1515

Stockholmsbörsen: Munter start på veckan väntas

Stockholmsbörsen väntas öppna upp med stöd av USA-börserna och då främst tekniksektorn som vände upp i när handelsveckan i USA avslutades på fredagskvällen.

Qualcomm och Cisco visade styrka och även Motorola tillhörde vinnarna efter sin bokslutsrapport.

Börshandeln i USA fick även stöd av oväntat stark förtroendestatistik från amerikanska konsumenter. Michigan- siffran var den bästa på tre år och bidrog till att höja köplusten på börserna.

Dow Jones Industrial stängde svagt nedåt och noterades till 12.566 medan S&P 500 och Nasdaq, som backade 1,5 procent på torsdagen, steg med vardera 0,3 procent.

Bland de amerikanska bolag som ska rapportera under måndagen kan läkemedelsbolaget Pfizer noteras, vars rapport väntas klockan 12.30 svensk tid.

Inledningen av handelsveckan på de ledande asiatiska börserna var under måndagsmorgonen överlag positiv.

Olje- och gruvbolagen tog taktpinnen på höjda basmetallpriser och ett oljepris som tog tillbaka tappad mark.

Även de asiatiska exportbolagen stod som vinnare.

"Med högre basmetallpriser och ett höjt oljepris tillsammans med positiva ekonomiska nyheter från USA gör att de asiatiska aktierna får ett gott stöd", säger Tom Murphy vid Deutsche Bank i Sydney, till Bloomberg News.

Bäst utveckling i regionen bland de ledande indexen hade de kinesiska Shenzeh- och Shanghaiindexen som svarade för uppgångar på dryga 3 procent.

"Det blir det nog en trevlig dag idag", säger en mäklare till Nyhetsbyrån Direkt, och pekar bland annat på de amerikanska terminerna och den positiva öppningen i Asien.

I nyhetsflödet under helgen som gått samt på måndagsmorgonen kan det noteras att Dagens Industri i en analys anser Hemtex kursuppgång är motiverad och att aktien har potential att stiga ytterligare "några tior", om bolaget lyckas fortsätta att öka marginalerna.

Millicom säljer bolagets innehav i Paktel till China Mobile Communication för 284 miljoner dollar.

Volvo rapporteras förlora ett busskontrakt värt 840 miljoner kronor i Chile till konkurrenten Mercedes, men sägs samtidigt diskutera ett fördjupat samarbete med Dongfeng Group (DFG) och Nissan Motor om möjligheterna för Volvo att investera i den tunga och medeltunga fordonstillverkaren Donfeng Motor Co, för närvarande ett samriskbolag mellan DFG och Nissan Motor.

UBS har höjt sin rekommendation för Sandvik till neutral från tidigare minska och har även höjt sin riktkurs för Atlas Copco till 230 kronor, från tidigare 215 kronor.

I en analys inför Scanias helårsrapport på torsdag upprepar Kaupthing sin rekommendation öka samt riktkursen 482 kronor för aktien.

Vostok Naftas vd Per Brilioth sade i en intervju under helgen att ha uppskattar att Gazproms aktievärde kan fördubblas inom 12-18 månader.

Bland de svenska aktierna som är noterade i USA stängde Astrazeneca 1,68 kronor lägre på fredagskvällen än i Stockholm medan Volvo och Millicom avslutade handelsveckan 1,65 respektive 0,42 kronor upp. Ericsson och Nokia stängde även de upp 0,05 kronor respektive 0,17 kronor högre än i Stockholm.

På måndagens agenda på makrofronten står PPI från Tyskland och ledande indikatorer från USA. Fed-chefen i San Francisco, Janet Yellen, talar om de ekonomiska utsikterna efter svensk stängning. Det är sannolikt det sista Fed-talet inför den "tysta period" som brukar inledas en vecka före nästkommande penningpolitiska möte, denna gång den 30-31 januari. Samtliga 91 bedömare i Bloomberg News prognosenkät väntar sig där en oförändrad ränta.



Innehåll från RicohAnnons

Global expertis och nära kundrelationer – Ricoh stöttar företag på den digitala resan

Peter Källgren, Torbjörn Häggmark, Mats Lundin och Magnus Iden på Ricoh.
Peter Källgren, Torbjörn Häggmark, Mats Lundin och Magnus Iden på Ricoh.

Redan för ett år sedan lanserade Ricoh kampanjen ”Work Together Anywhere” och sedan dess har behovet av att kunna arbeta på distans och digitalisera verksamheten blivit än mer centralt för företag runtom i världen. Med musklerna hos ett stort, globalt företag levererar Ricoh dagligen personlig service och den senaste tekniken för digitala helhetstjänster på den moderna arbetsplatsen. – Tack vare våra partnerorganisationer kan vi vara stora men ändå nära, och alltid i framkant, säger Peter Källgren, Head of Business Communication Services, på Ricoh. 

Den accelererande digitaliseringen kan innebära stora möjligheter för företag, men det förutsätter att man har tid och resurser att hänga med i utvecklingen – något som inte alltid är så enkelt när den egna verksamheten kräver ens fulla uppmärksamhet. Ricoh är i många avseenden en global jätte men när det kommer till kundrelationer är den personliga kontakten viktig, något som också möjliggörs av ett rikstäckande nät av partners och återförsäljare.

– De flesta vet inte hur de ska ta det första steget och många står och stampar. Då kan man alltid konsultera oss och så sätter vi ihop en helhetslösning som fungerar oavsett vad det är för verksamhet och oavsett var kunden sitter, säger Magnus Iden, National Sales Manager Indirect and SMB Channel.

Man räknar med att ungefär 30% kontorsyta kommer minska efter att coronapandemin är över. De nya sätten att arbeta, i digitala mötesrum på distans, har gjort att hela digitaliseringsresan fått en enorm skjuts, och inte minst i Sverige. Det har även ökat intresset för och vikten av video. 

– När det gäller inställningen till hemarbete ligger vi långt fram i Sverige, vilket ställer ytterligare krav på att tekniken på ett funktionellt sätt måste kunna hanteras från hemmaplan. Det är också viktigt med tillgång till system och dokument, säger Mats Lundin, National Sales Manager MA. 

Skräddarsydda lösningar

De nya behoven har drivit på affärsområdet rejält för Ricoh. Nya tider kräver nya rutiner och ny teknik såväl i mötesrummen som i hemmet. I den breda produktportföljen finns väl utarbetade kommunikationstjänster.

– Vi kan hjälpa till med väldigt mycket. Vi analyserar statistik för hur man bäst effektiviserar hela kontorsytan, hur man sprider kunskap, hur man bäst utnyttjar konferensrummen och övriga ytor. Vi arbetar väldigt användaranpassat och kan skräddarsy en lösning – avancerad eller enklare – beroende på hur behoven ser ut. Ibland blir det en lösning för alla och ibland en anpassad lösning, till exempel per avdelning, säger Torbjörn Häggmark, Sales Specialist CS.

Global support

Ricohs långa erfarenhet av att stötta bolag i alla storlekar på deras digitaliseringsresa innebär att de har ett brett team av experter. Med sitt globala nätverk och gränsöverskridande supportfunktion har de kapacitet att serva kunder överallt, oavsett var i världen de befinner sig – något som speglas i fjolårets kampanj ”Work Together Anywhere”. Kampanjen  togs fram för att hjälpa kunder med insikter, vägledning och service från Ricohs nätverk av experter, tekniker, installatörer, och partners över hela världen. 

– Vårt arbete går ut på att hjälpa företag att digitalisera och möjliggöra att arbeta effektivt i hybridmöten, på kontoret och på distans. Ska man lyckas med digitalisering måste det vara samma förutsättningar oavsett om man sitter på huvudkontoret, ett lokalt säljkontor eller hemma, avslutar Peter.

Fakta

Ricoh är ett globalt bolag med totalt 100 000 anställda i 200 länder. Med våra unika styrkor och all vår kapacitet hjälper vi företag att anpassa och förenkla sina arbetsflöden. Låt dina anställda använda sin arbetstid till det som de är bäst på, i en arbetsmiljö som är flexibel, samarbetsinriktad, effektiv och säker.

Läs mer på www.ricoh.se

 

Mer från Ricoh

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Ricoh och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?