1515

Stockholmsbörsen: Tele2 och bankerna ger lyft

Stockholmsbörsen avslutade veckan med en handelsdag präglad av en stark banksektor och ett lyft för Tele2 efter spekulationer om strukturaffärer medan Ericsson var den aktie som tyngde på nedsidan.

OMXS30 handlades länge kring nollstrecket för att under veckans sista handelstimmar avsluta starkt. Bakom uppgången under eftermiddagen låg ett oväntat starkt förtroendeindex från Michigan.

"Det har inte hänt så mycket i dag. Det är en avvaktande börs inför nästa veckas start på rapportperioden", säger en mäklare till Nyhetsbyrån Direkt.

"Om rapporterna kan motsvara de högt ställda förväntningarna kan vi få en fortsatt bra börs. Speciellt med stöd av de rekordhöga utdelningar som väntas", fortsatte han.

OMXS30 stängde 0,6 procent högre på 1.180,6. Omsättningen på Stockholmsbörsen uppgick under dagen till 26,7 miljarder kronor.

Tele2 var vinnare bland storbolagen med en uppgång på 3,8 procent till 103 kronor efter spekulationer om att danska TDC med en välfylld kassa kan komma att lägga bud på Comviq.

Fortsatta spekulationer om strukturaffärer drev även upp banksektorn, med SEB i spetsen, efter att Investor släppt sin rapport för det fjärde kvartalet på torsdagen.

Investor redovisade då att de stärkt sin kontroll över SEB genom att strategiskt ersätta delar av sitt innehav av A-aktier med C-aktier. Marknaden tolkade det som en offensiv aktion då Investor därmed sätter sig i förarsätet inför en förväntad konsolideringsvåg i sektorn.

"Bankerna är glödheta", konstaterade en mäklare Nyhetsbyrån Direkt talat med. "Ägarförändringar är på gång i bland annat Nordea och det kan bli spännande omfördelningar i sektorn under året", fortsatte en annan mäklare.

Credit Suisse och Goldman Sachs höjde under dagen även sina riktkurser på SEB och upprepade synen på banken som favorit i den nordiska sektorn för närvarande.

Bankerna låg samlat i topp under eftermiddagen över de aktier som stärkte index på stockholmsbörsen mest.

SEB noterade en uppgång 3,7 procent till 237 kronor under en omsättning på nära 2,5 miljarder aktier, medan Swedbank, Handelsbanken och Nordea tog rygg med uppgångar på 2,4, 1,9 respektive 0,7 procent.

Ericssonkonkurrenten Motorola rapporterade under dagen i linje med marknadens förväntningar efter en tidigare vinstvarning från bolaget i januari. Initialt gav rapporten ingen tydlig effekt på vare sig Ericsson eller Nokia.

Vid stängning noterade Ericsson en tillbakagång på 0,9 procent till 28:55 kronor och tyngde OMXS30 medan Nokia var upp 1,4 procent till 15:50 kronor.

Axfood var börsens största förlorare med ett fall på 6,6 procent till 261:50 kronor. Storsäljare var ABG Sundal Collier som har sänkt sin rekommendation till neutral från tidigare köp och riktkursen till 280 från 310 kronor.

På stockholmsbörsen rapporterade Avanza, HL Display och Diamyd Medical under fredagen.

Avanzas bokslut innehöll en vinstökning på 82 miljoner kronor till 188 miljoner kronor och fördubblade samtidigt sin utdelning till 4 kronor från 2 kronor i fjol. Bolaget upplevde en svagare sparmarknad under senare delen av 2006 och aktien backade nära 3 procent till 124 kronor.

Diamyds resultat för det första kvartalet medförde en förlust på 10,7 miljoner kronor (-7,8) och aktien föll med 6,4 procent till 147 kronor.

HL Displays rapport, med ett resultat på 92 miljoner kronor före skatt, fick ett varmt mottagande med en uppgång på 5 procent till 191 kronor.

Betsson, som under torsdagseftermiddagen levererade en omvänd vinstvarning och steg hela 25 procent, föll på fredagen tillbaka 6 procent.

Åt motsatt håll återhämtade Tietoenator delar av torsdagens 14-procentiga fall efter bolagets vinstvarning. Aktien noterades 2,2 procent högre på 188 kronor.


Innehåll från SalesforceAnnons

”Techbolagen visar vägen för tillverkningsindustrin”

Tillverkningsindustrin rymmer stora skillnader i fråga om digitaliseringsgrad, visar en ny rapport som avslöjar vad som kännetecknar vinnarna post-covid. ”Ser en tydlig klyfta”.

Pandemin har tvingat nio av tio tillverkningsföretag att ställa om radikalt och ta fram en ny strategi för att lyckas framöver. En ny studie som Salesforce genomfört globalt bland 750 beslutsfattare visar på stora skillnader inom teknikutveckling och digitalisering. Vissa lyckas bättre än andra. De företag som anser sig ha kommit längst har det gemensamt att de satsar på ökad tjänstefiering, flyttar verksamheter till molnet och anammar nya sätt att interagera med sina kunder. 

Ladda ned Trends in Manufacturing 

De som släpar efter riskerar att hamna ohjälpligt på efterkälken när samhällen gradvis öppnar upp igen, varnar experter.

– Vi ser en tydlig klyfta mellan de tillverkningsföretag som framtidssäkrat sin verksamhet och de som fortfarande kämpar med att förhålla sig till turbulenta marknader och hastigt skiftande förväntningar hos medarbetare, partners och kunder. Fler tillverkningsföretag borde låta sig inspireras av framgångsrika techföretag på områden som flytt till molnet, ökad automatisering och att skapa digitala kundupplevelser. Allt det ökar förutsättningarna att lyckas post-covid, säger Cindy Bolt, ansvarig för industriföretag vid Salesforce.

Rapporten visar entydigt att de förändringar som pandemin medfört är här för att stanna. Det gäller framför allt inom försäljning och kundservice, menar närmare sex av tio tillfrågade. Många pekar på att möjligheten att göra träffsäkra prognoser på snabbrörliga marknader hindras av bristande transparens och begränsad tillgång till data, men även av silotänkande. Hela åtta av tio menar att det är svårt att utvinna den data man verkligen skulle ha nytta av ur föråldrade legacy-system.

Bättre prognoser

De enskilt viktigaste prioriteringarna för de kommande två åren är enligt nio av tio svarande ökad processeffektivitet och förbättrade efterfrågeprognoser med hjälp av digitala redskap. Över hälften av ser migration av planeringsprocesser till molnet som en kritisk framgångsfaktor. De chefer som säger sig vara ”mycket väl förberedda” för framtiden har redan flyttat till molnet. 

Ökad tjänstefiering för att diversifiera och säkra sina intäkter från flera källor är den strategi som flertalet (86%) av de företag som ser sig som framtidssäkrade satsar på. Det handlar om att paketera produkt, support, mjukvara och kringtjänster i ett gemensamt erbjudande och en ny affärsmodell.

Den digitala klyftan av idag går mellan tillverkningsföretag som anser sig vara redo för framtiden och de som inte är det. De som anser sig vara bättre rustade har system och teknologi på plats för att hantera kommande år, konstaterar Salesforces Sverigechef Dan Bjurman:

– De svenska företag som redan var mer digitaliserade, eller som lyckades göra denna omställning fort, har stått emot pandemins effekter bättre och i vissa fall även lyckats bättre än förut. Användningen av kunddata i beslutsprocessen samt digitala verktyg för att hantera kundkontakten och den hemmajobbande personalen har haft en tydlig positiv effekt och belyser hur viktigt det är att ha en modern, digitaliserad verksamhet som fattar beslut baserat på data, samt att det är otroligt viktigt att vara flexibel och anpassningsbar.

Ta del av Salesforce senaste rapport Trends in Manufacturing eller läs mer om Manufacturing Cloud här. 

Är du intresserad av mer inom Salesforce Manufacturing, besök: 

IDC Report: Benefits of a Collaborative S&OP Process 

Future of the Manufacturing Industry 

Customer 360 Playbook for Manufacturers 

Mer från Salesforce

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Salesforce och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?