1515

Stockholmsbörsen: Uppköp lyfte kurserna

Måndagen var en nyhetsdriven dag på Stockholmsbörsen, kryddad av förvärv och uppköp. Tradedoubler klättrade nästan 15 procent efter ett bud från amerikanska AOL och Pergo tickade upp drygt 9 procent efter fredagens handelsstopp.

Vid stängning hade OMXS30 stigit med 1,2 procent till 1.173,87. Omsättningen på Stockholmsbörsen uppgick till 18,3 miljarder kronor.

Amerikanska AOL meddelade att bolaget bjuder 215 kronor per aktie för Tradedoubler. Bedömare som Nyhetsbyrån Direkt har talat med framhåller att det dels kan komma att motbud från andra aktörer, dels att AOL kan komma att höja budet. Tradedoubler stängde på 227 kronor, upp 14,7 procent och 2 kronor över budkursen. Bolaget börsnoterades i november 2005 till en kurs på 110 kronor.

Tradedoublers storägaren Alecta, som på måndagen flaggade upp för över 10 procent av bolaget, avvisar budet.

"Vi anser inte att budet på 215 kronor per aktie reflekterar det värde och den tillväxtpotential vi ser framöver", säger Alectas aktiechef Peter van Berlekom.

I fredags handelsstoppades Pergo efter ett bud på 51 kronor per aktie. På måndagen blev det känt att tyska Pfleiderer är budgivare. Pergo steg 9,4 procent till 50:75 kronor.

Flera skogsbolag fick en skjuts uppåt på måndagen, delvis med stöd av en analys från Deutsche Bank. Investmentbanken ställer sig positiv till delar av sektorn och höjde bland annat riktkursen för SCA till 430 kronor från 390 kronor. SCA stängde 2,7 procent upp på 379:50 kronor, Stora Enso var upp 3,2 procent till 114:50 kronor, Holmen klättrade 2 procent till 307:50 kronor och Billerud steg 4,5 procent till 122:25 kronor.

Ericsson stängde 3 procent upp på 29:35 kronor medan Nokia var marginellt upp till 136:80 kronor.

Turerna kring Scania och MAN fortsatte på måndagen med uppgifter om pågående samtal mellan Volkwagens styrelseordförande Ferdinand Piech och Investors styrelseordförande Jacob Wallenberg. Scania stängde 0,3 procent upp på 474:50 kronor.

Aktiviteten bland börsbolagen speglades i måndagens skörd av pressmeddelanden om förvärv. Assa Abloy köper ett australiskt bolag, Hexagon förvärvar ett svenskt företag som utvecklar mjukvara för maskinautomation och Bilia köper Hans Persson-koncernen. Assa Abloy steg 0,4 procent till 147:50 kronor, Hexagon var upp 1,4 procent till 291:50 kronor och Bilia tog sig upp 4,5 procent till 121:25 kronor.

En av måndagens vinnare var Ratos som steg 4,5 procent till 174 kronor. Bränsle till rörelsen kom efter en tidningsintervju där vd Arne Karlsson sade att investmentbolaget är intresserat av att köpa statliga bolag.

Det milda vädret har drabbat Skistar som på måndagen meddelade att resultatet kommer att dras ned med 30 miljoner kronor till följd av att gäster har bokat av eller bokat om vistelser i Sälen. Vinstvarningen var dock väntad och aktiemarknaden valde att fokusera på att bokningsläget var bra. Aktien var upp 4,3 procent till 122 kronor.


Innehåll från NUITEQAnnons

Så kan det digitala mötet bli interaktivt och möta ökade krav på säkerhet

Det digitala mötet är både fruktat och älskat. Oavsett är det numera ett måste för en majoritet människor. Hur gör man då ett digitalt möte interaktivt och framförallt säkert under distansarbetet? Det här pusslet har NUITEQ, företaget som ständigt strävar efter smartare mänsklig interaktion löst; möt NUITEQ Stage. 

Något som blivit tydligt under pandemin är att vi människor behöver interagera med varandra. Det kan vara det spontana utbytet av information vid kaffemaskinen eller den där geniala idén som dyker upp under en workshop. De här interaktionerna kan vara svåra att få till under ett digitalt möte. Några som har en lösning på problemet är NUITEQ, och lanserade därför sin webbaserade tjänst NUITEQ Stage i Sverige.

–Allt handlar om att maximera interaktionen mellan människor i ett möte. Till en början var NUITEQ Stage ett verktyg som bara användes i mötesrum på stora interaktiva pekskärmar, men i och med allt distansarbete såg vi ett stort värde av att kunna främja interaktion mellan människor i digitala möten, oavsett om de befann sig vid en dator eller en pekskärm, säger Johan Schager, Produktansvarig på NUITEQ. 

Så funkar det interaktiva mötesrummet 

NUITEQ har utgått från sitt whiteboard-verktyg och därefter integrerat video, ljud och chattfunktion till samarbetsytan. Det krävs ingen nedladdning för att ansluta till ett möte utan allt som krävs är en webbläsare och en länk. 

– Något som också underlättar för den som håller i mötet är att man enkelt kan förbereda sig och följa upp mötet i den digitala tjänsten. Säg att jag ska hålla i ett digitalt möte; då kan jag först gå in på länken och förbereda mig genom att ladda upp dokument, bilder, eller färdiga mallar. Under själva mötet kan mina kollegor enkelt interagera via whiteboard-verktyget, och några dagar senare kan vi alla gå in på länken igen och följa upp det vi diskuterat, säger Johan Schager.

Möt de ökade kraven på datasäkerhet

När allt mer information utbyts på distans är det viktigt att säkra sin data. Det här säkerställer NUITEQ för svenska företag och myndigheter genom att välja en svensk server och på så sätt minimera dataflöden utifrån Sverige. 

– Företag ställer högre och högre krav på sina leverantörer när det kommer till datasäkerhet, men idag finns det väldigt få mötesverktyg som faktiskt kan möta dessa krav. Med NUITEQ Stage har vi lyckats uppnå den säkerhet som krävs genom att anpassa tjänsten för svenska företag. Till exempel tillhandahåller vi svensk datalagring och den som bjuder in till ett möte har möjlighet att låta mötesdeltagare legitimera sin identitet med svenskt bank-id, avslutar Johan Schager. 

Om NUITEQ

NUITEQ är ett mjukvaruföretag som skapar lösningar som gör det lättare för grupper och företag att samarbeta på ett smartare, mänskligare sätt.

Med mer än tio år som pionjärer inom smartare mänsklig interaktion omdefinierar NUITEQ samarbeten och co-creation i distansarbetet. 

Läs mer på nuiteqstage.se 

 

Mer från NUITEQ

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med NUITEQ och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?