1515

SCB: Bristen på arbetskraft ökar

Antalet anställda på hela arbetsmarknaden uppgick under tredje kvartalet till 4 134 500.

Artikeln du läser är låst. Logga in eller teckna en digital prenumeration för att läsa Nordens största affärstidning.

  • Full tillgång till Di.se med nyheter och analyser
  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid
  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan
  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

Är du prenumerant? Prova att ladda om sidan och kontrollera att du är inloggad.

Saknar du en prenumeration? Bli prenumerant

Innehåll från GiggerAnnons

En vecka från konkurs till storsuccé

Claes Persson, vd på Syncro Group.
Claes Persson, vd på Syncro Group.

När Claes Persson klev in som vd på Syncro Group, tidigare Gigger Group, var bolaget en vecka från konkurs. På bara några år har han tagit bolaget till nya höjder. Nu etableras företaget internationellt och gör ett starkt tredje kvartal.

Syncro Group förvärvar SaaS-företag med intelligenta, automatiserade och unika plattformar. SaaS står för Software as a Service, och är mjukvaran i en molntjänst som företag tillhandahåller sina användare via internet. Bolaget är verksamma inom områdena Gig-ekonomi, influencer marketing och rekrytering och i portföljen finns bolag med SaaS-plattformar utvecklade med marknadens modernaste teknologier. 

– Vi är starka inom våra divisioner och våra förvärv ska kunna leva var och ett för sig, men samtidigt ska de kunna korsbefruktas med övriga företag, säger Claes Persson. 

Skapar synergier 

Han förklarar att fler förvärv skapar synergier och drar nytta av varandra. Ägandet av SaaS-plattformar innefattar ofta ganska hög risk eftersom plattformarna sällan är lönsamma när man förvärvar dessa. Men, vid ägandet av flera halveras risken och punkterar en, kommer de andra att växa. 

– De divisioner vi är verksamma inom är framtidssäkrad business. Får en plattform mot förmodan punktering kommer de andra att växa, vilket gör att koncernen kommer fortsätta må bra. Därför är risken för aktieägarna väldigt liten, säger Claes Persson. 

Läs det senaste från Syncro Group här  

Syncro når målen 

Bolagets tillväxtstrategi är tredelad och syftar till att förvärva bolag som ger synergier, territoriell utbredning och nya affärs- och intäktsmodeller baserade på deras befintliga plattformar. Med bolagets förvärv Collabs, Happyr och det senaste tillskottet Cube – ett av Nordens största och marknadsledande influencer marketingföretag – bevisar de att de går i linje med sin expansionsplan. Även lanseringen på den brittiska marknaden i mitten på november betyder att Syncro Group bryter ny mark och bockar av visionen om territoriell utbredning.

– Vi bevisar återigen att vi håller det vi lovar. Nu når vi den brittiska marknaden och har dessutom tecknat en avsiktsförklaring om joint venture tillsammans Emerging Classified Ventures. Det gör att vi kommer att nå länder över hela världen på över 100 onlinemarknadsplattformar, säger Claes Persson, vd för Syncro Group.

Uppvisar ett succékvartal 

Med ett fint resultat – en tillväxt på 149 procent under andra kvartalet – är det tredje kvartalet inte heller någon besvikelse. Bolaget har vuxit med över 100 procent och uppvisar en aggressiv tillväxt.

– Vi fortsätter att leverera enligt plan. Tittar man på vår influencer division så kommer den, i den här takten, att omsätta sammantaget runt 100 miljoner kronor. Vi ser att den affären har väldigt stor potential att växa ytterligare i och med ökade synergier mellan bolagen i divisionen. Det händer mycket spännande just nu och vi ser positivt på framtiden, säger Claes Persson. 

Om Syncro Group 

Syncro Group AB är ett marknadsnoterat bolag med strategi att äga, förvalta och förädla SaaS-bolag inom den nya marknadsekonomin. I portföljen återfinns bolag med SaaS-plattformar utvecklade med marknadens modernaste teknologier. Läs mer här. 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Gigger och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?