1515

Stockholmsbörsen: Ny kreditskräck bakom rejäl nedgång

Stockholmsbörsen handlades ned på torsdagen med bankerna och verkstadsbolagen som främsta sänke. Effekten av sänkningen av den amerikanska styrräntan på onsdagskvällen fick kortvarig effekt, i stället pressade förnyad oro på kreditmarknaden i USA.

"Oroligheterna på kreditmarknaden har blossat upp igen med ryktet om att Citigroup har behov av att göra nedskrivningar. Den senaste tiden har värdet på subprime- lånen, som skapade oron i somras, fallit ännu mer. Det spekuleras i att de banker som gjorde nedskrivningar det tredje kvartalet gör ännu större förluster det fjärde kvartalet", säger en aktiestrateg till Nyhetsbyrån Direkt.

Vid stängning sjönk OMXS30 1,2 procent till noteringen 1.168,5. Omsättningen uppgick till 27 miljarder kronor.

I New York var Citigroup ned 7,6 procent, Morgan Stanley tappade 5,8 procent och Merrill Lynch förlorade 4,6 procent, vid Stockholmsbörsens stängning.

I Stockholm fortsatte sektorrotationen från verkstadssektorn, men bankerna, som var onsdagens ledande sektor vände ned. Nordea tappade 2,5 procent till 89:50 kronor, Handelsbanken 1,7 procent till 205 kronor, SEB 3,1 procent till 188:50 kronor och Swedbank 2,2 procent till 194:50 kronor.

"Man konstaterar att det finns kreditoro och då är bankerna inte något bra alternativ", säger den aktiestrateg Nyhetsbyrån Direkt talat med.

Bland verkstadsbolagen tappade Sandvik 1,7 procent till 118 kronor och Atlas Copco 1,2 procent till 105 kronor.

"Det är helt klart sektorrotation det handlar om. Folk vill inte ligga tungt i verkstad under det fjärde kvartalet när bolagen precis har lagt fram rapporter med lite tveksam utveckling. Folk är nervösa för makroutvecklingen och då spelar bolagsvärderingarna inte så stor roll", säger en analytiker till Direkt.

Astrazeneca klättrade inför sin rapport vid lunchtid, men vek sedan ned 0,3 procent till 311:50 kronor. Vid en första anblick var rapporten i linje med analytikernas förväntningar. Vinsten per aktie för kärnverksamheten var 7 procent bättre än väntat medan försäljning var marginellt över analytikernas snittprognos. Vid en närmare titt fick bolaget hjälp av ett antal faktorer.

"Tillväxten var i linje med förväntningarna men den fick hjälp av en lageruppbyggnad i USA med cirka 80 miljoner dollar för Seroquel. Tar man bort det var det en sämre tillväxt i USA och även i Västeuropa, men med utvecklingsländer som kompenserar något", säger en analytiker.

Skanska, som också rapporterade steg 0,6 procent till 126:25 kronor. Både resultat och omsättning var bättre än analytikernas snittprognos.

SCA B, som handlades ned något efter sin rapport på onsdagen, steg med 0,2 procent till 111:75 kronor. I en dagsfärsk analys skrev UBS att det ser positivt på utvecklingen för SCA och höjde sin rekommendation för aktien till köp, från tidigare neutral.

Millicom, som på torsdagen avslutade sina kapitalmarknadsdagar i Colombia, fortsatte upp med 2,4 procent till 737 kronor.


Innehåll från BlippAnnons

Tjänsten för framtidens bilaffär

Jonny Lindén, vd på Blipp.
Jonny Lindén, vd på Blipp.

Många upplever bilaffärer med andra privatpersoner som otrygga och krångliga. Det här vill Blipp ändra på. ”Den bästa bilaffären är den som görs mellan två privatpersoner på lika villkor”, säger vd:n Jonny Lindén.

De senaste tolv månaderna har det gjorts strax över två miljoner bilaffärer i Sverige. En tredjedel av affärerna har varit mellan privatpersoner. Enligt en undersökning känner nio av tio köpare i den här gruppen någon form av osäkerhet, och känslan delas även av majoriteten av säljarna. 

– De flesta som säljer sin bil på privatmarknaden gör det för att försöka få ett bättre pris, men annonseringen och säljprocessen där man ska ta emot okända människor är ofta förknippad med obehag. För köparen handlar osäkerheten om att man inte riktigt har kunskap kring hur en bilaffär ska gå till och att det rör sig om mycket pengar, förklarar Jonny Lindén, vd på Blipp.

Blipp har förnyat och digitaliserat hela bilaffären för att privatpersoner enkelt och tryggt ska kunna göra en bilaffär med varandra. Tjänsten är kostnadsfri, vilket möjliggörs genom att Blipp får intäkter från förmedling av lån och försäkringar.

Läs om hur det fungerar att sälja sin bil med Blipp 

Behåll marginalen själv

Blipp kan erbjuda köparen finansiering och garanti, något som bara bilhandlaren tidigare kunnat göra. Blipp gör också en omfattande digital bakgrundskontroll på bilen så att köparen inte ärver dolda problem, ordnar digitala avtal med legitimering via bank-id samt sköter ägarbytet via Transportstyrelsen. Under hela processen deltar en expert från Blipp via videosamtal.

– Experten finns med på garageuppfarten via videosamtal för att ge personlig service och se till att köparen och säljaren känner sig trygga, säger Jonny Lindén.

Privatpersoner har mycket att vinna på att sälja sin bil till en annan privatperson i stället för att byta in den hos en bilhandlare, berättar Jonny Lindén. Särskilt om bilen i fråga är fem år eller nyare. Då kan säljaren få mellan 15 och 20 procent mer för sin bil. Jonny Lindén har även sett exempel på ännu högre procentsatser. 

–  Bilhandlare har en högre kostnadsbas med fastigheter, säljorganisation och annat, vilka behöver täckas av höga marginaler i själva bilaffären. Den digitala affärsmodellen hos Blipp möjliggör att konsumenterna kan mötas halvvägs utan att ge upp marginalen till bilhandlare, säger Jonny Lindén

Läs om hur det fungerar att köpa en bil med Blipp  

Unika på marknaden

I dag finns det egentligen inga alternativ till Blipp på marknaden som inte är en förlängning av bilhandlarnas traditionella affärsmodell i digital kostym, menar Jonny Lindén.

– Vi på Blipp står på konsumenternas sida och vill att de ska göra bättre bilaffärer, både ekonomiskt och upplevelsemässigt. Därför kommer vi att fortsätta sätta kunden i centrum och driva på en beteendeförändring där fler vågar göra bilaffärer utan mellanhänder, säger han.

Om Blipp 

Blipp startades 2018 och verkar sedan dess för att människor ska kunna göra tryggare och enklare fordonsaffärer via en digital tjänst. Genom partnerskap med aktörer som levererar produkter för digital signering, finansiering och försäkring kan Blipp erbjuda en heltäckande tjänst för privatpersoner. Läs mer på www.blipp.se  

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Blipp och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?