1515

USA-börser: Svagt uppåt i New York

De amerikanska börserna öppnade alla svagt stigande på tisdagen efter att Texas Instrument rapport kommit in över marknadens förväntningar och därmed gett ett positivt bidrag till den pressade tekniksektorn.

Dow Jones Industrial handlades upp 0,2 procent och noterades efter klockan 17.00 till 12.500,2. S&P 500 steg 0,2 procent till 1.426,1. Nasdaq Composite noterades till 2.438,7, en uppgång på 0,3 procent.

Omsättningen på New York Stock Exchange uppgick vid 17-tiden till 535 miljoner aktier och för Nasdaq drygt 660 miljoner aktier.

Fransk-amerikanska Alcatel-Lucent hann innan öppning med att leverera en vinstvarning i en preliminär rapport för det nyligen sammanslagna bolagets första gemensamma kvartal. Ericsson-konkurrenten föll som mest 12 procent i Paris för att stänga ned 8,6 procent. Nedgången var ungefär lika stor.

Exxon gav stöd till index efter stigande oljeterminer mot bakgrund av det kallare USA-vädret.

Mellan måndagens och tisdagens handelsdagar hade annars flera amerikanska bolag hunnit med att rapportera.

Bortsett från Texas Instrument återfanns även Johnson & Johnson, United Technologies och Banc of America över förväntan medan Dupont landade på analytikernas snittestimat.

Texas Instrument lyfte 4 procent på sin rapport på medan United Technologies också tillhörde vinnarna med en uppgång på drygt 3 procent.

Sun Microsystems steg även de på sin rapport medan Johnson & Johnson och Dupont föll tillbaka något.

"Mer än hälften av bolagen i S&P 500 som har rapporterat har kommit in över förväntan och det är en väldigt god indikator", säger Connor Browne, fondförvaltare på Thornburg Investment Management till Bloomberg News.

Av 16 bostadsbyggande bolag i S&P:s index steg alla utom två efter att Goldman Sachs uppgraderat sin syn på sektorn i en rapport där de menar att den senaste statistiken pekar på att det värsta är över.

Pfizer tyngde annars fortsatt index då aktien backade 3 procent efter att Bear Stearns under dagen sänkt sin rekommendation för aktien till peer perform från tidigare outperform.

Investmentbanken menar att läkemedelsjättens svaga pipeline kommer att kunna leda till fallande intäkter då dess toppsäljande preparat möter en allt hårdare konkurrens från lågprispreparat.

Inom tekniksektorn kan däremot Apples aktie komma att tyngas efter att vd Steve Jobs blivit utfrågad av myndigheterna kring bolagets optionsprogram.

AMD väntas rapportera efter de amerikanska börsernas stängning.

Vid 16-tiden rapporterades att USA:s ledande indikatorer för december steg med 0,3 procent jämfört med månaden före, vilket översteg marknadens förväntningar om en ökning på 0,2 procent enligt Bloomberg News prognosenkät.

Den amerikanska 10-åriga räntan noterades på tisdagen till 4,78 procent, en uppgång med 2 punkter.


Innehåll från GetacceptAnnons

E-signering hör till dåtiden - det här är framtiden för B2B försäljning

E-signering kan verka nytt, men faktum är att det funnits och använts flitigt i över tio år av företag över hela världen. E-signering är ett enkelt och smidigt sätt att signera offerter och avtal på distans - men det hjälper dig inte att driva kunddialogen och affären framåt på det sättet som krävs i dagens säljklimat, säger Samir Smajic, vd och grundare på GetAccept.

E-signering är ofta inkörsporten för att påbörja en mer digital säljprocess, och många tror att det är tillräckligt för att digitalisera sin försäljning. Vad data från den digitala säljplattformen GetAccept visar är att 50 procent av avtalen som skickas med e-signering faktiskt inte signeras. 

– Det här säger mig att 50 procent av affärerna fortfarande behöver drivas på ett mer effektivt sätt digitalt, och där räcker inte endast den digitala signaturen, förklarar Samir Smajic. 

Att nå avslut i en affär handlar om samma sak som det alltid har gjort - tillit, personliga relationer och en smidig köp- och säljprocess. Det senaste året har presenterat utmaningar i hur man bibehåller den personliga upplevelsen och engagemanget, när den största delen av affären sker i en digital miljö. 

– Det finns sätt att engagera och sticka ut även i en digital säljprocess. Tänk dig att du öppnar upp ett avtal, och det första som dyker upp är en video där din säljare pedagogiskt förklarar avtalet för dig innan du dyker in i det. Därefter får du upp en chatt, där din säljare uppmanar dig att ställa frågor direkt i chatten om du behöver. Självklart kommer jag uppleva den processen annorlunda, och mer personligt anpassad till mig, jämfört med att öppna en PDF i ett mail, säger Samir. 

Förutom video och chatt så handlar det också om att underlätta för kunden att köpa. Med GetAccepts dokumentspårning kan du se vem, eller vilka, som har gått igenom ditt avtal. Du kan även se vad varje person har tittat lite extra på, så att du enkelt kan bemöta deras eventuella frågeställningar i nästa dialog. Du har också möjlighet att skicka dina dokument via SMS, samt automatiskt påminna mottagaren om avtalet inte signeras.

Kombinerar man de här olika engagerande funktionerna i sin digitala säljprocess så visar statistik från GetAccept att du ökar din hit-rate med upp till 75 procent, jämfört med att bara skicka ett avtal via mail för ren e-signering. Det är tydligt att en personlig interaktion som skapar engagemang har stor effekt på antalet avslut, även digitalt.

Hela 85 procent av all försäljning kommer ske digitalt inom bara några år, så det handlar om att redan nu skapa förutsättningar för att kunna hantera den ökade efterfrågan på smidiga digitala sälj- och köpprocesser, och därmed fortsätta vara konkurrenskraftig. 

– Hoppar man inte på tåget nu, kommer det bli tufft. Många företag ligger redan i framkant och tar man inte detta på allvar nu, så riskerar man sin affär, avslutar Samir Smajic. 

GetAccept är ett säljverktyg som är gratis att använda - skapa ditt konto idag och testa själv! 

Mer från Getaccept

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Getaccept och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?