Annons

Wall Street: Dell tynger

Börserna i New York öppnade ned på fredagen. En vinstvarning från Dell förstärkte oron för att teknologisektorn skadats av att högre räntor orsakat en avmattning i ekonomin.

"Bolagen har konsekvent ökat på sina förväntningar på vinsttillväxt men utmaningen för dem nu är att se om de kan fortsätta att växa utan att ta till åtgärder så som kostnadsneddragningar", sade Alan Gayle på Trusco Capital till Bloomberg News.

Strax före klockan 17.00 hade Dow Jones sjunkit med 0,2 procent till 10.905. S&P 500 noterades samtidigt 0,2 procent lägre och Nasdaq Compositet hade tappat 0,5 procent.

Aktieomsättningen uppgick till 681 miljoner aktier på New York-börsen och till 880 miljoner på Nasdaq.

Dell föll med 13,0 procent efter att bolagets prognoser om vinst och försäljning inte nått upp till analytikernas förväntningar. Bolaget blev veckans tredje teknikbolag att göra markanden besviken efter Intel och Qualcomm.

Även AMD gjorde marknaden besviken genom att visa resultat under förväntningarna på torsdagen. Aktien backade med 10,9 procent.

Microsoft däremot steg med 4,3 procent efter att ha visat en glädjande kvartalsrapport. Microsoft var därmed bästa bolag på Dow Jones och hjälpte upp mjukvarusektorn.

Både vinst och försäljning var högre än väntat. Dessutom höjde bolaget sin prognos för innevarande verksamhetsår, som sträcker sig fram till och med juni 2007, till en vinst per aktie på 1:43-1:47 dollar från tidigare 1:36-1:41 dollar. Microsoft höjde även sin försäljningsprognos.

Utöver det presenterade bolaget två återköpsprogram av aktier vilket gladde aktiemarknaden.

Även Googles kvartalsresultat föll aktiemarknaden i smaken. Aktien steg med 0,2 procent. Försäljningen steg med 77 procent till 2,46 miljoner dollar och överträffade stort analytikers förväntningar på 1,65 miljoner dollar.

Även Caterpillars rapport överträffade förväntningarna men aktien backade med 1,4 procent.

Läkemedelsföretaget Eli Lilly föll 3,0 procent trots siffror i stort sätt i linje med förväntningarna.

Bolaget justerade dock sin prognos för försäljningstillväxten till den nedre delen av tidigare intervallet på 7-9 procent. Prognosen för vinst per aktie stod fast.

På obligationsmarknaden noterades den tioåriga amerikanska statsobligationen upp med 1 punkt till 5,03 procent, jämfört med torsdagens stängning.


Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder Dagens industri möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten. De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till di.se. Dagens industri granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen di.se. Läs mer om kommentering här.

Innehåll från SnowflakeAnnons

Snowflake samlar och delar tillförlitlig Covid19-data

Snowflake samlar data på ett och samma ställe för värdefull analys.
Snowflake samlar data på ett och samma ställe för värdefull analys.

Coronapandemin har visat att vi behöver ta del av information på rätt sätt – från pålitliga källor, strukturerat och uppdaterat i realtid. Snowflake tar fasta på detta och samlar tillförlitlig data på sin Cloud Data Platform.

I Snowflakes Data Cloud Platform kan användaren skapa en ”single source of truth” med realtidsdata som samlats in från källor som WHO och John Hopkins-universitet. Data över antalet smittade i världen sammanställs på Snowflake Data Marketplace. Plattformen kan hjälpa företag och organisationer att fatta välgrundade beslut och bli mer datadrivna. 

– Datan är redan förberedd för analys när den ligger på vår plattform vilket gör informationen lätt att hantera. Den är även enkel att kombinera med sin egen data för att skapa en bättre bild över sin verksamhet, säger Sam Bäcknäs, Senior Sales Engineer på Snowflake i Sverige. 

Kombinerar datakällor för värdefull analys

Data över antalet smittade kombineras med data om befolkningstäthet och även geolokalisering. För globala bolag kan denna information vara avgörande vid planering kring när kontor och butiker på olika platser i världen ska öppna igen, eller för att förutse hur försäljningen kommer att påverkas i olika länder och regioner. Enligt Sam Bäcknäs är det just kombinationen av datakällor som möjliggör intressanta och värdefulla analyser. 

EXTERN LÄNK: Få tillgång till Covid19-data genom Snowflake Data Marketplace  

– Genom att binda ihop data på Snowflake Data Marketplace över antalet smittade med exempelvis befolkningstäthet och väderinformation kan man göra prediktioner om hur smittspridningen kommer utvecklas och var man borde satsa mer på förebyggande arbete, säger han och fortsätter:

– Jag ser även stor potential för ”data sharing” mellan olika sjukhus i Stockholmsregionen som exempel. Då skulle personalen kunna få information om lediga intensivvårdsplatser i realtid i en dashboard istället för genom telefonsamtal mellan sjukhusen. Detta är lättare att överblicka och innebär mindre belastning för personalen. 

EXTERN LÄNK: Nyfiken på Data Sharing? Läs mer här 

Molnlösning innebär många fördelar

Sam Bäcknäs menar att många företag och organisationer i dag sitter på värdefull data som kan kombineras och visualiseras för viktiga insikter om den egna verksamheten, och som de även kan sälja vidare. Genom att samla all data på Snowflakes plattform kan kunden dra nytta av alla fördelar med den skalbarhet och administrativa enkelhet som en molnlösning erbjuder. 

Fakta Snowflake
Snowflake är en helt molnbaserad data-plattform som finns på Azure, AWS och GCP och är skapad för framtidens datahantering. Produkten fungerar som ”software as a service” och möjliggör att kunder samlar sin värdefulla data på ett och samma ställe. Genom Snowflake Data Marketplace ges också möjligheten att sälja egna dataset som kan vara av intresse för andra bolag.
Läs mer på www.snowflake.com  

 

Mer från Snowflake

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Snowflake och ej en artikel av Dagens industri

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?