Annons

"Fladdrig" börs stängde på plus

Stockholmsbörsen vände upp på måndagseftermiddagen och stod vid stängning på plus i likhet med övriga börser i Europa. Låg omsättning och få nyheter kännetecknade handeln hela dagen.

"Det fladdrar omkring lite på börsen men det finns inget att säga om den här dagen. Tråkigt är nog det rätta ordet", säger en mäklare till Nyhetsbyrån Direkt.

Vi stängning hade OMXS30-index stigit med 0,5 procent till 954,1. Omsättning uppgick till 9,3 miljarder kronor.

Rapportperioden mjukstartade på måndagsförmiddagen när Axis Communications och Medivir presenterade sina halvårsbokslut. De lyckades dock inte tillfredsställa marknaden och båda bolagen fanns bland måndagens förlorare.

Medivir föll 6,9 procent, eller 3,75 kronor, till 50,25 kronor. Bolaget redovisade ett nettoresultat på minus 108 miljoner kronor för årets sex första månader. Samma period förra året blev resultatet minus 73,4 miljoner kronor.

Axis redovisade nettoresultat på 58 miljoner kronor under årets sex första månader, att jämföra med 42 miljoner kronor för samma period för året. Aktien handlades ned 1,2 procent, eller 75 öre, till 62,25 kronor.

Men måndagens rapporter gav inget bredare avtryck i börshandeln. Marknaden väntar i stället på de stora bolagen, och närmast i tiden ligger SKF:s rapport som kommer på fredag morgon.

Bland de mest omsatta fanns Ericsson och Volvo som steg med 10 öre respektive 50 öre till 23,40 respektive 360 kronor.

I Volvo mäklade Handelsbanken på måndagseftermiddagen 1,35 miljoner A-aktier i Volvo inbördes till kurs 358 kronor. Posten motsvarar 0,3 procent av kapitalet och cirka 0,8 procent av rösterna i Volvo. Samtidigt mäklade Handelsbanken lika många B-aktier i Volvo till kurs 359 kronor. Det motsvarar cirka 0,3 procent av kapitalet och 0,1 procent av rösterna.

Råoljepriset sjönk tillbaka ytterligare efter förra veckans toppnotering över 75 dollar per fat. Det pressade den svenska börsen där olje- och råvarubolagen tillhörde dagens förlorare.

Tanganyika Oil föll 75 öre till 77,50 kronor och Lundin Petroleum backade 1 krona till 8,75 kronor.

På råvarusidan var Boliden ned 2 kronor till 128,50 och Lundin Mining ner 50 öre till 205,50 kronor.

I Stockholm utvecklades storbankerna i olika riktningar men alla fanns bland de 15 mest omsatta aktierna. Nordea steg 50 öre till 86 kronor, Föreningssparbanken var ner 1 krona till 188 medan SEB handlades 50 öre högre till 168 kronor. Handelsbanken handlades oförändrad på 187 kronor.

På dagens vinnarlista fanns medicinteknikföretaget Getinge. Enligt en krönika i Dagens Industri i helgen är aktien värd över 200 kronor om ledningens mål uppnås. Årets uppgång på 10 procent uppfattas som liten i förhållande till bolagets fina utveckling sedan år 2000, enligt tidningen. Aktien steg 2,5 procent, eller 3 kronor, till 122 kronor.

På morgonen redovisade RNB att försäljningen i jämförbara butiker sjönk med 1,2 procent i juni. Aktien sjönk med 70 öre till 47,60 kronor.


Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder Dagens industri möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten. De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till di.se. Dagens industri granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen di.se. Läs mer om kommentering här.

Innehåll från AccountorAnnons

Därför kan företag tjäna på att outsourca sin ekonomi- och löneavdelning

Funktioner för ekonomi och löner är något alla företag behöver ha på plats men det lönar sig inte alltid att axla en egen avdelning. I många fall kan företag istället tjäna på att outsourca avdelningen och frigöra tid som istället kan läggas på affären. Samtidigt säkrar man tillgången till den senaste kompetensen och tekniken. 

I en tid när många företag kämpar för att behålla sina kunder, och hitta nya, har det blivit viktigare än någonsin att lägga tid på sin affär och kapa tidsödande processer. Interna funktioner driver kostnader för både system och personal och att lägga ut sin ekonomi- och lönavdelning kan vara ett strategiskt bra val för företag som vill kunna lägga mer tid på sin kärnverksamhet.

Accountor är en av norra Europas största fullservicebyråer inom ekonomi, lön och HR och hjälper företag att dra nytta av den senaste tekniken inom området så att de kan ligga steget före sina konkurrenter. Detta gör bolaget genom att effektivisera och automatisera kundernas flöden och arbetssätt.

– Vi är en modern, digital byrå som investerar mycket tid i att underlätta för våra kunder genom teknik som robotar och AI-lösningar som skapar en hög och tillförlitlig kvalitet. Det gör att kunderna istället kan bygga sina relationer och bättre förstå sin affär, säger Magnus Högvall, vd på Accountor.  

Helhetserbjudande 

Som en one-stop-shop inom ekonomi och lön kan Accountor bland annat sköta företags löneadministration, redovisning och elektronisk fakturahantering, men också erbjuda kvalificerad löpande rådgivning och rekrytering av personal. Att nyttja detta är en bra strategi om man vill minimera kostnader och risker, menar Magnus Högvall. 

– Genom att outsourca funktioner får ledningen och företaget mer tid att fokusera på sin verksamhet, tillgång till mer modern teknik utan att behöva göra stora investeringar eller genomföra tunga migrationsprojekt. Man får tillgång till kompetens, så inga dyra och kostnadskrävande rekryteringar behövs med allt vad överlämning och inkörning innebär. Jag skulle vilja säga att outsourcing är ett bra sätt att undvika framtida stora kostnader och risker samtidigt som det ger större möjlighet för ledningen att fokusera på att utveckla företaget och affären.

Personliga relationer i fokus

Utöver att hjälpa företag att kunna fokusera på sina kunder lägger Accountor stort värde i att bygga och bevara sina egna relationer med kunderna. Trots att de använder automatisering och AI så är konsulterna en tung del av deras erbjudande, förklarar Magnus Högvall.

– Det är i slutändan människor som upptäcker många saker och kan vara proaktiva och inga robotar kan ersätta dem. Modern teknik höjer kvaliteten och skapar en trygghet som ger en grund där relationen mellan kund och konsult kan byggas. Robotisering gör också att kostnaderna blir mycket mer förutsägbara i leveransen vilket också bidrar till ett ökat förtroende. 

– När Covid-19 började sprida sig i Sverige och vi började få daglig information om bidrag och krispaket märkte vi hur ovärderliga våra medarbetare var i stöttandet av våra kunder. De kunde förklara hur åtgärderna fungerar och användas för deras företag vilket verkligen uppskattades, avslutar han.

Läs mer  

Mer från Accountor

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Accountor och ej en artikel av Dagens industri

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?