1515

USA-börser: Google fick Nasdaq att stå pall

New York-börserna stängde åt olika håll i fredagens handel, men med små förändringar. Nasdaq vände i den sena handeln uppåt, medan Dow Jones och S&P 500 stängde ned på oro om att stark husköpsstatistik motverkar räntesänkningar.

Bioteknik och läkemedel var fredagens förlorare, medan oljerelaterade aktier steg på en uppgång i råoljan.

Vid stängning noterades Dow Jones Industrial Average till 12.487, efter en nedgång med 0,1 procent. S&P 500 gick ned lika mycket och indexet uppgick till 1.422.

Nasdaq gick mot strömmen och stängde nära 0,1 procent upp, på 2.436.

Omsättningen på New York-börsen uppgick till 1,5 miljarder aktier, medan 2,1 miljarder aktier bytte ägare på Nasdaq.

Mest omsatta aktier var Apple, Microsoft och Google.

Under fredagseftermiddagen presenterades statistik från handelsdepartementet på försäljning av nya hus i USA. Försäljningsökningen uppgick till 4,8 procent i december jämfört med november månad.

Statistiken, som följer på en rad starka makrosiffror, bedöms motverka möjligheterna och förhoppningarna att den amerikanska centralbanken ska sänka styrräntan.

"Vad gäller Feds penningpolitiska möte nästa vecka, så har Wall-Street helt slutit sig till att styrräntan lämnas oförändrad på 5,25 procent", uppger en förvaltningschef till Dow Jones Wire.

Den tioåriga amerikanska obligationsräntan var oförändrad och uppgick till 4,87 procent när börserna stängde.

De mest tyngande aktierna i Dow Jones var Boeing och Johnson & Johnson som vardera backade 0,9 procent.

Caterpillar och Citigroup hörde till bolagen som gick mot strömmen.

Citigroup drog starkt den sista handelstimmen och ökade 1,4 procent, efter uppgifter om att banken planerar att skära ned kostnaderna för 2007 med 1 miljard dollar.

Caterpillar noterades 2,5 procent upp efter positiva prognoser för år 2007. Bolaget presenterade innan öppning sin rapport för det fjärde kvartalet, där resultatet uppgick till 1,32 dollar per aktie. Väntat var 1,34 dollar.

Omsättningen på 11 miljarder dollar, överträffade analytikernas förväntade 10,5.

Nasdaq drogs upp med hjälp från Microsoft och Google.

Mjukvarutillverkaren Microsoft steg 0,5 procent. Bolaget presenterade ett resultat för det andra kvartalet uppgående till 0,26 dollar per aktie, som var något över förväntningarna.

Google stängde 1,6 procent upp.

Tyngst på Nasdaq gick Amgen som backade 4,5 procent. Bolaget presenterade en kvartalsrapport som fick ett blandat mottagande av marknaden. Aktien pressades även av en studie som visade på att cancerpatienter som fick anemimedicinen Aranesp, hade en högre risk att dö, enligt Bloomberg News.

Verizon som rapporterar för det fjärde kvartalet på måndag före New York-börsens öppning, stängde 0,9 procent upp.


Innehåll från SalesforceAnnons

Så når de framgång i den nya digitala världen

Handelsbanken, Volvo Cars och andra framgångsrika storföretag avslöjade sina framgångsrecept under ett livestreamat event. ”90 tempofyllda minuter.” 

I dag arbetar vi var som helst, vi leder på distans, utvecklar tillsammans och samarbetar över gränser och tidszoner. Vad krävs egentligen för att lyckas i en digital värld? Svaren fick vi på ett livestreamat event den 6 maj, där Sveriges främsta experter tillsammans med programledare Peter Settman diskuterade hur vi skapar förutsättningar för nya former av tillväxt och framgång.  

Eventet Salesforce Live arrangerades av kundrelationsjätten Salesforce, vars Sverigechef Dan Bjurman säger:  

– Under 90 tempofyllda minuter inspirerades vi av nya sätt att tänka, och tog del av konkreta framgångsfaktorer för att agera i den nya digitala världen. Tillsammans med bland andra Handelsbanken, Volvo Cars, Sandvik, MatHem, Trustly och Stadsmissionen fick vi skarpa exempel från olika branscher, och spaningar om framtiden från professor Micael Dahlen och futurologen Ashkan Fardost.  

Från Handelsbanken deltog Catharina Belfrage Sahlstrand, Group Head of Sustainability och Stephan Erne, Chief Digital Officer i en breakout-session. De berättade om bankens resa inom digitalisering och hållbarhet, var man står idag samt hur de ser på framtiden.  

Ta del av Salesforce live  

Liksom i andra branscher har pandemin satt ytterligare fart på digitaliseringen inom banksektorn och medfört nya prioriteringar. Salesforce undersöker varje år vilka frågor som är viktigast bland beslutsfattare inom finansbranschen globalt. Den senaste rapporten ”State of Finance 2020” med 

2 800 respondenter pekar på stora skillnader före och efter pandemins utbrott.

Ladda ned State of Finance 2020 här  

– Finansiella aktörer i Norden har helt stuvat om bland sina prioriteringar. Ökad personalisering av banktjänster ses nu som den enskilt viktigaste frågan, följt av ökad automatisering av processer, säger Rob Klomps, CTO Financial Services EMEA på Salesforce, och tillägger:

– Vi ser också en brytpunkt i att en majoritet av kunderna nu föredrar digital rådgivning framför fysisk. Handskakningar och personliga samtal anses inte längre som avgörande för att bygga förtroende. Men en bank som sällan eller aldrig träffar sina kunder måste jobba mer datadrivet för att förutse deras behov och möta dessa. 

Algoritmdrivna finansiella tjänster 

För att lyckas med detta måste bankerna skaffa sig en 360-gradersvy av sina kunder. 

– De måste bli bättre på att samla in, förstå och agera på kunddata på ett intelligent och konsekvent sätt. Och de behöver känna till kundens ekonomiska milstolpar och mål.

Digital rådgivning och andra automatiserade och AI-stödda banktjänster blir allt smartare. Rob Klomps lyfter fram algoritmdrivna finansiella tjänster som fattar beslut eller genomför uppdrag för kundens räkning, som ett framtidsområde. 

Varför har bankerna inte kommit längre inom digitala tjänster?   

– Därför att de sitter fast i föråldrade IT-strukturer och system som inte är så lätta att koppla ihop och därför att deras organisation speglar produkterna och inte kunderna. Deras digitalisering har utgått från produkter som utlåning, betalningar, sparande. Men kunderna tänker inte ”vilken produkt kan lösa mina problem”, de ser sin finansiella ställning och sina behov. Produktapproachen måste bort och ersättas av kundfokus.

Bankens medarbetare var tidigare kundernas primära kontaktyta, men nu är digitala kanaler minst lika viktiga och upplevelsen av dessa behöver förbättras. De som lyckas bäst med det blir vinnarna på den nya digitala bankmarknaden, menar Rob Klomps. 

Ta del av Salesforce live här

Mer från Salesforce

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Salesforce och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?