1515

Stockholmsbörsen: JC vinnare efter bud

Handeln på Stockholmsbörsen var avvaktande och följde mönstret på de amerikanska börserna
inför onsdagens räntebesked från den amerikanska centralbanken.

JC steg med närmare 15 procent efter att Retail and Brands, RNB, lagt bud på bolaget och Astra Zeneca steg efter en ny studie om Crestor

OMX-index slutade på oförändrade 1.054,1 och omsättningen uppgick till cirka 23 miljarder kronor.

Handeln beskrevs som avvaktande av flera mäklare inför flera större händelser de kommande dagarna. Cisco lämnar kvartalsrapport efter stängning tisdag, Federal Reserve lämnar räntebesked på onsdagskvällen och Ericsson har kapitalmarknadsdagar.

Securitas lämnade på tisdagsmorgonen en rapport som var 12 procent lägre än konsensusprognoserna för resultatet före skatt under det första kvartalet. Aktien föll med 3,6 procent i öppningshandel,n men återhämtade sig sedan vid lunchtid och noterades vid stängning 50 öre lägre på 150,50 kronor.

Enligt en analytiker som Nyhetsbyrån Direkt talat med kommer marknadens Securitasprognoser för 2006 att justeras ned något, men samtidigt drivs aktien av den stundande uppdelningen av koncernen.

"Det är avknoppningarna som är bränslet till det här. Potentialen att få bra betalt för Cash Handling är överordnat ett dåligt första kvartal", säger analytikern.

Securitas uppger att det intresse som visats för Loomis Cash Handling ligger på nivåer betydligt över det värde, 12-12,5 miljarder kronor, som divisionen ser ut att betinga vid en separat notering.

"Det var ingen bra rapport, med marginaler som var sämre än väntat inom de flesta divisioner. Men om det stämmer att Cash Handling kan ge betydligt mer än 12,5 miljarder kronor så är det fantastiskt bra", säger en annan analytiker.

JC steg med 14,25 kronor till 109,50, motsvarande knappt 15 procent. På förmiddagen lade RNB ett bud på JC. Varje ägare i JC får enligt erbjudandet dels 1,7693 nyemitterade aktier i RNB för 70 procent av sitt innehav i JC, dels kontanter motsvarande resterande innehav. Kontantdelen ska motsvara 119,44 kronor per aktie.

RNB handlades ned med 4,25 kronor till 63,25 kronor. Givet den utbytesrelationen motsvarar budet cirka 117 kronor per JC-aktie.

Även övriga klädföretag hade en stark dag. Hennes & Mauritz placerade sig högt i omsättningslistan på tisdagen. Aktien steg med 4 kronor till 292. Fenix Outdoor var upp 2 kronor till 69,25.

Astra Zeneca ökade med 3 kronor till 402. Bolagets kolestrolsänkande läkemedel Crestor hjälper fler högriskpatienter att nå rekommenderade behandlingsmål och förbättrar nivån av LDL-kolestrol mer än andra statiner, visar resultat som publiceras i senaste numret av American Heart Journal.

Handeln i Ericsson var livlig på tisdagen och aktien slutade ned 10 öre på 26,10 inför bolagets kapitalmarknadsdag i New York på onsdagen.

Volvo håller en investerarträff i New York under onsdagen. Aktien steg med 4 kronor till 383 kronor.

Boliden slutade 9 kronor upp på 170 kr. När OMX Stockholmsbörsen viktar om OMXS30 den första handelsdagen i juli är sannolikheten mycket stor för att Boliden blir en medlem i OMXS30-familjen i stället för Old Mutual eller Fabege. Boliden ligger för närvarande på sjunde plats på Stockholmsbörsen över mest omsatta bolag under den aktuella perioden.

Lagercrantz omsättning uppgick till 1,6 miljarder kronor, motsvarande en ökning med 6 procent för det brutna räkenskapsåret 2005/2006. Rörelseresultatet ökade från 4 till 57 miljoner kronor.

Lagercrantz marginaler börjar enligt bolaget självt komma upp på "acceptabla nivåer" och bolaget kommer under räkenskapsåret 2006/2007 att fokusera på att få upp dem ytterligare. Aktien slutade upp 1 procent på 30,20 kronor.

Fingerprint Cards sjönk med 5,2 procent efter sin rapport som lämnades på morgonen, men återhämtade sedan hela fallet och noterades vid stängning till oförändrade 23 kronor.

Ett av CTT:s system Zonal Dryer har under drift orsakat övertemperatur i ett passagerarflygplan. Systemet var av en äldre typ som används i flygplansmodellerna MD11, B747 och B767. Aktien backade 0,9 procent till 57 kronor.


Innehåll från Ikano BostadAnnons

Kunddriven innovation leder bostadsutvecklingen

Flexibla eluttag, flyttbara väggar och hem som räcker bortom den egna lägenheten. Nya sätt att leva gör att vi söker nya sätt att bo – frågan är bara om fastighetsbolagen hänger med?

Läs mer om Ikano Bostads innovationsprogram BoLabb 

Innovation kan skapas på många sätt. Den kan vara teknikdriven, det vill säga ny teknik uppfinns först och därefter undersöks hur den kan implementeras i människors vardag. Eller så kan den vara behovsdriven, det vill säga att människors behov är det som styr vilka lösningar som tas fram. På Ikano Bostads BoLabb jobbar man efter det senare alternativet. 

– Vårt innovations- och utvecklingsarbete är väldigt kunddrivet. Vi lyssnar in vilka problem kunderna brottas med och försöker lösa dem, säger Lotta Sjödin, strategisk innovations- och utvecklingsledare på Ikano Bostad. 

BoLabb är egentligen inte ett fysiskt labb utan namnet på den metodik som används. 

– VI arbetar i tre faser. Den första är utforskande, den andra är skapande och i den tredje implementerar vi. 

Lotta Sjödin, strategisk innovations- och utvecklingsledare på Ikano Bostad.
Lotta Sjödin, strategisk innovations- och utvecklingsledare på Ikano Bostad.

I den första fasen är det viktigt att vara öppen och framförallt försöka detektera kundernas behov, inte deras önskemål om lösningar, säger Lotta.  

– Henry Ford sa en gång att om han hade lyssnat på sina kunder så hade de önskat sig en snabbare häst. Och det är ju det som är skillnaden mellan att lyssna på behov och på önskemål om lösningar. Behovet var att förflytta sig snabbare, inget annat. Men börjar man prata om lösningar för tidigt så målar man lätt i sig i ett hörn. 

FlexEl och FlexRum

För Ikano Bostad har det kunddrivna arbetssättet lett till flera innovationer som kommit till användning i kundernas vardag. Ett strategiskt samarbete med IKEA mynnade till exempel ut i flyttbara eluttag och dito väggar. 

– Många människor bor i dag lite mindre än vad de egentligen skulle vilja. Det gör att behovet av flexibilitet ökar. Ibland behöver man kanske ett extra rum att sova i, ibland ett extra rum att jobba i. 

Smart FlexEl
Smart FlexEl

De flyttbara eluttagen bottnade i att många av kunderna berättade om den dagliga kampen mot sladdhärvor och uttag som aldrig satt där de borde. 

– Båda de här lösningarna används i dag i praktiken. Vi jobbade tidigt med prototyper i skala 1:1 som kunderna fick prova, blanda annat genom att flytta in i testlägenheter. Och efter att vi implementerat lösningarna i riktiga hem så gör vi också uppföljningsbesök, för att se hur de fungerar i verkligheten, säger Lotta. 

Delad boyta

Just nu jobbar BoLabb med ett projekt som undersöker hur våra bostäder kan anpassas för att delas med flera. Tanken är att alla har sitt eget space, som kanske är lite mindre än vanligt, men att det i gengäld finns gemensamhetsytor, som vardagsrum och kök. 

– Många människor upplever i dag att de känner sig isolerade och saknar en större gemenskap. Samtidigt står städerna för en stor del av vår resursförbrukning och kan vi använda dem mer effektivt kan det ha en stor klimatpåverkan. 

Kontor på dagen och sovrum på natten.
Kontor på dagen och sovrum på natten.

Projektet riktar sig i ett första steg till ensamhushåll eller familjer med upp till två personer. Och tanken är inte att skapa nya 70-talskollektiv – utan att anpassa boendet efter vad dagens kunder behöver. 

– Det vi har sett hittills är att människor har ett behov av gemenskap, men man vill inte att den ska kännas påtvingad. Vi ska snart börja bygga bostäder i Malmö där vi kommer att utforska exakt hur det här ska göras. Just att vara inlyssnande genom hela processen är jätteviktigt för att det ska bli bra, säger Lotta. 

Här finns allt du vill veta om Ikano Bostad 

Mer från Ikano Bostad

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Ikano Bostad och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?