1515

Stockholmsbörsen: Rapportbolag lyfter

Stockholmsbörsen steg under onsdagen efter sex dagars nedgång under ledning av telekom och banker. Stöd kom från en sen uppgång i USA som styrdes av fallande oljepris på förhoppningar om att konflikten i Mellanöstern kan vara över inom ett par veckor.

Till skillnad från tisdagen då marknaden sänkte de flesta rapporter, togs onsdagens företagsrapporter överlag väl emot på marknaden. Nordea och Trelleborg hörde till vinnarna.

Klockan 12.00 noterades OMXS30-index till 910,2 vilket motsvarar en uppgång med 1,8 procent. Aktier till ett värde av låga 5,8 miljarder kronor hade omsatts. 181 bolag visade en uppgång och 71 bolag sjönk.

Europaindexet Dow Jones Stoxx 50 noterades samtidigt upp 0,3 procent.

"Vi får en välbehövlig rekyl nu som kan fortsätta i några dagar. Den övervägande trenden är dock fortsatt negativ och det gäller att vara väldigt kortsiktig i sina affärer för att tjäna pengar i den här marknaden. Rapporterna från Motorola, Nokia och Ericsson kan komma att styra börshumöret under de närmaste dagarna", säger en mäklare till Nyhetsbyrån Direkt.

Under eftermiddagen kommer viktig KPI-statistik från USA och uttalanden från USA:s centralbankschef som talar inför kongressen. Informationen förväntas ge vägledning för om USA kommer att höja styrräntan även i augusti, vilket inte är fullt inprisat i marknaden. Efter USA-börsens stängning släpper Intel, Motorola, Apple och Qualcomm rapporter.

Under tisdagen pressades de europeiska stålbolagen av den kraftiga nedgången för SSAB som föll med 10 procent efter att bolaget redovisat en rapport som var något sämre än förväntningarna. I Europa gladdes marknaden av att Thyssenkrupp på tisdagskvällen höjde helårsprognosen i samband med att bolaget redovisade resultatet för det tredje kvartalet. Citigroup höjde under onsdagen även prognoserna för stålpriserna för 2006 och 2007 med 5 respektive 10 procent, enligt Bloomberg News.

SSAB rekylerade därmed tillbaka med 6 kronor till 134:50, motsvarande en uppgång med 4,7 procent.

Även bankerna pressades under tisdagen på grund av Handelsbankens rapport. Under onsdagsmorgonen vände Nordea sentimentet efter att bankens rapport överträffat analytikernas förväntningar över hela linjen. Aktien steg med 4:25 till 85:50, motsvarande 5,2 procent.

"Det var en urstark rapport och positiva överraskningar på nästan varje rad. Det kommer att krävas att marknaden höjer sina prognoser", kommenterar en analytiker till Nyhetsbyrån Direkt.

SEB steg med 3 kronor till 162, Föreningssparbanken med 2 kronor till 180:50 och Handelsbanken med 1:50 till 177 kronor.

Nokia hörde till onsdagens vinnare och steg med stöd från uppgången i USA med 3:50 till 140:50 inför rapporten som släpps i morgon torsdag. Lehman Brothers har uppgraderat aktien till övervikt från neutral.

I OMXS-index kom mest stöd från Ericsson som handlas inför rapporten på fredag. Förväntningarna är relativt lågt ställda inför rapporten och aktien ses som relativt översåld. Enligt DI.se har Ericsson vunnit en stororder från den brasilianske operatören Vivo som ska bygga ett helt nytt GSM- nät. Ericsson steg med 70 öre till 22:40, vilket motsvarar en uppgång med 3,2 procent.

Electrolux fortsatte upp under onsdagen efter rapporten som släpptes under tisdagen. Aktien gick ner kraftigt direkt efter resultatet släpptes men drivs av att företaget under hösten ska presentera ett förslag för hur bolaget ska kunna delar ut delar av företagets kassa till aktieägarna. Electrolux steg med 1:75 till 100 kronor jämnt. JP Morgan spekulerar i att företaget ska återföra 10 kronor per aktie under nästa år.

Trelleborg steg med 6 kronor till 125 efter att bolaget överträffade förväntningarna med sin delårsrapport. Trelleborg är övertygad om att företaget kommer att kunna kompensera sig för prisökningarna på råvaror.

"Vi ser att de är på väg upp, men vi tror att vi kan hantera det", sade Peter Nilsson.

Telelogic rasade med 18 procent efter sin rapport som kom in klart sämre än väntat. Därtill reviderade företaget flera av sina tidigare prognoser.

"Enda ljuspunkten i rapporten som jag ser det är att Asien verkar gå helt okej och att bruttomarginalen var bra", säger Greger Johansson på Redeye till Nyhetsbyrån Direkt.

Nobia blev dagens vinnare efter att bolaget redovisat ett resultat efter skatt på 273 miljoner kronor för det andra kvartalet. Detta var klart bättre än förväntade 252 miljoner kronor. Aktien steg med 21 kronor till 228:50, vilket motsvarar en uppgång med knappt 10 procent.


Innehåll från GetacceptAnnons

Försäljning digitalt – kan ge upp till 30% högre hitrate

Att sälja digitalt kan lätt förknippas med en opersonlig säljprocess. Det blir svårare att visa vår personlighet, och offerten drunknar i en mailkorg tillsammans med minst tio andra. Så hur gör man för att inte bara klara av, utan till och med förbättra, sin försäljningsprocess när man säljer digitalt? 

– Det handlar om att hitta kommunikationskanaler som inte redan är mättade, säger medgrundaren av Vainu, Mikko Honkanen.

På Vainu har man tagit i bruk GetAccept i sina säljprocesser för att bättre kunna följa varje steg av säljprocessen via data - inte bara genom magkänsla. När de testade att skicka avtal både med och utan GetAccepts videofunktion, fick de högre stängningsfrekvens på de offerter som skickades med videopresentation. 

– Även om många vet att video är bra i alla möjliga sammanhang idag, är det ändå få B2B-bolag som nyttjar det. Därför är det en kommunikationskanal som gör det enkelt att sticka ut, menar Mikko Honkanen.

När Samir Smajic, VD och medgrundare av GetAccept, startade företaget 2015 så var det redan tydligt att digitalt var framtiden för B2B-försäljning. Sedan har utvecklingen gått snabbare än man räknat med.

– Att kunna ge en riktigt bra digital kundupplevelse, dubblar enligt McKinsey & Co sannolikheten för att stänga affären. Och det gör man inte genom att bara skicka en massa mail. E-signering är ett sätt att öka sin hitrate, men adderar man funktioner som engagerar, exempelvis chatt, video, en snygg paketering av sitt avtal och automatiska påminnelser, så ökar sannolikheten ännu mer.

Bland de som använder GetAccept så har de som använder fler engagerande funktioner i sina utskick upp till 30% högre hitrate, än de som endast skickar iväg ett avtal för e-signatur. Ingen vill ha en tråkig säljprocess, och kan man hitta sätt att göra den intressant och interaktiv kommer inte bara kunden bli nöjdare, utan du skapar också en snabbare och smidigare försäljningsprocess. 

– Det ligger kvar en gammal myt om att bolag inte är redo att börja arbeta såhär, och att det bara funkar på mindre affärer. Faktum är att data visar att 70% av företag är beredda att göra affärer upp till fem hundra tusen kronor i en onlinemiljö. En annan vanlig fördom är att kundens kund vill ha det på det traditionella viset. Men det är inte sant. Vi får ständigt kommentarer från våra kunder där de berättar om hur nöjda deras kunder blivit med det nya, förenklade sättet att signera avtal. Och det får våra kunder att se bra ut, säger Samir Smajic. 

Att komma igång med en mer engagerande digital säljprocess behöver varken vara tidskrävande eller svårt. I GetAccept har du allting samlat och får både översikt, automation och kommunikation i ett och samma verktyg. Att komma igång behöver inte ta mer än någon timme - även för det lite större säljteamet. 

Lär dig mer och boka en demo med GetAccept idag! 

Mer från Getaccept

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Getaccept och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?