1515

Bilar för sex - minst

Behöver du en bil som rymmer många? Behöver du alla platserna ofta eller bara ibland? Det finns massor att välja på – i många storlekar. DI Weekend har listat bilarna med plats för fler än fem.

MINDRE
Baserade på kompaktbilar, oftast bäst för fem åkande. De två extrasätena är mest till för små barn.

Citroën C4 Picasso
Från 199.900 kr, 7 platser. En favorit. Massor med smarta lösningar. Hyfsat utrymme på extraplatserna.
Honda FR-V
Från 200.900 kr, 6 platser. Kul, med två rader och tre säten i bredd.
Kia Carens
Från 189.900 kr, 7 platser. Tyvärr alltför trång som sjusitsig bil.
Mazda 5
Från 199.000 kr, 7 platser. Lite bortglömd. Envisas med skjutdörrar.
Opel Zafira
Från 162.100 kr, 7 platser. Kompetent, men lite trist.
Renault Grand Scenic
Från 211.000 kr, 7 platser. En gång stilbildare. Behöver ladda om.
Toyota Corolla Verso
Från 204.200 kr, 7 platser. Inte en av de rymligaste.
VW Touran
Från 207.500 kr, 7 platser. Kompetent, men lite trist.


MELLAN
Typisk europeisk storlek. Sju åkande funkar om man inte har för mycket bagage.

Citroën C8
Från 219.900 kr, 7 platser. Tvilling med 807. I stort behov av förnyelse.
Ford S-Max
Från 260.000 kr, 7 platser. Årets Bil 2007. Rolig, rymlig och flexibel.
Mitsubishi Grandis
Från 279.700kr/259.700, 6–7 platser. Märklig design, som aldrig slagit.
Peugeot 807
Från 221.900 kr, 7 platser. Tvilling med C8. I stort behov av förnyelse.
Seat Alhambra
Från 258.900 kr, 7 platser. Tvilling med Sharan (se nedan).
VW Sharan
Från 249.900 kr, 7 platser. Borde mycket snart få en ersättare.


STÖRRE
Den traditionella familjebussen, som dock nytolkats av Ford med nya Galaxy och Mercedes med R-klass.

Chrysler Voyager/Grand Voyager
Från 320.000 kr, 7 platser. Törstig – men rymlig och mysig.
Ford Galaxy
Från 268.200 kr, 7 platser. En utbyggd S-Max.
Hyundai Trajet
Från 219.900 kr, 7 platser. Förra generationens bil.
Kia Carnival
Från 259.900 kr, 7 platser. Ny i fjol, men ändå knappast modernast.
Mercedes R-klass
Från 482.900 kr, 6 platser. Nytänk, som är sympatiskt.
Renault Espace
Från 304.400 kr, 6 platser. Klassiker i Europa. Trevlig att köra.
Ssang Yong Rodius
Från 249.995 kr, 7 platser. Fulaste bilen som säljs i dag?


SUV
Växer starkast. Men kolla noga: vissa modeller har sju bra säten, andra inte, några (Audi Q7) ser stora ut, men är svåra att använda med alla sju platser.

Audi Q7
Från 476.000, 7 platser. En kluns som är mindre rymlig än man tror.
BMW X5
Från 495.000 kr, 7 platser. Bästa köregenskaperna, dyr och törstig.
Chevrolet Captiva
Från 309.900 kr, 7 platser. Helt okej, men hårda säten.
Chevrolet Tahoe
Från 464.300 kr, 8 platser. Maffig USA-suv. Otidsenlig.
Citroën C-Crosser
Från 303.000 kr, 7 platser. Samma bil som Outlander, med fulare front.
Hyundai Santa Fe
Från 284.800 kr, 7 platser. Tyst och trevlig. Har fått ett rejält lyft.
Jeep Commander
Från 409.900 kr, 7 platser. Amerikanskt kantig.
Mitsubishi Outlander
Från 289.800 kr, 7 platser. En av de bästa, utan att vara märkvärdig.
Mitsubishi Pajero Wagon
Från 379.900 kr, 7 platser. Stor.
Nissan Patrol
Från 408.600 kr, 7 platser. Machovagn. Högt pris.
Nissan Pathfinder
Från 334.000 kr, 7 platser. Machonivå mellan Patrol och X-Trail.
Peugeot 4007
Från 303.000 kr, 7 platser. Som Outlander, med ännu fulare front.
Mercedes ML
Från 499.000 kr, 7 platser. Fin, men dyr.
Mercedes GL
Från 667.000 kr, 6 platser.
Mer suv-artad än ML och riktigt dyr.
SsangYong Rexton
Från 314.995 kr, 7 platser. Andrahandsvärdet?
Subaru B9 Tribeca
Från 499.900 kr, 7 platser. Tror sig vara prestigebil, slåss i fel klass.
Toyota Land Cruiser
Från 485.300 kr, 7 platser. En av de bästa, inte minst i kvalitet.
Volvo XC90
Från 460.900 kr, 7 platser. En fullträff, som håller än.


TRANSPORT
Ett bra alternativ för storfamiljen. De flesta har blivit alltmer lika vanliga personbilar att köra. Bara Peugeot Expert kombi är provkörd. Helt okej, men visst finns känslan av lätt lastbil kvar.

Mercedes Viano
Från 401.625 kr, 7 platser.
Nissan Primastar Avantour
Från 313.800/301.500, 7–8 platser
Nissan Primastar Combi
Från 301.500 kr, 9 platser.
Opel Movano Combi
Från 293.900 kr, 9 platser.
Opel Vivaro Combi
Från 270.800 kr, 6 platser.
Peugeot Expert Kombi
Pris ej klart, 9 platser.
Renault Trafic Passenger
Från 267.800 kr, 9 platser.
Toyota Hiace
Från 274.200 kr, 7–9 platser.
VW Caravelle
Från 298.400 kr, 8 platser.
VW Multivan
Från 374.500 kr, 6 platser.


Innehåll från GetacceptAnnons

E-signering hör till dåtiden - det här är framtiden för B2B försäljning

E-signering kan verka nytt, men faktum är att det funnits och använts flitigt i över tio år av företag över hela världen. E-signering är ett enkelt och smidigt sätt att signera offerter och avtal på distans - men det hjälper dig inte att driva kunddialogen och affären framåt på det sättet som krävs i dagens säljklimat, säger Samir Smajic, vd och grundare på GetAccept.

E-signering är ofta inkörsporten för att påbörja en mer digital säljprocess, och många tror att det är tillräckligt för att digitalisera sin försäljning. Vad data från den digitala säljplattformen GetAccept visar är att 50 procent av avtalen som skickas med e-signering faktiskt inte signeras. 

– Det här säger mig att 50 procent av affärerna fortfarande behöver drivas på ett mer effektivt sätt digitalt, och där räcker inte endast den digitala signaturen, förklarar Samir Smajic. 

Att nå avslut i en affär handlar om samma sak som det alltid har gjort - tillit, personliga relationer och en smidig köp- och säljprocess. Det senaste året har presenterat utmaningar i hur man bibehåller den personliga upplevelsen och engagemanget, när den största delen av affären sker i en digital miljö. 

– Det finns sätt att engagera och sticka ut även i en digital säljprocess. Tänk dig att du öppnar upp ett avtal, och det första som dyker upp är en video där din säljare pedagogiskt förklarar avtalet för dig innan du dyker in i det. Därefter får du upp en chatt, där din säljare uppmanar dig att ställa frågor direkt i chatten om du behöver. Självklart kommer jag uppleva den processen annorlunda, och mer personligt anpassad till mig, jämfört med att öppna en PDF i ett mail, säger Samir. 

Förutom video och chatt så handlar det också om att underlätta för kunden att köpa. Med GetAccepts dokumentspårning kan du se vem, eller vilka, som har gått igenom ditt avtal. Du kan även se vad varje person har tittat lite extra på, så att du enkelt kan bemöta deras eventuella frågeställningar i nästa dialog. Du har också möjlighet att skicka dina dokument via SMS, samt automatiskt påminna mottagaren om avtalet inte signeras.

Kombinerar man de här olika engagerande funktionerna i sin digitala säljprocess så visar statistik från GetAccept att du ökar din hit-rate med upp till 75 procent, jämfört med att bara skicka ett avtal via mail för ren e-signering. Det är tydligt att en personlig interaktion som skapar engagemang har stor effekt på antalet avslut, även digitalt.

Hela 85 procent av all försäljning kommer ske digitalt inom bara några år, så det handlar om att redan nu skapa förutsättningar för att kunna hantera den ökade efterfrågan på smidiga digitala sälj- och köpprocesser, och därmed fortsätta vara konkurrenskraftig. 

– Hoppar man inte på tåget nu, kommer det bli tufft. Många företag ligger redan i framkant och tar man inte detta på allvar nu, så riskerar man sin affär, avslutar Samir Smajic. 

GetAccept är ett säljverktyg som är gratis att använda - skapa ditt konto idag och testa själv! 

Mer från Getaccept

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Getaccept och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?