1515

Stockholmsbörsen: Scania gick mot strömmen

Stockholmsbörsen vände ned på onsdagen, i linje med utvecklingen i omvärlden.
Men Scania och Electrolux gick mot strömmen.

Stockholmsbörsen sjönk i linje med resten av Europa. De ledande börserna i Asien föll rejält tidigare på dagen.

Vid stängning hade OMXS-index gått ned med 0,7 procent till 370,2, medan OMX Nordic 40-index hade backat med 1,2 procent till 1 176,3.

Ericsson stängde på oförändrade 28:25 kronor medan Nokia backade med 1,8 procent till 133:80 kronor. Mobiltelefontillverkarna fick en ny konkurrent på tisdagen när Apple till slut lanserade sin omtalade Iphone, som sammanför mediespelaren Ipod med mobiltelefonen.

Telekomoperatörer var dagens sämsta bransch. Telia Sonera föll med 2,6 procent till 56:50 kronor och Tele 2 tappade 2,0 procent till 97:50 kronor.

Kopparpriset steg ordentligt på onsdagen. Även zinkpriset steg, och det drog upp gruvaktierna. Boliden gick upp med 0,6 procent till 156:50 kronor och Lundin Mining klättrade 2,7 procent till 228 kronor.

Scania steg med 2,2 procent till 491 kronor. Fler av Scanias ägare väntar sig att tyska MAN höjer sitt bud på lastbilstillverkaren med cirka 10 procent innan budet löper ut om tre veckor, skriver Dagens Industri.

Konkurrenten Volvo backade med 0,6 procent till 463:50 kronor. Finansmannen Christer Gardell säger till Dagens Nyheter att hans fond Cevian Capital har ökat ägandet i Volvo.

Vitvarujätten Electrolux steg med 2,0 procent till 112:75 kronor.

Styrelsen för bildteknikföretaget Digital Vision flaggar för att rörelseresultatet för helåret 2006 kommer att bli sämre än resultatet för föregående år. Tidigare har styrelsen räknat med en förbättring av resultatet. Aktien, det nya årets överlägsna kursraket, föll med 31 procent till 3:69 kronor.


Innehåll från AceIQAnnons

Få bättre resultat med ”distansarbete”!

Det rådande världsläget har gjort klart att det går att skapa ett både säkert, tryggt och inspirerande klimat för distansarbete. Omställningen har dock inte kommit utan utmaningar; många företag har tvingats inse vikten och behovet av att nyttja en användarvänlig plattform med hög informationssäkerhet i det dagliga arbetet – oavsett varifrån man arbetar. 

AceIQ har under många år varit en aktör som har kunnat tillgodose detta behov. Håkan Andersson, CEO på AceIQ, berättar att det i grund och botten handlar om att visa på de möjligheter som finns idag för att skapa ett effektivare digitalt arbete och ett sömlöst flöde för alla inblandade. 

– Med våra specialistkunskaper inom området kan vi bistå våra kunder med att förenkla för användaren och skapa bättre trivsel i arbetet, och höja såväl säkerhet som tillgänglighet. Det lägger grunden för en miljö där medarbetarna kan fokusera på resultaten istället för på onödig administration, säger Håkan.

Klientoberoende arbetsytor

Den plattformslösning AceIQ levererar utgår från digitala arbetsytor där allt som användaren behöver går att hitta, från kundens existerande mjukvaror, applikationer och funktioner till filer och information. Aktiviteter som användaren behöver utföra presenteras i ett flöde, där microtjänster kan hjälpa till att avsevärt förenkla och förkorta många arbetsmoment.

– Att komma igång tar bara några minuter och kräver ingen installation. Eftersom vi centraliserar i stort sett all exekvering och data är vi helt oberoende av enhet och klient. I praktiken innebär det att man bara behöver ett enda inlogg för att få tillgång till allt man behöver.

Centralisering blir en säkerhetsfördel

AceIQ:s centraliserade arbetssätt medför fler fördelar: då ingen data finns lagrad ute i enheter löper man inga säkerhetsrisker om någon exempelvis skulle tappa eller bli bestulen på sin enhet. Detta förenklar dessutom en del av utmaningarna de flesta verksamheter har kring GDPR.

– Verksamheter måste fungera oavsett de utmaningar företagen ställs inför. Lättillgängliga, säkra och snabbt implementerade intelligenta lösningar för både internt och externt arbete har helt enkelt utvecklats till att bli en affärskritisk fråga, avslutar Håkan.

Läs mer om AceIQ:s lösningar

 

Mer från AceIQ

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med AceIQ och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?