1515

USA-börser: Dow Jones på ny toppnivå

USA-börserna steg brett med tekniksektorn i täten på onsdagen. Tungviktarbolagen i Dow Jones Industrial tog sig samtidigt över en ny rekordnivå, tack styrka i AT&T, American Express och General Motors.

Marknaden drevs av starka kvartalsrapporter, framförallt från Yahoo och Sun Micro.

Vid stängningen hade Dow Jones Industrial klättrat med 0,7 procent till 12.623, vilket är ett nytt stängningsrekord för indexet.

S&P 500 hade ökat med 0,8 procent till 1.440, den högsta nivån för indexet på sex år. Nasdaq Composite ökade med 1,4 procent till 2.466.

Omsättningen landade 1,6 miljarder på New York-börsen och på 2,4 miljarder på Nasdaq.

Inom tekniksektorn utmärkte sig framförallt Yahoo och Sun Micro. Aktierna slutade 7,3 procent respektive 8,7 procent i spåren av sina kvartalsrapporter.

Google, Cisco och Ebay bidrog också till uppgångarna inom tekniksektorn.

Vinnare i Dow Jones blev AT&T, som rusade inför sin resultatrapport som väntas under torsdagen. Aktien slutade 4,3 procent högre.

Andra rapporterande bolag i USA under torsdagen är Kimberly-Clark, Amgen och Microsoft.

Qualcomm lämnade resultat för det brutna räkenskapsårets första kvartal, som blev 0:43 dollar per aktie. Analytikernas snittprognos låg på ett resultat om 0:42 dollar per aktie, enligt Thomson Financial.

Bland förlorarna på onsdagen fanns McDonalds och Disney, vars aktier slutade 1,5 procent och 0,7 procent.

På räntemarknaden var handeln lugn under onsdagen, tioåringen var oförändrad på 4,81 procent.


Innehåll från SimployerAnnons

Arbetsplatsen efter pandemin – så ser den ut enligt Simployer

Under året som gått har frågor som rör arbetsplats och arbetsmiljö ökat lavinartat. Vi har ställts inför nya utmaningar när arbetsplatsen blivit digitaliserad och många undrar hur vi ska arbeta efter pandemin. Simployer arbetar dagligen med att ge svar på dessa frågor och stödjer arbetsgivare i omställningen.

Simployer tror att framtidens arbetsplats och arbetsmiljö är en hybrid av arbete hemifrån och på kontoret där valfrihet och samverkan står i fokus. 

– Simployers vision är att göra det enkelt att vara en bra arbetsgivare. Vi arbetar främst mot HR-avdelningar där vi leder kurser och ger rådgivning om hur man skapar en välfungerande arbetsplats. Med pandemin uppstod en explosion av frågor kring hur arbetsplatsen ska fungera. Där finns vi till som både rådgivare och förebild, säger Fredrik Christiansson, Sverigechef för Simployer.

– Företagskulturen och värderingarna är något som många företag byggt upp under en lång tid på kontoret. Det blir dessutom svårare för arbetsgivare att stämma av med sina anställda om hur de mår. Därför är en hybrid arbetsmiljö ett alternativ som vi tror på, säger Lena Wepplinger, Head of Content & Experts på Simployer. 

En samlingsplats för det sociala mötet 

När vaccinationerna nu är igång uppstår frågor om hur arbetsplatsen kommer se ut när vi kan börja komma tillbaka till kontoret. Simployer tror på en lösning där kontoret fungerar som en samlingsplats dit medarbetare kommer för att mötas och ha ett socialt utbyte mer än att bara gå dit och för att sedan sätta sig ensam vid sin dator och arbeta. 

Vi kan utföra det mesta arbete hemifrån men vi behöver en plats att hämta energi och faktiskt ses. Därför förblir det fysiska kontorets roll betydelsefullt – men på ett annat sätt än tidigare. Medarbetare kommer även med största sannolikhet efterfråga en arbetsplats där det går att jobba både hemifrån och på kontoret. 

– Vi tror på att de som vill vara på kontoret ska kunna vara det, men de som vill arbeta mer hemma kommer ha möjlighet att göra det också. Kontoret ska vara en plats dit man vill gå och det kommer fylla en social funktion. Ska man försöka sammanfatta det enkelt, kan man säga att vi ser framför oss att det är ett skifte från ”arbetsplats” till ”mötesplats”, säger Fredrik Christiansson. 

Om Simployer

Är medarbetarna den mest värdefulla tillgången för din verksamhet? Då är det viktigt att du förvaltar deras kompetens och bygger upp en hållbar företagskultur! Simployer stöttar och förenklar arbetsdagen för ledare, HR och anställda för över 1,2 miljoner användare i Sverige och Norge. Vår målsättning är tydlig: Att göra det enkelt att vara en bra arbetsgivare.

Läs mer om Simployer här 

Mer från Simployer

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Simployer och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?