1515

Telekom drar på Stockholmsbörsen

Stockholmsbörsen inledde onsdagens handel med att stiga med stöd från Tele2, Teliasonera och Ericsson. En stark rapport från Oracle efter USA-börsens stängning lyfte sentimentet. Handeln är något avvaktande inför kvällens Fedbesked. Energibolag var största förlorare.

Klockan 10.00 noterades OMXS30 till 1030,9, motsvarande en uppgång med 0,4 procent. DJ Stoxx 50 noterade samtidigt en uppgång med 0,1 procent. Det senare indexet fick stöd av uppgångar i SAP och Deutsche Telekom medan råvarubolag tyngde på grund av fallande olje- och metallpriser.

"Oväntat starkt inledningen, för så starkt var det väl ändå inte i USA? Men blickarna riktas emot Fed. Vad gäller Tele2 så har bruset tilltagit om att bolaget är på väg att sälja sin franska verksamhet", säger en mäklare till Nyhetsbyrån Direkt.

Statskuppen i Thailand bidrog under tisdagen till att sänka börshumöret i USA och i Asien under onsdagens handel.

Marknadens reaktioner på kuppen i Thailand har hittills varit mycket behärskade. Landet som drabbats av flera katastrofer på raken med bland annat Tsunami och fågelinfluensa, kan må väl av ett nytt styre efter militärkuppen, menar marknadsbedömare.

Fokus på onsdagen ligger på Federal Reserves Fomc-möte, med räntebesked klockan 20.15 svensk tid. En svagare ekonomisk tillväxt och tilltagande inflationsrisker är två motverkande impulser som gör att Federal Reserve nästa räntesteg är något oklart, men vad gäller Fomc-mötet idag råder total enighet om att pausen fortsätter.

Tisdagens statistik talar dock i riktning mot att Fed har höjt klart för denna gång och att nästa steg blir en sänkning, enligt bedömare. Handeln förväntas bli något avvaktande inför Fomc-uttalandet.

Oracles aktiekurs steg 13,3 procent i efterhandeln på tisdagen efter bolaget kommit med ett kvartalsresultat som var bättre än väntat. Detta stärkte USA-terminerna, särskilt Nasdaq, som indikerar en positiv inledning på handeln i USA.

Ericsson steg med 20 öre till 24:90. Nokia fortsatte den negativa trenden och fortsatte ned med 1 krona till 135 kronor. Aktien handlas för närvarande 50 öre över ett starkt stöd på 134:50. RSI indikerar att aktien är översåld.

Tele2 stiger med 1 krona till 75:75. Teliasonera fortsatte stiga på spekulationer om en statlig utförsäljning och steg med 60 öre till 46:70.

Inditex föll på onsdagsmorgonen trots att bolaget kommit med ett halvårsresultat som var lite bättre än väntat.

Nettovinsten steg 20 procent till 295 miljoner euro under de sex månaderna fram till 31 juli, och försäljningen ökade 23 procent till 3,48 miljarder. Analytikernas förväntningar låg på 288 miljoner respektive 3,43 miljarder euro, enligt Bloomberg News prognossammanställning.

"Generellt sett var siffrorna i linje med förväntningarna så vi ser lite vinsthemtagningar", säger en mäklare till AFX News.

Autolivs resultat för det tredje kvartalet kommer att påverkas positivt av upplösningar av skattereserver på cirka 57 miljoner dollar. Aktien steg med 3:50 till 393.

Oljepriset handlades nära den lägsta nivån på sex månader under onsdagens handel i Asien efter att ha fallit kraftig på tisdagen på spekulationer att lagren har stigit och hopp om en diplomatisk lösning till Irans kärnkraftsprogram. Under morgonen i Europa noterades en liten återhämtning. Vostok Nafta sjönk med 6 kronor till 457 och Lundin Petroleum med 0,6 procent.

Tethys Oil går andra vägen och stiger med 5,3 procent med SEB som enskilt största köpare.

Orc Software stiger med 3:50 till 68 kronor efter att Thomas Bill utsetts till ny VD.

Protect Data, som Thomas Bill lämnar, steg samtidigt 3,3 procent till 126:50 kronor.


Innehåll från RicohAnnons

Global expertis och nära kundrelationer – Ricoh stöttar företag på den digitala resan

Peter Källgren, Torbjörn Häggmark, Mats Lundin och Magnus Iden på Ricoh.
Peter Källgren, Torbjörn Häggmark, Mats Lundin och Magnus Iden på Ricoh.

Redan för ett år sedan lanserade Ricoh kampanjen ”Work Together Anywhere” och sedan dess har behovet av att kunna arbeta på distans och digitalisera verksamheten blivit än mer centralt för företag runtom i världen. Med musklerna hos ett stort, globalt företag levererar Ricoh dagligen personlig service och den senaste tekniken för digitala helhetstjänster på den moderna arbetsplatsen. – Tack vare våra partnerorganisationer kan vi vara stora men ändå nära, och alltid i framkant, säger Peter Källgren, Head of Business Communication Services, på Ricoh. 

Den accelererande digitaliseringen kan innebära stora möjligheter för företag, men det förutsätter att man har tid och resurser att hänga med i utvecklingen – något som inte alltid är så enkelt när den egna verksamheten kräver ens fulla uppmärksamhet. Ricoh är i många avseenden en global jätte men när det kommer till kundrelationer är den personliga kontakten viktig, något som också möjliggörs av ett rikstäckande nät av partners och återförsäljare.

– De flesta vet inte hur de ska ta det första steget och många står och stampar. Då kan man alltid konsultera oss och så sätter vi ihop en helhetslösning som fungerar oavsett vad det är för verksamhet och oavsett var kunden sitter, säger Magnus Iden, National Sales Manager Indirect and SMB Channel.

Man räknar med att ungefär 30% kontorsyta kommer minska efter att coronapandemin är över. De nya sätten att arbeta, i digitala mötesrum på distans, har gjort att hela digitaliseringsresan fått en enorm skjuts, och inte minst i Sverige. Det har även ökat intresset för och vikten av video. 

– När det gäller inställningen till hemarbete ligger vi långt fram i Sverige, vilket ställer ytterligare krav på att tekniken på ett funktionellt sätt måste kunna hanteras från hemmaplan. Det är också viktigt med tillgång till system och dokument, säger Mats Lundin, National Sales Manager MA. 

Skräddarsydda lösningar

De nya behoven har drivit på affärsområdet rejält för Ricoh. Nya tider kräver nya rutiner och ny teknik såväl i mötesrummen som i hemmet. I den breda produktportföljen finns väl utarbetade kommunikationstjänster.

– Vi kan hjälpa till med väldigt mycket. Vi analyserar statistik för hur man bäst effektiviserar hela kontorsytan, hur man sprider kunskap, hur man bäst utnyttjar konferensrummen och övriga ytor. Vi arbetar väldigt användaranpassat och kan skräddarsy en lösning – avancerad eller enklare – beroende på hur behoven ser ut. Ibland blir det en lösning för alla och ibland en anpassad lösning, till exempel per avdelning, säger Torbjörn Häggmark, Sales Specialist CS.

Global support

Ricohs långa erfarenhet av att stötta bolag i alla storlekar på deras digitaliseringsresa innebär att de har ett brett team av experter. Med sitt globala nätverk och gränsöverskridande supportfunktion har de kapacitet att serva kunder överallt, oavsett var i världen de befinner sig – något som speglas i fjolårets kampanj ”Work Together Anywhere”. Kampanjen  togs fram för att hjälpa kunder med insikter, vägledning och service från Ricohs nätverk av experter, tekniker, installatörer, och partners över hela världen. 

– Vårt arbete går ut på att hjälpa företag att digitalisera och möjliggöra att arbeta effektivt i hybridmöten, på kontoret och på distans. Ska man lyckas med digitalisering måste det vara samma förutsättningar oavsett om man sitter på huvudkontoret, ett lokalt säljkontor eller hemma, avslutar Peter.

Fakta

Ricoh är ett globalt bolag med totalt 100 000 anställda i 200 länder. Med våra unika styrkor och all vår kapacitet hjälper vi företag att anpassa och förenkla sina arbetsflöden. Låt dina anställda använda sin arbetstid till det som de är bäst på, i en arbetsmiljö som är flexibel, samarbetsinriktad, effektiv och säker.

Läs mer på www.ricoh.se

 

Mer från Ricoh

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Ricoh och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?