1515

...men på Asienbörserna är Benq vinnare

Börserna i Asien avslutade handelsveckan med dragning uppåt. Undantaget var Hongkong där marknaden pressades av att Bear Stearns uppmanat investerare att minska sina innehav i regionen.

Kinas centralbank sade att den ekonomiska tillväxten kommer att accelerera till 10,5 procent i år, från 10,2 procent i fjol, och inflationen sakta ned till 1,5 procent, från 1,8 procent 2005.

"Prognoserna över den kinesiska tillväxten har konsekvent legat under den faktiska utvecklingen", noterar ABN Amros analytiker, enligt Bloomberg News.

En hel del statistik släpptes i Japan, bland annat KPI, arbetslöshet och industriproduktion. Konsumentpriserna i Tokyoområdet sjönk 0,4 procent i september, jämfört med augusti, men steg 0,4 procent jämfört med samma månad i fjol. Förväntningarna låg på en nedgång om 0,2 procent respektive en uppgång med 0,6 procent. Kärn-KPI steg 0,1 procent jämfört med månaden innan och var oförändrad från i fjol, vilket var precis som väntat.

På en presskonferens sade ministern för Japans ekonomi och finanspolitik att inflationen är nära noll, exklusive oljepriser, vilket minskar sannolikheten för att räntorna höjs före årsskiftet.

Detta bidrog till att lyfta fastighetsbolagen och Mitsubishi Estate steg 2,6 procent.

Sony föll 1,2 procent sedan IBM och Lenovo sagt att de kommer att återkalla det japanska bolagets batterier på grund av brandrisk. Sony får stå för notan.

"Investerare oroar sig för att Sonys återkallande kommer att minska bolagets prisförhandlingskraft i framtiden. Sony får inte bry sig om denna engångskostnad utan hantera återkallandet så snart som möjligt för att få ett slut på det negativa nyhetsflödet", säger Taiji Yoshida, fondförvaltare på Yasuda Asset Management i Tokyo.

Taiwans Benq steg 6,9 procent efter gårdagens besked att det slutar investera i sin tyska mobiltelefonverksamhet, som det tog över från Siemens för knappt ett år sedan.

I Hongkong sjönk Li & Fung 3,2 procent och Yue Yuen Industrial, som tillverkar sportskor för märken som Nike, backade 1 procent.

Bear Stearns sänkte sin rekommendation för Hongkongaktier till undervikt, från marknadsvikt, bland annat med hänvisning till oro över högre räntor i USA.

Marknadstemperatur klockan ca 8.10
=======================================
Nikkei 225 +0,6%
Topix Tokyo +0,5%
Hongkongs Hang Seng -0,1%
China Shang Composite +1,0%
China Shenz Composite +1,2%
Sydkoreas Kospi oför
Singapores STI -0,5%
Taiwans Taiex oför


Innehåll från SalesforceAnnons

”Techbolagen visar vägen för tillverkningsindustrin”

Tillverkningsindustrin rymmer stora skillnader i fråga om digitaliseringsgrad, visar en ny rapport som avslöjar vad som kännetecknar vinnarna post-covid. ”Ser en tydlig klyfta”.

Pandemin har tvingat nio av tio tillverkningsföretag att ställa om radikalt och ta fram en ny strategi för att lyckas framöver. En ny studie som Salesforce genomfört globalt bland 750 beslutsfattare visar på stora skillnader inom teknikutveckling och digitalisering. Vissa lyckas bättre än andra. De företag som anser sig ha kommit längst har det gemensamt att de satsar på ökad tjänstefiering, flyttar verksamheter till molnet och anammar nya sätt att interagera med sina kunder. 

Ladda ned Trends in Manufacturing 

De som släpar efter riskerar att hamna ohjälpligt på efterkälken när samhällen gradvis öppnar upp igen, varnar experter.

– Vi ser en tydlig klyfta mellan de tillverkningsföretag som framtidssäkrat sin verksamhet och de som fortfarande kämpar med att förhålla sig till turbulenta marknader och hastigt skiftande förväntningar hos medarbetare, partners och kunder. Fler tillverkningsföretag borde låta sig inspireras av framgångsrika techföretag på områden som flytt till molnet, ökad automatisering och att skapa digitala kundupplevelser. Allt det ökar förutsättningarna att lyckas post-covid, säger Cindy Bolt, ansvarig för industriföretag vid Salesforce.

Rapporten visar entydigt att de förändringar som pandemin medfört är här för att stanna. Det gäller framför allt inom försäljning och kundservice, menar närmare sex av tio tillfrågade. Många pekar på att möjligheten att göra träffsäkra prognoser på snabbrörliga marknader hindras av bristande transparens och begränsad tillgång till data, men även av silotänkande. Hela åtta av tio menar att det är svårt att utvinna den data man verkligen skulle ha nytta av ur föråldrade legacy-system.

Bättre prognoser

De enskilt viktigaste prioriteringarna för de kommande två åren är enligt nio av tio svarande ökad processeffektivitet och förbättrade efterfrågeprognoser med hjälp av digitala redskap. Över hälften av ser migration av planeringsprocesser till molnet som en kritisk framgångsfaktor. De chefer som säger sig vara ”mycket väl förberedda” för framtiden har redan flyttat till molnet. 

Ökad tjänstefiering för att diversifiera och säkra sina intäkter från flera källor är den strategi som flertalet (86%) av de företag som ser sig som framtidssäkrade satsar på. Det handlar om att paketera produkt, support, mjukvara och kringtjänster i ett gemensamt erbjudande och en ny affärsmodell.

Den digitala klyftan av idag går mellan tillverkningsföretag som anser sig vara redo för framtiden och de som inte är det. De som anser sig vara bättre rustade har system och teknologi på plats för att hantera kommande år, konstaterar Salesforces Sverigechef Dan Bjurman:

– De svenska företag som redan var mer digitaliserade, eller som lyckades göra denna omställning fort, har stått emot pandemins effekter bättre och i vissa fall även lyckats bättre än förut. Användningen av kunddata i beslutsprocessen samt digitala verktyg för att hantera kundkontakten och den hemmajobbande personalen har haft en tydlig positiv effekt och belyser hur viktigt det är att ha en modern, digitaliserad verksamhet som fattar beslut baserat på data, samt att det är otroligt viktigt att vara flexibel och anpassningsbar.

Ta del av Salesforce senaste rapport Trends in Manufacturing eller läs mer om Manufacturing Cloud här. 

Är du intresserad av mer inom Salesforce Manufacturing, besök: 

IDC Report: Benefits of a Collaborative S&OP Process 

Future of the Manufacturing Industry 

Customer 360 Playbook for Manufacturers 

Mer från Salesforce

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Salesforce och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?