1515

USA-börser: Surt för finansaktier

New York-börsen tappade hela den glada onsdagens uppgång och en bra bit till omedelbart i torsdagens öppning, och även Nasdaq sjönk rejält.

I centrum stod Citigroup, vars aktie tappade 6,8 procent efter att kanadensiska CIBC World Markets sänkt sin rekommendation för aktien. Hela finanssektorn stod för stora nedgångar, och även husbyggarna hörde till dem som sjönk mest. Även Exxon Mobils nedgång, efter att bolagets kvartalsvinst missat förväntningarna, tyngde New York-börsens index.

"Jag tror definitivt att det finns mer nedsida i bolagens finanser. Vi vet bara inte vad den slutliga påverkan blir av alla subprime-problem", säger förvaltaren Doug Peta vid J&W Seligman i New York, till Bloomberg News.

Vid 16-tiden hade Dow Jones Industrial Average-index gått ned med 1,4 procent till 13.740, S&P 500-index noterades till 1.528, också ned 1,4 procent, samtidigt som Nasdaq Composite hade backat 1,0 procent, till 2.830.

På obligationsmarknaden sjönk räntorna kraftigt, den tioåriga räntan gick ned 10 punkter till 4,37 procent.

På New Yorkbörsen omsattes 450 miljoner aktier, på Nasdaq 310 miljoner.

CIBC sänkte sin rekommendation för Citigroups aktie till "sector underperform", från "sector perform". Citigroup kommer att behöva sänka utdelningen, ta in mer pengar eller sälja tillgångar för att säkra upp sin likviditet, skrev den kanadensiska investmentbanken. Även Bank of America fick sänkt rekommendation av CIBC, och tappade 2,9 procent.

Näst efter Citigroup stod bankkollegan JP Morgan och försäkringsjätten American International Group för de största nedgångarna bland Dow Jones-indexets 30 bolag. Deras aktier sjönk bägge med nära 4 procent.

Sprint Nextel, USA:s tredje största teleoperatör, backade 2,5 procent efter att bolaget redovisat en resultatminskning med 77 procent. Resultatet var något bättre än väntat men intäkterna sämre.

Oljejätten Exxon Mobil backade 2,2 procent efter att bolagets resultat och försäljning understigit analytikernas estimat.

En rad stora husbyggarbolag, bland dem DR Horton, Lennar och Centex, sjönk mellan 4 och 6 procent.

Bland torsdagens makrostatistik fanns såväl positiva som negativa signaler inför framtiden. I september steg de privata inkomsterna 0,4 procent, i linje med förväntningarna, enligt statistik från det amerikanska handelsdepartementet.

De amerikanska inköpschefernas index noterades till 50,9 i oktober, ned från 52,0 månaden före. Det var lägre än väntade 51,5, men kan sägas indikera fortsatt expansion vad gäller planerade inköp.

Antalet planerade varsel om uppsägning i USA uppgick till 63.114 i oktober, enligt Challenger, Gray & Christmas, rapporterar Bloomberg News. Det var 8,8 procent färre än året innan.



Innehåll från SJAnnons

Nya X 2000 – prisad design på räls

Redan före premiären av nya X 2000 har vagnarnas sobra inredning fått uppmärksamhet men detta är bara ett av många lyft i SJ:s uppdaterade snabbtåg.

– Det blir ett modernt tåg i ett återvunnet skal, säger Jakob Åhgren, affärsutvecklare på SJ.

Nyfiken på nya X 2000? Läs mer här. 

SJ gör stora satsningar i tågflottan och lanserar nu helt moderniserade X 2000-tåg – ett steg som tar kunderna in i en ny era.

– Vi har lyckats skapa ett i många avseenden helt nytt tåg i det befintliga stålskalet. På det sättet kan vi erbjuda resenärerna miljövänliga, snabba och bekväma resor under många år framöver, säger Jakob Åhgren.

Helt ny inredning

I samband med att hela X 2000-flottan renoverats från grunden har vagnarnas inredning fått det prestigefyllda priset ”Best of the best” i den internationella designtävlingen Red Dot Awards. Det är första gången ett helt tåg får ett designpris.

– De nya interiörerna är inspirerade av klassisk skandinavisk design med tydliga former och fokus på funktionella detaljer. Belysningen och de naturliga materialen ska bidra till en trevlig atmosfär och förstärka känslan av lugn och komfort.

Tillsammans med resenärerna har SJ utvecklat en stol som ger god sittkomfort och benutrymme. Den nya stolen har högt ryggstöd, ergonomisk design och ett stort arbetsbord. Tack vare elektrisk styrning är de lätta att ställa in. 

– Du ska kunna sitta bekvämt hela vägen för att jobba, läsa, se en film eller bara drömma dig bort.  

Först i Sverige med radiotransparenta fönster

De nya X 2000-tågen har utrustats med radiotransparenta fönster vilket gör uppkopplingen ombord mer stabil och framtidssäker. Denna teknik innebär att mobilsignaler enklare kan komma in i vagnarna vilket i sin tur gör att kunderna kan ringa och surfa direkt från den egna telefonen, med färre avbrott än förr. Samtidigt förses tågen med den absolut senaste wifi-tekniken som skapar bra förutsättningar för att streama film eller delta i webbmöten under resans gång. Båda teknikerna kommer att kunna utnyttja 5G när mobiloperatörerna moderniserar mobilnäten längs med järnvägen.

– Vi jobbar hårt med att tillgodose kundernas ständigt ökande krav på god uppkoppling och vår målsättning är att det inte ska vara X 2000-tågen eller deras utrustning som begränsar samtalskvaliteten eller internetuppkopplingen. Men för att fullt ut möta kundernas krav krävs även förbättringar i mobilnäten, så att det blir bättre täckning längs spåren.

Mer funktionell design

Något som blir tydligt för kunderna är att nästan alla bagageställ ombord har blivit större och fått en mer funktionell design – hopfällda barnvagnar ryms enkelt. Också taken och bagagefacken ovanför stolarna har ny formgivning för att skapa rymd och kapacitet. Toaletterna har renoverats från grunden och blivit ljusa och fräscha och alla dörrar ombord har förbättrats så att passage mellan vagnarna underlättas. Det blir även lättare för alla kunder att hitta rätt plats, läsa skyltar och ta del av viktig reseinformation via nya digitala skärmar.

– Sätena är numrerade med blindskrift, vi har nya piktogram ombord och de nya digitala skyltarna ger mer information och får bättre läsbarhet.

En helt ny bistrovagn

I nya X 2000 har bistrovagnen fått en rejält lyft med ny planlösning och en inbjudande atmosfär, med bland annat nya mässingslampor. Bistrosofforna i sin nuvarande utformning försvinner och ersätts av ståbord samt nya sittgrupper i direkt anslutning till bistron.

Utöver alla designlyft blir tågresan dessutom mer driftsäker tack vare nya tekniska system.

– Nya X 2000 har bland annat ett avancerat system för självdiagnostik, vilket betyder att vi får meddelanden om eventuellt slitage innan något verkligen går sönder, säger Jakob Åhgren.

Testa nya X 2000. Här kan du köpa biljetter. 

 

 

Mer från SJ

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med SJ och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?