1515

Räntor och valutor: Veka inköpschefer sänker räntorna

Europiska räntor pekade svagt nedåt under tisdagsförmiddagen efter ett oväntat svagt inköpschefsindex för euroområdet. De svenska räntorna följde med i rörelsen under en ganska stillsam förmiddag på marknaden.

Den 10-åriga svenska benchmarkobligationen 1051 sjönk med 2 punkter jämfört med slutkursen i fredags och stod vid lunchtid på 3,76 procent. Räntegapet till den tyska motsvarigheten minskade 1 punkt till -16 punkter (-17).

För svensk del var det publiceringen av Riksbankens protokoll från det penningpolitiska mötet den 14 december 2005 som stod i fokus. Som de flesta bedömare räknat med var det en enig direktion som röstade för en ränthöjning med 0,25 procentenheter till 3,00 procent.

Istället är det vad protokollet avslöjar om hur ledamöterna ser på den ekonomiska utvecklingens påverkan på framtida räntebeslut som är mest intressant för marknaden.

SEB:s Henrik Mitelman skriver i en kommentar att själva policydiskussionen på mötet var ganska begränsad men att "de flesta ledamöterna tror på en mer gynnsam inflation än vad vi hade förväntat oss".

Vidare skriver han att Riksbanken understryker att den behöver fokusera på hur fort resursutnyttjandet nu ökar.

"När Riksbanken presenterar sin inflationsrapport den 15 februari kommer man att revidera BNP- och sysselsättningstillväxt uppåt och skulle vår prognos falla in kommer resursutnyttjandet att öka snabbt och fungera som en katalysator för en normalisering av räntorna", skriver han.

På morgonen presenterades också Silf/Swedbank inköpschefsindex som steg 63,6 i december från 61,5 månaden före. Det är den sjätte högsta nivån sedan undersökningen startade 1994 och Swedbank/Silf konstaterar att "svensk industri för närvarande befinner sig i en regelrätt högkonjunktur".

Ifrån euroområdet kom inköpschefsindex för december som visade på en oväntad nedgång till 56,5 jämfört med 56,6 månaden före. Analytiker i Bloomberg News prognosenkät hade förväntat sig en uppgång till 56,8.

"Datan indikerar att tillväxten i euroområdet kanske är på väg att stabiliseras", säger Jason Simpson på ABN Amro Holding NV i London, enligt Bloomberg News.

I USA är agendan tunn i dag på grund av den förre presidenten Gerald Fords statsbegravning. Den amerikanska börsen håller helt stängt och räntemarknaden är bara öppen halva dagen. Istället inväntar marknaden framförallt ISM inköpschefsindex i morgon, onsdag.

"ISM har kommit ner under 50-nivån den senaste tiden mycket talar för att ISM kommer fortsätta vara svagt", säger en analytiker om sina förväntningar.

Den tioåriga amerikanska benchmarkräntan noterades till 4,68 procent, ned 3 punkter från fredagens svenska stängning.

På valutamarknaden tappade dollarn mot euron under förmiddagen och stod vid lunchtid på 1:3286 jämfört med 1:3172 vid fredagens svenska stängning.

"Detta handlar om det faktum att vi inte har några mer räntehöjningar som kommer i USA", säger Simon Derrick på Bank of New York, i en kommentar till Bloomberg News.

Samtidigt påpekar han att ECB fortfarande talar i mycket hökaktiga termer, vilket också ger en starkare euro.

Kronan fortsatte att gå starkt under förmiddagen. Mot dollarn stärktes kronan med 8 öre och mot euron med 3 öre, jämfört med fredagens stängningskurs.

"Kronan fick lite stöd från de svenska PMI-siffrorna, men det är inte så hemskt stora rörelser", säger en analytiker.


Innehåll från GetacceptAnnons

Försäljning digitalt – kan ge upp till 30% högre hitrate

Att sälja digitalt kan lätt förknippas med en opersonlig säljprocess. Det blir svårare att visa vår personlighet, och offerten drunknar i en mailkorg tillsammans med minst tio andra. Så hur gör man för att inte bara klara av, utan till och med förbättra, sin försäljningsprocess när man säljer digitalt? 

– Det handlar om att hitta kommunikationskanaler som inte redan är mättade, säger medgrundaren av Vainu, Mikko Honkanen.

På Vainu har man tagit i bruk GetAccept i sina säljprocesser för att bättre kunna följa varje steg av säljprocessen via data - inte bara genom magkänsla. När de testade att skicka avtal både med och utan GetAccepts videofunktion, fick de högre stängningsfrekvens på de offerter som skickades med videopresentation. 

– Även om många vet att video är bra i alla möjliga sammanhang idag, är det ändå få B2B-bolag som nyttjar det. Därför är det en kommunikationskanal som gör det enkelt att sticka ut, menar Mikko Honkanen.

När Samir Smajic, VD och medgrundare av GetAccept, startade företaget 2015 så var det redan tydligt att digitalt var framtiden för B2B-försäljning. Sedan har utvecklingen gått snabbare än man räknat med.

– Att kunna ge en riktigt bra digital kundupplevelse, dubblar enligt McKinsey & Co sannolikheten för att stänga affären. Och det gör man inte genom att bara skicka en massa mail. E-signering är ett sätt att öka sin hitrate, men adderar man funktioner som engagerar, exempelvis chatt, video, en snygg paketering av sitt avtal och automatiska påminnelser, så ökar sannolikheten ännu mer.

Bland de som använder GetAccept så har de som använder fler engagerande funktioner i sina utskick upp till 30% högre hitrate, än de som endast skickar iväg ett avtal för e-signatur. Ingen vill ha en tråkig säljprocess, och kan man hitta sätt att göra den intressant och interaktiv kommer inte bara kunden bli nöjdare, utan du skapar också en snabbare och smidigare försäljningsprocess. 

– Det ligger kvar en gammal myt om att bolag inte är redo att börja arbeta såhär, och att det bara funkar på mindre affärer. Faktum är att data visar att 70% av företag är beredda att göra affärer upp till fem hundra tusen kronor i en onlinemiljö. En annan vanlig fördom är att kundens kund vill ha det på det traditionella viset. Men det är inte sant. Vi får ständigt kommentarer från våra kunder där de berättar om hur nöjda deras kunder blivit med det nya, förenklade sättet att signera avtal. Och det får våra kunder att se bra ut, säger Samir Smajic. 

Att komma igång med en mer engagerande digital säljprocess behöver varken vara tidskrävande eller svårt. I GetAccept har du allting samlat och får både översikt, automation och kommunikation i ett och samma verktyg. Att komma igång behöver inte ta mer än någon timme - även för det lite större säljteamet. 

Lär dig mer och boka en demo med GetAccept idag! 

Mer från Getaccept

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Getaccept och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?