1515

Stockholmsbörsen: Volvo räddar dagen

Stockholmsbörsen handlas i en oregelbunden tendens i inledningen av onsdagens handel. Volvo stiger rejält efter rapport och bidrar till att hålla börsen på plus. Tele2 backar något efter sin rapport. Utvecklingen i Stockholm är i linje med de på de ledande Europabörserna. Fler tungviktare som Swedbank och Atlas Copco rapporterar vid lunchtid.

AFV Generalindex var klockan 10.20 upp 0,3 procent till 371 medan OMXS30-index steg 0,2 procent till 1.177. Omsättningen var 7,5 miljarder kronor.

Volvos rapport gav ett blandat utfall. Resultatet i tredje kvartalet var lägre än förväntat medan försäljningen var högre än förväntat. Bolaget höjer sin prognos för marknaden för tunga lastbilar i Europa 2007 till 340.000, jämfört med den tidigare prognosen 330.000. Prognosen för den nordamerikanska marknaden ligger fast. Marknaden gladdes åt den starka försäljningen och orderingången och höjde aktien med 6,9 procent till 124 kronor.

Branschkollegan Scania hängde på uppgången och avancerade 2,7 procent till 168,50 kronor.

Tele2:s rapport var något svag. EBITDA-resultatet för den kvarvarande verksamheten i tredje kvartalet var ungefär sex procent sämre än analytikernas förväntingar medan försäljningen var i linje med förväntningarna. Tele2 kommer att återkomma med mer information om bolagets kapitalstruktur i början av 2008. Aktien sjönk 0,9 procent till 137 kronor.

Swedbank tappade 0,7 procent till 212,50 kronor inför rapporten som kommer vid 12-tiden. Det finns ett stort intresse på marknaden för hur utvecklingen i Baltikum har varit i tredje kvartalet.

SEB, som också har stor verksamhet i Baltikum och som rapporterar på fredag, föll 2,0 procent till 196,50 kronor.

Verkstadsbolaget Atlas Copco stiger 2,4 procent till 116,25 kronor inför rapporten som väntas komma vid 12-tiden. I sektorn var Sandvik oförändrad vid 135,25 kronor.

Kosmetikabolaget Oriflames rapport fick ett neutralt mottagande. Bolaget höjde sitt mål för omsättningstillväxten i lokal valuta till 10 procent per år. Det tidigare målet var 5-10 procent. Utsikterna för 2007 ligger dock fast. Aktien backade 0,7 procent till 369,50 kronor.

Oljebolaget Tanganyika Oil sänker sitt produktionsmål för utgången av 2007. Bolaget förväntar nu att bruttoproduktionen kommer att uppgå till 10.500-14.500 fat per dag vid utgången av året jämfört med den tidigare prognosen på 23.000-26.000 fat per dag. Sänkningen beror på operationella problem. Aktien föll 13 procent till 99,50 kronor.

Köksbolaget Ballingslöv klättrade 17 procent till 250 kronor efter en stark rapport för tredje kvartalet.

På förlorarlistan återfanns rapporterande Precise Biometrics som föll 13 procent till 1,75 kronor.


Innehåll från SalesforceAnnons

Så når de framgång i den nya digitala världen

Handelsbanken, Volvo Cars och andra framgångsrika storföretag avslöjade sina framgångsrecept under ett livestreamat event. ”90 tempofyllda minuter.” 

I dag arbetar vi var som helst, vi leder på distans, utvecklar tillsammans och samarbetar över gränser och tidszoner. Vad krävs egentligen för att lyckas i en digital värld? Svaren fick vi på ett livestreamat event den 6 maj, där Sveriges främsta experter tillsammans med programledare Peter Settman diskuterade hur vi skapar förutsättningar för nya former av tillväxt och framgång.  

Eventet Salesforce Live arrangerades av kundrelationsjätten Salesforce, vars Sverigechef Dan Bjurman säger:  

– Under 90 tempofyllda minuter inspirerades vi av nya sätt att tänka, och tog del av konkreta framgångsfaktorer för att agera i den nya digitala världen. Tillsammans med bland andra Handelsbanken, Volvo Cars, Sandvik, MatHem, Trustly och Stadsmissionen fick vi skarpa exempel från olika branscher, och spaningar om framtiden från professor Micael Dahlen och futurologen Ashkan Fardost.  

Från Handelsbanken deltog Catharina Belfrage Sahlstrand, Group Head of Sustainability och Stephan Erne, Chief Digital Officer i en breakout-session. De berättade om bankens resa inom digitalisering och hållbarhet, var man står idag samt hur de ser på framtiden.  

Ta del av Salesforce live  

Liksom i andra branscher har pandemin satt ytterligare fart på digitaliseringen inom banksektorn och medfört nya prioriteringar. Salesforce undersöker varje år vilka frågor som är viktigast bland beslutsfattare inom finansbranschen globalt. Den senaste rapporten ”State of Finance 2020” med 

2 800 respondenter pekar på stora skillnader före och efter pandemins utbrott.

Ladda ned State of Finance 2020 här  

– Finansiella aktörer i Norden har helt stuvat om bland sina prioriteringar. Ökad personalisering av banktjänster ses nu som den enskilt viktigaste frågan, följt av ökad automatisering av processer, säger Rob Klomps, CTO Financial Services EMEA på Salesforce, och tillägger:

– Vi ser också en brytpunkt i att en majoritet av kunderna nu föredrar digital rådgivning framför fysisk. Handskakningar och personliga samtal anses inte längre som avgörande för att bygga förtroende. Men en bank som sällan eller aldrig träffar sina kunder måste jobba mer datadrivet för att förutse deras behov och möta dessa. 

Algoritmdrivna finansiella tjänster 

För att lyckas med detta måste bankerna skaffa sig en 360-gradersvy av sina kunder. 

– De måste bli bättre på att samla in, förstå och agera på kunddata på ett intelligent och konsekvent sätt. Och de behöver känna till kundens ekonomiska milstolpar och mål.

Digital rådgivning och andra automatiserade och AI-stödda banktjänster blir allt smartare. Rob Klomps lyfter fram algoritmdrivna finansiella tjänster som fattar beslut eller genomför uppdrag för kundens räkning, som ett framtidsområde. 

Varför har bankerna inte kommit längre inom digitala tjänster?   

– Därför att de sitter fast i föråldrade IT-strukturer och system som inte är så lätta att koppla ihop och därför att deras organisation speglar produkterna och inte kunderna. Deras digitalisering har utgått från produkter som utlåning, betalningar, sparande. Men kunderna tänker inte ”vilken produkt kan lösa mina problem”, de ser sin finansiella ställning och sina behov. Produktapproachen måste bort och ersättas av kundfokus.

Bankens medarbetare var tidigare kundernas primära kontaktyta, men nu är digitala kanaler minst lika viktiga och upplevelsen av dessa behöver förbättras. De som lyckas bäst med det blir vinnarna på den nya digitala bankmarknaden, menar Rob Klomps. 

Ta del av Salesforce live här

Mer från Salesforce

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Salesforce och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?