-modellen som lämnade catwalken i New York för symaskinen och provdockorna på Söder i Stockholm. På bara ett halvår har Karin Säby lyckats med det många svenska moderookies drömmer om – att slå sig in på prestigefyllda NK:s avdelning Nordiska designers.

”Mycket av det jag skapar kommer från ett behov av plagg som jag själv inte hittar på marknaden. Men jag har alltid tyckt om mode. Under alla åren som modell var det visningarna som var det roliga och modet i sig som jag tyckte om”, säger Karin Säby.

På Söder, över gården, på tredje våningen i en 200 kvadratmeter stor, murrig och mysig vindsvåning som hon delvis renoverat själv. Här bor och jobbar Karin Säby.

”Jag knackade ned putsen framför den murade väggen själv. Det var jättedammigt och på nätterna ramlade murbruk ned, jag trodde att det spökade”, skrattar hon.

Varannan vecka bor också hennes femårige son här.

”Det är så bra att jobba hemma, då slipper man den där ledtiden till och från jobbet. När jag jobbar springer jag mellan tecknandet på nedervåningen och symaskinen på loftet”, säger Karin Säby.

Hon har precis burit ned sina två kollektioner, upphängda på klädhästar, från loftet till vindens nedervåning. I höstkollektionen finns svarta och mörkt lila plagg. En härlig, lång kappa med smala armar, volang och uppbyggnad i stussen som blivit något av hennes signum. Här finns också silkiga, förföriska linnen och kavajer med intressanta veck i ryggen.

Vårkollektionen går i crèmefärgat, champagne och pastellrosa. Här finns jackor och klänningar men också blusar.

Karin Säby är nöjd när hon ser tillbaka på det gångna halvåret. Efter att ha brutit designsamarbetet med Sofia Norbeck startade hon det egna märket Säby. Direkt slog hon sig in på prestigefyllda NK Designers och Riddargatan 12 i Stockholm. I augusti började kläderna säljas i butik.

”Min look är kvinnlig, lite romantisk men ändå ganska hård. Kanske lite teatralisk. Den hör definitivt inte till det typiskt svenska designspråket som är minimalistiskt. Mina plagg är snarare tvärtom – jag ägnar mycket tid åt detaljer och åt att få kläderna att sitta bra. Det ska vara rätt mängd vadd och rätt slags foder och jag är inte rädd att göra de där små pilländringarna”, säger Karin Säby.

Inspirationen får hon från starka kvinnliga personligheter.

”Jag dras till dem på något vis. Frida Kahlo, drottning Elisabet I, Vivienne Westwood.”

Hon vill ge köparna en känsla av att de bär speciella kläder där någon lagt väldigt mycket tid, pengar och energi på att de ska ha bra passform.

I höstkollektionen har hon två plagg som är ”mödrar” till de andra.

”Kappan med fransk, smal klänningsärm och våder och volanger baktill går igen i till exempel en klänning. Jackan med plisserade veck där bak går också igen i andra plagg som även de har plisserade veck.”

Målgruppen är kvinnor med bra inkomster.

”Kläderna är ju inte jättebilliga. Kappan kostar 5.500 kronor. Men det är inte hysteriskt dyrt, utan egentligen överkomligt med tanke på att jag inte gjort så stora påslag.”

Just nu har hon allt fokus på mode. Men egentligen skulle Karin Säby ha blivit läkare eller sjukgymnast.

”Klart jag alltid har tyckt om kläder, men jag var inte som dagens 14-åringar som är oerhört medvetna.”

Men så besökte en modellagentur hennes gymnasieskola i Vaxholm, och där blev hon upptäckt. I början stretade hon emot och bestämde sig i stället för en karriär som dansare.

”Men jag fick skador överallt, det var inte för mig helt enkelt. Jag beslutade mig för att ge modellandet en chans över ett sommarlov och åkte till Milano för att stanna i några veckor – och blev kvar.”

Modellkarriären tog avstamp i Europa och fortsatte i New York där designerna Ralph Lauren och Tommy Hilfiger krigade om henne. Tommy Hilfiger vann slaget och Karin Säby jobbade med dem i flera år. Sista kontraktet var med L’Oreal för Biotherm.

”Det var roligt. Men de sista tre åren jag bodde i New York var det också ganska slitsamt. Man kan inte uppskatta jobbet när man i snitt tillbringar var tredje dag på ett plan, på långlinjer typ Paris–Bangkok.”

Efter att ha skålat in 25-årsdagen med kompisarna i Vaxholm beslutade hon sig för att återvända till Sverige och hoppa på en sömnadsutbildning på Folkuniversitetet.

”Sedan började jag experimentera så smått, sydde mycket, provade mig fram och gick som lärling på ett företag som gör stickade plagg.”

Stickat och tovat blev hennes första egna design, under namnet Karin Säby. Det stickade var lättsålt men svårproducerat och framför allt svårt att tjäna pengar på. I stället började Karin Säby designa kläder tillsammans med Sofia Norbeck och Daniel Tung.

”Vi fick tyvärr en väldigt, väldigt tråkig start. När vi lagt alla order bestämde fabriken som skulle sy att den inte kunde producera. Vi fick hitta en ny fabrik och avbryta införsäljningen.”

Men jobbet med Säby Norbeck har banat väg för det Karin Säby gör i dag. Efter alla motgångar beslutade hon sig för att ge designandet en tredje chans. Än så länge driver hon sitt företag som enskild firma.

”I min första kollektion har jag 450 plagg. Det är jättesvårt att säga vad jag omsätter, någonstans mellan 500.000 och 700.000 kronor kanske.”

Nästa delmål är att öka volymen – både i antal modeller och antal plagg.

”Sedan vill jag börja sälja utanför Sverige, för svenskarna lägger tyvärr inte så mycket pengar på kläder. Italienarna till exempel ser ett värde i att köpa kläder, de ser det inte som någon lyx utan som en del av vardagen.”

Visionen för framtiden är att komma tillbaka till New York.

”Det är ett slutmål...”


KARIN SÄBY

Ålder: 33 år.
Familj: Femårig son.
Karriär: Före detta modell, nu designer med det egna märket Säby.
Bor och jobbar: På Söder i Stockholm.
Fritid: ”Oj, jag har ingen fritid. Jag umgås så mycket som möjligt med mina vänner, det ger så mycket energi. Jag tränar också på gym.”
Dold talang: Bra på att hoppa fallskärm.
Favoritdesigner: Vivienne Westwood. ”Hon har banat väg för många och var först med mycket. Sedan är jag väldigt svag för Blumarine av Anna Molinari samt Marc Jacobs och Chloé.”
Bästa semester: ”Så klart ute i skärgården på en segelbåt.”
Senast lästa bok: Harry Potter.



Innehåll från Autolease DNBAnnons

Nu elektrifieras Coors fordonsflotta: ”En viktig del i vår ambition att bli hållbara på riktigt”

”Vår målsättning är att bli hållbara på riktigt och elektrifieringen av fordonsflottan är ett viktigt steg på vägen”, säger Magnus Wikström, vd Coor Sverige.
”Vår målsättning är att bli hållbara på riktigt och elektrifieringen av fordonsflottan är ett viktigt steg på vägen”, säger Magnus Wikström, vd Coor Sverige.

Serviceleverantören Coor ska halvera sitt klimatavtryck fram till 2025. Ett ambitiöst hållbarhetsmål, men inte utan utmaningar då företaget samtidigt är under stark tillväxt.

– Elektrifiering av bilparken är en nyckel för att lyckas, säger Kristina Olsson, hållbarhetschef hos Coor i Sverige, som i omställningsarbetet har stöd av billeasingbolaget Autolease.

Läs mer om Autolease produkter och tjänster

Som ledande leverantör inom Facility Management erbjuder Coor servicelösningar inom allt från underhåll och energioptimering av fastigheter till drift av personalmatsalar, konferensanläggningar och städtjänster.

– Vi är ett personalintensivt bolag och behöver bilar för att transportera såväl oss själva som våra produkter och utrustning till och från kunderna. Det innebär att hela fordonsflottan är en viktig del i vår ambition att bli ett hållbart företag på riktigt. Bilparken är ju en av de klimatpåverkare som vi själva har kontroll över och kan styra genom att regelbundet se över våra riktlinjer, säger Coors svenska hållbarhetschef Kristina Olsson och förklarar att resan mot en grönare vagnpark har pågått i flera år.

100 procent el vid nytt leasingavtal

Ett mellansteg inför att elektrifiera hela fordonsflottan var till exempel att förbereda alla servicebilar för förnybar och fossilfri diesel (HVO 100). Smart ruttplanering och högre nyttjandegrad av varje enskilt fordon ingår också i konkretiseringen av den ambitiösa hållbarhetsagendan.

– Vi har successivt skärpt vår policy, med starkt stöd hela vägen från koncernledningen som har fastställt vår strategi mot 2025 där vi ska växa verksamheten samtidigt som vi ska bli hållbara på riktigt. För att nå våra mål behöver vi komma snabbt framåt i hållbarhetsfrågorna. När det gäller våra förmåns- och tjänstebilar, som även används privat, är det redan i dag 100 procent el som gäller för den som står i begrepp att teckna nytt leasingavtal. Och nu har vi också börjat med det stora klustret av fordon som används dagligen i vår leverans, säger Kristina Olsson.

Kristina Olsson, hållbarhetschef Coor Sverige, och Mats Silfver, Sverigechef för Autolease.
Kristina Olsson, hållbarhetschef Coor Sverige, och Mats Silfver, Sverigechef för Autolease.

Dessa servicefordon, både personbilar och lätta lastbilar, utgör omkring 80 procent av Coors totala vagnpark som i dag består av runt 700 fordon. Övergången till eldrift sker steg för steg i takt med att befintliga leasingavtal löper ut, men möjligheten till effektiv laddning är avgörande för var i landet man går snabbast fram.

– I dag är ett 80-tal av våra servicefordon rena elbilar. Vi har beslutat att el ska vara förstahandsvalet vid alla nyanskaffningar och när vi ersätter bilar efter att leasingperioder går ut, men framöver kommer vi också att behöva vara mer aktiva i hanteringen av hela vår fordonspark och tänka mer flexibelt när det gäller inbyte av bilar, säger Kristina Olsson.

Hon får medhåll av Mats Silfver, Sverigechef för Autolease, som sedan många år bistått Coor med leasing, rådgivning och administration av vagnparken.

– Vi kan hjälpa till att strukturera om bland fordonen. Om en bil exempelvis löper ut i Norrland, där tillgången till laddning än så länge är mer begränsad, kan det vara bättre att beställa en elbil till Stockholm och sedan växla bilar mellan Coors olika enheter. På så sätt kan vi tillsammans jobba för att optimera den totala bilparken, säger Mats Silfver.

Räckvidden blir allt bättre

Han har sett intresset för eldrift växa explosionsartat på senare tid och tror inte det dröjer mer än något år innan förhållandet 80/20 kommer gälla, det vill säga att 80 procent av alla nya bilar som säljs kommer vara laddbara:

– Redan i dag har två tredjedelar av personbilarna som beställs på företagssidan ”en sladd”, och 30 procent av dem är rena elbilar. Men andelen ökar snabbt med de statliga styrmedel som ligger, samtidigt som teknikutveckling gör att räckvidden blir allt bättre och laddinfrastrukturen byggs ut. Utvecklingen av drivmedelspriserna på fossilt bränsle är också avgörande i sammanhanget, säger Mats Silfver och poängterar att allt detta sammantaget innebär en attraktiv totalkostnadskalkyl för den som väljer elbil, även om just leasingkostnaden ibland kan vara högre jämfört med motsvarande fossildriven bil.

För många företag handlar valet också om trovärdighet, att bygga varumärke och ta samhällsansvar. Och som i Coors fall – att se till att de totala koldioxidutsläppen minskar rejält för att nå upp till högt ställda klimatmål.

– För oss är det en ickefråga. Vi vill göra det här och vi ska göra det. Att vara hållbara är en viktig profileringsfråga för oss, där vi även samarbetar med våra kunder, säger Kristina Olsson.

Praktiskt handlar det till exempel om att tillsammans säkerställa att det finns laddplatser hos kunderna för Coors servicebilar. Intresset för eldrift märks också i kundernas kravställningar inför nya upphandlingar, där hållbarhetsfrågor får allt större utrymme. Eftersom företagen är en del av varandras värdekedjor finns en gemensam målbild att leva upp till.

– Om vi kan erbjuda kunderna en fossilfri transport av våra tjänster, så hjälper vi ju också dem i deras hållbarhetsarbete, säger Kristina Olsson och konstaterar att Coors samarbete med Autolease bygger på liknande principer.

Mats Silfver delar den bilden:

– Vi har samma mål och ambition – att vara en drivande kraft för en hållbar omställning.

Läs mer om Autolease produkter och tjänster

 

Mer från Autolease DNB

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Autolease DNB och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?