1515

Stockholmsbörsen: Ericsson sänke

Stockholmsbörsen stängde ned på måndagen efter en positiv öppning. Handeln var lugn och avvaktande. Ericsson ledde nedgången.

"Vecka 31 är den lugnaste sommarveckan, det var likadant förra året", säger en chefsmäklare till Nyhetsbyrån Direkt.

Tisdagens rapport från Tele2 och det amerikanska inköpschefindexet från ISM som kommer samma dag, är några saker som marknaden just nu väntar på.
"ISM kan kanske ge någon indikation på hur Fed ska göra med räntan nästa vecka", säger mäklarchefen.

Stockholmsbörsens OMXS 30-index stängde ned 0,9 procent på 946,26, vilket var dagens lägsta notering. Omsättning var låg och uppgick endast till 12,2 miljarder kronor.

Netonnet tillhörde dagens stora förlorare och aktien tappade 5,75 kronor, eller 7,6 procent, till 69,50 kronor. Omsättningen har varit hög sedan det blev känt att Sibas ägare, familjen Bengtsson, köpt aktier i bolaget.

På måndagen meddelade Fabian Bengtsson att aktieköpen ska ses som en finansiell investering. Samtidigt justerade Börsveckan ned rekommendationen för Netonnet. Det är dags att ta hem vinsten efter att Sibas aktieköp i bolaget lett till en kursuppgång i aktien, enligt Börsveckan.

Ett bolag som Börsveckan däremot tycker att det är köpläge i är Haldex. I dag steg aktien 5,8 procent till 136,50 kronor.
"Aktien har gått väldigt dåligt väldigt länge, men frågan är nog snarare vad den gjort nere på 125, än varför de nu ligger på 135", säger mäklarchefen.

Volvo är inne i en stark trend just nu och aktien har stigit över 13 procent på en månad. På måndagen stängde aktien upp 1 krona, eller 0,3 procent, till 381,50 kronor.

Astra Zeneca avancerade 1 krona till 442 kronor. Credit Suisse har höjt riktkursen på aktien till 3.350 pence, motsvarande drygt 442 kronor, från tidigare 3.200 pence. Aktien handlas kring 3.270 pence i London. Samtidigt har analysfirman Friedman, Billings och Ramsey i Virginia sänkt sin rekommendation på Astrazeneca från "outperform" till "market perform".

Bankerna hade en dålig dag och samtliga storbanker backade. Nordea sjönk 25 öre, eller 0,3 procent, till 90,25 kronor och Föreningssparbanken tappade 1,50 kronor, eller 0,8 procent, till 193,50 kronor. Även Handelsbanken backade 1,50 kronor, motsvarande 0,8 procent, till 182,50 och SEB gick ned 0,3 procent, eller 50 öre, till 177,50.

Bland börsens mest omsatta hörde Ericsson, Atlas Copco och Hennes & Mauritz till förlorarna. Ericsson föll 2,2 procent, eller 50 öre, till 22,70 kronor. Även Atlas Copco tappade 2,2 procent, motsvarande 4 kronor, till 179,50 och H&M backade 5,50 kronor, eller 267,50 kronor.

I morgon släpper Tele2 sin delårsrapport. Aktien hade en svängig dag på börsen och stängde till slut oförändrat på 70,50 kronor.
"Förväntansbilden har ju kommit ner en bit och fokus ligger nog inte på kronor och ören utan vad de säger om framtiden", säger mäklarchefen.


Innehåll från SalesforceAnnons

Så når de framgång i den nya digitala världen

Handelsbanken, Volvo Cars och andra framgångsrika storföretag avslöjade sina framgångsrecept under ett livestreamat event. ”90 tempofyllda minuter.” 

I dag arbetar vi var som helst, vi leder på distans, utvecklar tillsammans och samarbetar över gränser och tidszoner. Vad krävs egentligen för att lyckas i en digital värld? Svaren fick vi på ett livestreamat event den 6 maj, där Sveriges främsta experter tillsammans med programledare Peter Settman diskuterade hur vi skapar förutsättningar för nya former av tillväxt och framgång.  

Eventet Salesforce Live arrangerades av kundrelationsjätten Salesforce, vars Sverigechef Dan Bjurman säger:  

– Under 90 tempofyllda minuter inspirerades vi av nya sätt att tänka, och tog del av konkreta framgångsfaktorer för att agera i den nya digitala världen. Tillsammans med bland andra Handelsbanken, Volvo Cars, Sandvik, MatHem, Trustly och Stadsmissionen fick vi skarpa exempel från olika branscher, och spaningar om framtiden från professor Micael Dahlen och futurologen Ashkan Fardost.  

Från Handelsbanken deltog Catharina Belfrage Sahlstrand, Group Head of Sustainability och Stephan Erne, Chief Digital Officer i en breakout-session. De berättade om bankens resa inom digitalisering och hållbarhet, var man står idag samt hur de ser på framtiden.  

Ta del av Salesforce live  

Liksom i andra branscher har pandemin satt ytterligare fart på digitaliseringen inom banksektorn och medfört nya prioriteringar. Salesforce undersöker varje år vilka frågor som är viktigast bland beslutsfattare inom finansbranschen globalt. Den senaste rapporten ”State of Finance 2020” med 

2 800 respondenter pekar på stora skillnader före och efter pandemins utbrott.

Ladda ned State of Finance 2020 här  

– Finansiella aktörer i Norden har helt stuvat om bland sina prioriteringar. Ökad personalisering av banktjänster ses nu som den enskilt viktigaste frågan, följt av ökad automatisering av processer, säger Rob Klomps, CTO Financial Services EMEA på Salesforce, och tillägger:

– Vi ser också en brytpunkt i att en majoritet av kunderna nu föredrar digital rådgivning framför fysisk. Handskakningar och personliga samtal anses inte längre som avgörande för att bygga förtroende. Men en bank som sällan eller aldrig träffar sina kunder måste jobba mer datadrivet för att förutse deras behov och möta dessa. 

Algoritmdrivna finansiella tjänster 

För att lyckas med detta måste bankerna skaffa sig en 360-gradersvy av sina kunder. 

– De måste bli bättre på att samla in, förstå och agera på kunddata på ett intelligent och konsekvent sätt. Och de behöver känna till kundens ekonomiska milstolpar och mål.

Digital rådgivning och andra automatiserade och AI-stödda banktjänster blir allt smartare. Rob Klomps lyfter fram algoritmdrivna finansiella tjänster som fattar beslut eller genomför uppdrag för kundens räkning, som ett framtidsområde. 

Varför har bankerna inte kommit längre inom digitala tjänster?   

– Därför att de sitter fast i föråldrade IT-strukturer och system som inte är så lätta att koppla ihop och därför att deras organisation speglar produkterna och inte kunderna. Deras digitalisering har utgått från produkter som utlåning, betalningar, sparande. Men kunderna tänker inte ”vilken produkt kan lösa mina problem”, de ser sin finansiella ställning och sina behov. Produktapproachen måste bort och ersättas av kundfokus.

Bankens medarbetare var tidigare kundernas primära kontaktyta, men nu är digitala kanaler minst lika viktiga och upplevelsen av dessa behöver förbättras. De som lyckas bäst med det blir vinnarna på den nya digitala bankmarknaden, menar Rob Klomps. 

Ta del av Salesforce live här

Mer från Salesforce

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Salesforce och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?