Annons

"Jag är självcentrerad, elitistisk och högmodig"

2007 svarade Sveriges nya kulturminister Alice Bah Kuhnke på 21 frågor i en intervju med Di.
Bland annat avslöjade hon att hon har varit medlem i Moderata ungdomsförbundet och uttryckte sin beundran för folkpartisten Birgitta Ohlsson − även hon framtida minister.
Nu publicerar vi intervjun igen.
Alice Bah Kuhnke.
Alice Bah Kuhnke.Foto:Joey Abrait

Vem inom det kooperativa Sverige skulle du ta med dig till en öde ö?
”KF-chefen Lars Idermark. Medan jag letade upp en skön plats i skuggan skulle han klura ut ett sätt att ta oss därifrån och samtidigt underhålla mig.”

Om du skulle skriva en tv-serie om ditt liv, vilken etablerad skådespelare skulle spela din roll?
”Eva Röse. För att hon är snyggast och bäst. Och för det komiska i att just hon skulle förkroppsliga mig.”

Du får 10 Mkr i näven och måste placera dem direkt. Vad gör du?
”Satsar dem i forskningen om och industrin för förnyelsebara källor.”

Vad i ditt hem visar tydligast vad du står för?
”Det är nog kylskåpet. Det går knappt att stänga för all ekologisk och rättvisemärkt mat som ständigt fylls på. Då har vi ändå två höga kylskåp och två lika stora frysar.”

Så vad äter du helst till middag?
”Jag är uppvuxen med halvfabrikat i veckorna och stora afrikanska grytor på helgerna, men det skulle bli stekt strömming med potatismos och massor av lingonsylt. Lingonsylt kan man ha till allt.”

Om du fick leva om ditt liv, vad skulle du då välja för karriär?
”Som läkare eller sjuksköterska får man hela världen som arbetsfält.”

Om du fick ha något ogjort i ditt liv, vad skulle det vara?
”Jag ångrar inget men det finns saker som jag inte vill göra om, som en del män man har haft eller semestrar man åkt på.”

Vad hos dig tycker du minst om?
”Jag har ett ständigt godissug, men min lathet är nog värre. Jag är fortfarande också självcentrerad, elitistisk och högmodig. Fast jag har nu lättare att acceptera mina brister.”

...och vad är du stoltast över?
”Mitt mod. I dag vågar jag misslyckas och det är nog en del av min framgång.”

Hur blir man lycklig?
”Att göra det jag tror på, vill och tycker är roligt. Under programledartiden i tv var jag lyckad. I dag är jag lycklig.”

Vilken historisk person skulle du helst vilja träffa?
”Jag skulle vilja lyssna på Alva Myrdal.”

Du blir första Coop-chefen utan S-bakgrund. Vilken politiker har du störst förtroende för?
”Folkpartiets Birgitta Ohlsson är modern, smart och modig. Gör henne till minister.”

Du är själv en politisk drömrekrytering – kan du tänka dig att bli minister?
”Ja, tids nog. Först måste jag bli tillräckligt anpassningsbar för att svälja hela
kakan trots att bara hälften smakar gott. Inför valrörelsen förra året frågade alla riksdagspartier om jag ville jobba för dem, utom moderaterna. Det är lite kul eftersom moderaterna är det enda partiet som jag varit medlem i, även om det var i Muf.”

Vilken är den sämsta film som du har sett?
”Min man Johannes tittar på sådana där svartvita Kafkafilmer från innan Berlinmuren föll. Jag vet inte vad de heter, men jag väljer en av dem.”

Vilken är din största extravagans?
”Att få sova så länge jag vill och vakna av mig själv.”

Vilken är din favoritpryl?
”Mobiltelefonen. Jag har aldrig som vuxen upplevt livet före mobiltelefonerna, och jag vill inte göra det heller.”

Ditt hem står i ljusan låga. Vad lämnar du helst kvar?
”Det mesta.”

Vilket är ditt bästa respektive sämsta köp?
”Vår dubbelbarnvagn Urban Jungle är både bästa och sämsta köp. Vi ville verkligen inte vara som alla andra och komma med en dyr barnvagn och en caffè latte i handen, men just den vagnen var faktiskt bäst.”

När grät du senast?
”När jag häromdagen såg kortfilmen om Clowner utan gränser i Västsahara. Jag fylldes av sorg men blev också imponerad av hur man utan ord och röd näsa kan få de mest utsatta barn och vuxna att skratta.”

Om du var allsmäktig för en dag, vad skulle du ändra på först?
”EU:s jordbrukspolitik.”

Vilken är din främsta levnadsregel?
”Det är svårt att leva som man lär, men jag tror mycket på att försöka göra det jag kan med det jag har där jag är.”


Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder Dagens industri möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten. De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till di.se. Dagens industri granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen di.se. Läs mer om kommentering här.

Innehåll från Werbe & PartnersAnnons

En innovativ approach till modern företagshälsovård

På grund av både resurs- och personalbrist är det ofta svårt för vårdgivarna att erbjuda en sammanhållen vårdupplevelse, där patienten får träffa sin egen läkare och vara trygg i vetskapen om att denne tar ansvar för hela vårdprocessen. Detta är märkbart inte minst inom företagshälsovården, vilket för ett år sedan lade grunden till Werber & Partners. 

– Vi saknade en aktör inom hälso- och sjukvård som kunde hjälpa våra medarbetare och som tog hela ansvaret, från tidbokning till uppföljning. Det ville vi ändra på, berättar handkirurgen Ola Collin, medgrundare till Werbe & Partners.

Sedan 2008 driver Ola flera hand- och fotkirurgiska kliniker och smärtkliniker tillsammans med sina kollegor. Med kliniker i både Göteborg, Stockholm, Malmö och Linköping och över 100 anställda hade verksamheten ett tydligt behov av heltäckande företagshälsovård. Tyvärr var alternativen få. 

– Efter att ha försökt föra resonemang med olika aktörer inom företagshälsovården kom vi fram till att en privat sjukvårdsförsäkring var det bästa valet, men det matchade ändå inte våra behov till 100 procent. Därför tog vi initiativ till Werbe & Partners. 

Både företag och privatpersoner

Ola berättar att Werbe & Partners vänder sig till både företag och privatpersoner inom allt som har med sjukvård att göra; det ska gå snabbt att upptäcka och utreda såväl som behandla ohälsa, vare sig den är fysisk och psykisk. 

– Ambitionen är naturligtvis att få medarbetarna att må bra. Det minskar sjukfrånvaro och sjuknärvaro, där den senare på många vis är det större problemet. Medarbetare som mår dåligt på arbetet riskerar att påverka sina kollegor och producerar därtill sämre. I förlängningen blir det en stor kostnad, som hade kunnat undvikas.

Omfattande kompetens och nätverk

Werbe & Partners huvudfokus är att skapa en upplevelse som påminner mer om den förutvarande hälsovården, där kund eller patient har en enda kontaktperson och vårdgivaren ansvarar för hela processen från tidbokning till uppföljning. Företaget har samlat stor sjukvårdskompetens inom organisationen och har därtill omfattande nätverk med olika specialister för att undvika att begränsas i den medicinska utredningen och behandlingen. Ola menar att företaget fungerar som en kombination av traditionell företagshälsovård och en privat sjukvårdsförsäkring. 

– Vi lyssnar till våra kunders behov och önskemål och utformar sedan ett erbjudande utifrån det. Det går till exempel lika bra att sätta upp olika abonnemang, där medarbetarna fritt kan söka stöd och vård, som att genomföra enskilda besök. Väljer man det första finns alternativet att någon av våra medarbetare åker ut till kunden för att ge rådgivning och utbilda till exempel ledningsgrupper eller personalchefer om hur de snabbt kan upptäcka ohälsa.

En win-win för alla

Framöver är målet att expandera verksamheten ytterligare; redan idag finns Werbe & Partners på ett flertal platser i anslutning till företagets andra kliniker, men Ola är övertygad om att det finns ett stort behov av heltäckande företagshälsovård. 

– Om medarbetarna mår bra mår företaget bra – det är en win-win för alla, avslutar han.

OM WERBE & PARTNERS

Vi hade länge saknat en aktör inom hälsovård där man kan få hjälp med allt – en aktör som tar hela ansvaret hela vägen. Där man träffar samma doktor och där man vet att de håller i allt. Vi vill kunna hjälpa privatpersoner och företag att snabbt upptäcka ohälsa och därefter direkt utreda och behandla. Allt för att minska risken för sjukfrånvaro, sjuknärvaro och sjukskrivning. Vi vill skapa ett långsiktigt och hållbart liv och arbetsliv för individer och företag.

Vill du veta mer är du välkommen att höra av dig till oss.

Werbe & Partners, en del av ATLEVA Specialistvård.

E-post: info@werbe.se

Tel: 031-388 59 60

www.werbe.se 

 

Mer från Werbe & Partners

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Werbe & Partners och ej en artikel av Dagens industri

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?