1515

Räntor och valutor: USA-handeln lyfte räntorna

Marknadsräntorna i Sverige och övriga Europa sjönk rejält under större delen av måndagen, då de europeiska börserna följde sina motsvarigheter i USA och Asien ned. I fredags föll Wall Street kraftigt, men då USA-handeln kom igång på måndagen var nedgången mer blygsam och de tidigare räntenedgångarna gröptes ur.

Enligt analytiker styrs räntemarknaden nu helt av utvecklingen på börserna, där kvartalsrapporterna strömmar in.

Helgens G7- och IMF-möten i Washington varnade för att finansturbulensen, höga oljepriser och fortsatta svagheter på den amerikanska husmarknaden kommer att dämpa den globala tillväxten. Samtidigt framhöll båda att prisstabiliteten måste säkras.

Den svenska tioåriga benchmarkräntan 1051 stängde på måndagen på 4,22 procent, ned 6 punkter från fredagens svenska stängning. Räntegapet mot Tyskland krympte till 2 punkter (3).

Ingen svensk makroekonomisk information av vikt offentliggjordes på måndagen. Senare i veckan väntas PPI och handelsnettot för september månad och i Europa väntas PMI för euroområdet och IFO-index och KPI från Tyskland.

I kväll, svensk tid, ska ECB-chefen Jean-Claude Trichet hålla ett tal i New York och det finns förhoppningar om att han ska utveckla sin syn på ECB:s framtida penningpolitik.

Flera ECB-företrädare, bland dem Bundesbankchefen Axel Weber och direktionsledamoten Jürgen Stark, har de senaste dagarna varnat för tilltagande hot mot prisstabiliteten.

Amerikanska räntor vände uppåt då USA-handeln kom igång, men tioårsräntan var ändå 4 punkter ned till 4,41 procent, jämfört med fredagens svenska stängning.

Fed-guvernören Randall Kroszner berörde i ett tal inte penningpolitik eller ekonomin, utan sade att återhämtningen på kreditmarknaderna kommer att bli "relativt gradvis".

Tony Crescenzi, analytiker på Miller Tabak, konstaterade i ett marknadsbrev att en stor skillnad mellan orsakerna till oron på börs- och kreditmarknaderna den här veckan och nedgångarna i augusti är att utvecklingen nu mer beror på ekonomiska förhållanden än på finansiella, vilket var den drivande kraften i augusti.

Senare i veckan väntas statistik över den amerikanska bostadsmarknaden och orderingången på varaktiga varor. Även om marknaden räknar med fortsatt svaga siffror från husmarknaden vill de veta hur dåligt det ser ut.

Prissättningen i Fed funds futures visade under dagen att marknadsaktörerna såg en mycket hög sannolikhet för att Fed kommer att sänka räntan med 25 punkter den 31 oktober och även för ytterligare en sänkning i december är sannolikheten hög.

På valutamarknaden satte dollarn under natten mot måndagen ett nytt bottenrekord mot euron på 1:4348, men hämtade sig under dagen då fortsatta börsfall fick flykten till "säkra" valutor att tillta.

Samtidigt som oro för den amerikanska ekonomin är dåligt för dollarn så gör den ökade riskaversionen att investerare byter från mer riskfyllda tillgångar till säkrare dollar- denominerade tillgångar och detta ger dollarn stöd.

Den avvecklade carry-handeln pressade samtidigt högräntevalutor som pundet och den australiska dollarn, medan yenen stärktes.

Trots att den ökade riskaversionen gav dollarn en andhämtningspaus på måndagen räknar analytiker fortsatt med att dollarn kommer att vara svag, speciellt efter att G7-mötet i helgen inte gjort någon referens till den svaga dollarn, eller yenen heller för den delen.

I stället valde G7 att i kommunikén återigen efterlysa en snabbare appreciering av den kinesiska yuanen, något som omedelbart avvisades från kinesiskt håll.

Utöver de vanliga formuleringarna om att växelkurser bör spegla fundamenta och att oordnade kursrörelser inte är bra (och att G7-länderna kommer att samarbeta vid behov) skärpte G7 sitt budskap till Kina.

"Vi välkomnar Kinas beslut att öka flexibiliteten i sin valuta, men givet (Kinas) växande bytesbalansöverskott och inhemska inflation vill vi trycka på landets behov av att tillåta en accelererad appreciering av dess effektiva växelkurs", fastslog G7-gruppen i slutkommunikén.

Tidigare har budskapet från G7 varit att "i framväxande ekonomier med stora och växande bytesbalansöverskott, i synnerhet i Kina, är det önskvärt att deras växelkurser rör sig så att nödvändiga justeringar kommer att ske".

Bear Stearns valutastrateg Steve Barrow skrev i ett marknadsbrev att de efter G7-mötet känner sig väldigt nöjda med sin prognos på en dollarkurs på 1:50 mot euron - "och vår enda oro nu är att vi kanske kommer att se den nivån i år och inte måste vänta till 2008".

"Vi känner att råvaruvalutor kan vara nyckeln till dollartrenden mot en rad valutor. För om styrkan i råvarupriserna knäcks skulle dessa råvaruvalutor kunna rasa och det skulle hjälpa till att generera en starkare dollar över hela linjen. Faktiskt, som vi ser på det just nu skulle USA-dollarns bästa chans till återhämtning kommer från denna källa", skrev Steve Barrow.

Vid svensk stängning handlades dollarn till 1:4190 mot euron och till 114:23 mot yenen, jämfört med 1:4265 respektive 115:13 vid samma tid på fredagseftermiddagen.

Kronan blev under måndagen nästan 7 öre svagare till 6:49 mot dollarn och 4 öre svagare till 9:21 mot euron. Mätt i TCw-index har kronans värde minskat till 124,03, från 123,36 i fredags.


Innehåll från SalesforceAnnons

Så når de framgång i den nya digitala världen

Handelsbanken, Volvo Cars och andra framgångsrika storföretag avslöjade sina framgångsrecept under ett livestreamat event. ”90 tempofyllda minuter.” 

I dag arbetar vi var som helst, vi leder på distans, utvecklar tillsammans och samarbetar över gränser och tidszoner. Vad krävs egentligen för att lyckas i en digital värld? Svaren fick vi på ett livestreamat event den 6 maj, där Sveriges främsta experter tillsammans med programledare Peter Settman diskuterade hur vi skapar förutsättningar för nya former av tillväxt och framgång.  

Eventet Salesforce Live arrangerades av kundrelationsjätten Salesforce, vars Sverigechef Dan Bjurman säger:  

– Under 90 tempofyllda minuter inspirerades vi av nya sätt att tänka, och tog del av konkreta framgångsfaktorer för att agera i den nya digitala världen. Tillsammans med bland andra Handelsbanken, Volvo Cars, Sandvik, MatHem, Trustly och Stadsmissionen fick vi skarpa exempel från olika branscher, och spaningar om framtiden från professor Micael Dahlen och futurologen Ashkan Fardost.  

Från Handelsbanken deltog Catharina Belfrage Sahlstrand, Group Head of Sustainability och Stephan Erne, Chief Digital Officer i en breakout-session. De berättade om bankens resa inom digitalisering och hållbarhet, var man står idag samt hur de ser på framtiden.  

Ta del av Salesforce live  

Liksom i andra branscher har pandemin satt ytterligare fart på digitaliseringen inom banksektorn och medfört nya prioriteringar. Salesforce undersöker varje år vilka frågor som är viktigast bland beslutsfattare inom finansbranschen globalt. Den senaste rapporten ”State of Finance 2020” med 

2 800 respondenter pekar på stora skillnader före och efter pandemins utbrott.

Ladda ned State of Finance 2020 här  

– Finansiella aktörer i Norden har helt stuvat om bland sina prioriteringar. Ökad personalisering av banktjänster ses nu som den enskilt viktigaste frågan, följt av ökad automatisering av processer, säger Rob Klomps, CTO Financial Services EMEA på Salesforce, och tillägger:

– Vi ser också en brytpunkt i att en majoritet av kunderna nu föredrar digital rådgivning framför fysisk. Handskakningar och personliga samtal anses inte längre som avgörande för att bygga förtroende. Men en bank som sällan eller aldrig träffar sina kunder måste jobba mer datadrivet för att förutse deras behov och möta dessa. 

Algoritmdrivna finansiella tjänster 

För att lyckas med detta måste bankerna skaffa sig en 360-gradersvy av sina kunder. 

– De måste bli bättre på att samla in, förstå och agera på kunddata på ett intelligent och konsekvent sätt. Och de behöver känna till kundens ekonomiska milstolpar och mål.

Digital rådgivning och andra automatiserade och AI-stödda banktjänster blir allt smartare. Rob Klomps lyfter fram algoritmdrivna finansiella tjänster som fattar beslut eller genomför uppdrag för kundens räkning, som ett framtidsområde. 

Varför har bankerna inte kommit längre inom digitala tjänster?   

– Därför att de sitter fast i föråldrade IT-strukturer och system som inte är så lätta att koppla ihop och därför att deras organisation speglar produkterna och inte kunderna. Deras digitalisering har utgått från produkter som utlåning, betalningar, sparande. Men kunderna tänker inte ”vilken produkt kan lösa mina problem”, de ser sin finansiella ställning och sina behov. Produktapproachen måste bort och ersättas av kundfokus.

Bankens medarbetare var tidigare kundernas primära kontaktyta, men nu är digitala kanaler minst lika viktiga och upplevelsen av dessa behöver förbättras. De som lyckas bäst med det blir vinnarna på den nya digitala bankmarknaden, menar Rob Klomps. 

Ta del av Salesforce live här

Mer från Salesforce

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Salesforce och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?