1515

Stockholmsbörsen: Glada miner på börsen

Stockholmsbörsen fortsatte under måndagsförmiddagen den börsuppgång som startade i fredags efter de oväntat svaga sysselsättningssiffrorna i USA.

Dessa fick USA-börserna att stiga i fredags och Asienbörserna att gå upp under måndagen. I Stockholm stod Teliasonera och byggbolagen i fokus. Uppgången i olje- och metallbolagen upphörde sedan råvarupriserna fallit tillbaka. Sjunkande råvarupriser vände också den positiva inledningen i London till negativt territorium.

Klockan 13.00 noterades OMXS 30 till 1.060,3. Det motsvarar en uppgång med 0,5 procent.

"Det ser fortsatt positivt ut. Det märks även på terminsmarknaden där man ser att placerarna är villiga att gå ned i risk. Man ska inte glömma att det samtidigt finns gott om varningslampor. Jag gillar inte heller att börsen går upp på egentligen dåliga siffror som på sysselsättningssiffrorna i fredags", säger en mäklare till Nyhetsbyrån Direkt.

NCC, Peab och Skanska gick samtliga upp under måndagen vilket är i linje med branschkollegerna i Tyskland där byggbolagen hörde till vinnarna.

Teliasonera ökade med 80 öre under måndagen till 47 kronor under en handel som dominerades av Carnegie. Aktien får draghjälp av norska Telenor som fortsatte att rusa efter förra veckans kvartalsrapport. Telenor steg under måndagen med 2,5 procent i Oslo. Senare under måndagen väntas Telecom Italias rapport.

Boliden lade sig högst på omsättningslistan och steg som mest till 163 kronor med stöd från uppgångar i övriga gruvbolag i Europa under måndagsförmiddagen. Men vid lunchtid hade aktien fallit tillbaka och noterades ner 50 öre till 158 kronor. Lundin Mining steg som mest till 284:50 under morgonens handel men noterades vid lunchtid till 263 kronor.

Förklaringen till detta var att kopparn rusade till rekordnoteringar i Shanghai på måndagsmorgonen på grund av fortsatta gruvstrejker. Juliterminen steg med 4 procent vilket motsvarar den maximalt tillåtna rörelsen under en dag. Men under måndagsförmiddagen meddelade LME i London nya lagersiffror som visade att kopparlagren ökar. Kopparpriset föll därmed med 130 dollar per ton till 7.525 dollar per ton.

Enligt Financial Times har många stora aktörer täckt sina korta positioner i koppar vilket drivit upp priset ytterligare. Nu har två av de större aktörerna som legat kort, Kina och hedgefonden Ospraie, täckt sina korta positioner och ytterligare stöd från detta är därmed inte att vänta.

Vostok Nafta steg med 22 kronor till 617 kronor, vilket motsvarar 3,5 procent. Oljeprisets uppgång under helgen på grund av fortsatt oro över utvecklingen i Iran ger visst stöd, men aktiens utveckling är mer kopplad till utvecklingen i ryska Gazprom som är det största innehavet i portföljen.

"Det är stängt i Ryssland i dag på grund av helg så börshandeln var istället öppen i lördags som kompensation. Gazprom gick upp med 4,5 procent i lördags. Det som driver aktien är fortfarande att Gazprom kommer att ges ett större värde i Morgan Stanleys index", säger en mäklare till Nyhetsbyrån Direkt.

Tanganyika Oil steg med 3 kronor till 109 kronor. Företaget har ingått avtal om att förvärva 50 procent av aktierna i ett privatägt bolag baserat på Cayman Islands och även erhållit en option om att köpa resterande aktier.

Även oljepriset backade under måndagsförmiddagen under 70 dollar per fat. Nedgången började förra veckan efter större än förväntade lagersiffror i USA. Under måndagsförmiddagen meddelade Irans president Mahmoud Ahmadinejad att han skrivit ett brev till USA:s president George Bush om att landet är öppet för att diskutera "nya vägar" för att minska spänningen mellan länderna.

Lundin Petroleum sjönk med 2 kronor till 105.

Elekta steg med 8 kronor till 132:50, motsvarande 6,4 procent. Bakom uppgången ligger att Carnegie höjt rekommendationen för aktien till outperform från neutral. Carnegie anser att Elektas resultat för fjärde kvartalet, som väntas den 14 juni, bör bli bra med tanke på bolagets starka orderbok, rapporterar AFX News.

I Tyskland noterades DAX-index upp med 0,3 procent. Bästa bransch var detaljhandel och sämsta var livsmedel.

I London öppnade FTSE 100 med en uppgång med 0,2 procent med stöd från gruv- och oljebolag. Uppgången bröts dock i takt med att råvarupriserna sjönk till minus. Bästa bransch var fastighetsbolag och sämsta bransch var industrimetaller.



Innehåll från SalesforceAnnons

Så når de framgång i den nya digitala världen

Handelsbanken, Volvo Cars och andra framgångsrika storföretag avslöjade sina framgångsrecept under ett livestreamat event. ”90 tempofyllda minuter.” 

I dag arbetar vi var som helst, vi leder på distans, utvecklar tillsammans och samarbetar över gränser och tidszoner. Vad krävs egentligen för att lyckas i en digital värld? Svaren fick vi på ett livestreamat event den 6 maj, där Sveriges främsta experter tillsammans med programledare Peter Settman diskuterade hur vi skapar förutsättningar för nya former av tillväxt och framgång.  

Eventet Salesforce Live arrangerades av kundrelationsjätten Salesforce, vars Sverigechef Dan Bjurman säger:  

– Under 90 tempofyllda minuter inspirerades vi av nya sätt att tänka, och tog del av konkreta framgångsfaktorer för att agera i den nya digitala världen. Tillsammans med bland andra Handelsbanken, Volvo Cars, Sandvik, MatHem, Trustly och Stadsmissionen fick vi skarpa exempel från olika branscher, och spaningar om framtiden från professor Micael Dahlen och futurologen Ashkan Fardost.  

Från Handelsbanken deltog Catharina Belfrage Sahlstrand, Group Head of Sustainability och Stephan Erne, Chief Digital Officer i en breakout-session. De berättade om bankens resa inom digitalisering och hållbarhet, var man står idag samt hur de ser på framtiden.  

Ta del av Salesforce live  

Liksom i andra branscher har pandemin satt ytterligare fart på digitaliseringen inom banksektorn och medfört nya prioriteringar. Salesforce undersöker varje år vilka frågor som är viktigast bland beslutsfattare inom finansbranschen globalt. Den senaste rapporten ”State of Finance 2020” med 

2 800 respondenter pekar på stora skillnader före och efter pandemins utbrott.

Ladda ned State of Finance 2020 här  

– Finansiella aktörer i Norden har helt stuvat om bland sina prioriteringar. Ökad personalisering av banktjänster ses nu som den enskilt viktigaste frågan, följt av ökad automatisering av processer, säger Rob Klomps, CTO Financial Services EMEA på Salesforce, och tillägger:

– Vi ser också en brytpunkt i att en majoritet av kunderna nu föredrar digital rådgivning framför fysisk. Handskakningar och personliga samtal anses inte längre som avgörande för att bygga förtroende. Men en bank som sällan eller aldrig träffar sina kunder måste jobba mer datadrivet för att förutse deras behov och möta dessa. 

Algoritmdrivna finansiella tjänster 

För att lyckas med detta måste bankerna skaffa sig en 360-gradersvy av sina kunder. 

– De måste bli bättre på att samla in, förstå och agera på kunddata på ett intelligent och konsekvent sätt. Och de behöver känna till kundens ekonomiska milstolpar och mål.

Digital rådgivning och andra automatiserade och AI-stödda banktjänster blir allt smartare. Rob Klomps lyfter fram algoritmdrivna finansiella tjänster som fattar beslut eller genomför uppdrag för kundens räkning, som ett framtidsområde. 

Varför har bankerna inte kommit längre inom digitala tjänster?   

– Därför att de sitter fast i föråldrade IT-strukturer och system som inte är så lätta att koppla ihop och därför att deras organisation speglar produkterna och inte kunderna. Deras digitalisering har utgått från produkter som utlåning, betalningar, sparande. Men kunderna tänker inte ”vilken produkt kan lösa mina problem”, de ser sin finansiella ställning och sina behov. Produktapproachen måste bort och ersättas av kundfokus.

Bankens medarbetare var tidigare kundernas primära kontaktyta, men nu är digitala kanaler minst lika viktiga och upplevelsen av dessa behöver förbättras. De som lyckas bäst med det blir vinnarna på den nya digitala bankmarknaden, menar Rob Klomps. 

Ta del av Salesforce live här

Mer från Salesforce

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Salesforce och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?