1515

Stockholmsbörsen: Dollarfall däckar börsen

En kraftigt försvagad dollar parat med stigande räntor fick de europeiska börserna på knä under tisdagen.

Nedgången fick återigen effekten att de aktier som varit starkast under det senaste halvåret backade mest. Förlorarbranscher var råvarubolag men även investmentbolag.

Nedgången var bred. Samtliga bolag i OMXS30 sjönk förutom Swedish Match. Gambro sjönk 2,2 procent efter att den främsta kunden hotat med att avsluta avtalet med Gambro, vilket orsakat oro kring Indaps bud på bolaget.

Klockan 13.40 noterades OMXS30-index till 960,8, vilket motsvarar en nedgång med 1,1 procent. Stoxxindex noterade samtidigt en nedgång med 0,8 procent. Omsättningen uppgick till modesta 11,3 miljarder kronor.

"Det var märkligt snabbt börsen gick ifrån att vara positiv till att inflationsoron plötsligt tog över och vi fick ett ordentligt börsfall. Egentligen har ingenting hänt som påverkar värderingarna men det känns ändå som om vi kommer att få leva med en sidledes börs över sommaren", säger en mäklare till Nyhetsbyrån Direkt.

Fortsatt försvagning av dollarn och stigande räntor skapade oro i Europa under tisdagen och sänkte börserna överlag. USA-terminerna indikerar även att USA-börserna förmodligen inte orkar stiga ytterligare en dag efter tre dagars uppgång. En svag försäljningssiffra från Wal-Mart trycker också stämningen.

Dollarn befinner sig i en mycket svag trend mot yen och euro sedan G7-mötet den 21 april där man uppmanade vissa asiatiska länder att tillåta sina valutor att stärkas mot dollarn. Egentligen ses inte euron som övervärderad mot dollarn på samma sätt som mot asiatiska valutor, men eftersom dollarn är den ledande valutan, säljer de flesta av dollar mot samtliga övriga valutor.

Under det senaste dygnet har dollarn fallit med 6 öre mot kronan. Den starka detaljhandelssiffran från SCB/HUI under förmiddagen låg bakom en del av uppgången men dollarn försvagas mot alla större valutor.

Mäklare pekar på två faktorer till den senaste dollarförsvagningen. Dels finns oro för att eftermiddagens statistik i form av hushållens konfidensindikator ska tyda på långsammare tillväxttakt. Dels spekuleras det om att George W Bush kan vara på väg att byta ut finansminister John Snow. Hans eventuella efterträdare, tidigare handelsminister Don Evans, kan enligt handlare förespråka en svagare dollar.

Det ska dock påpekas att på såväl aktie- som på valutahandeln har det saknats stöd från USA de senaste dygnen och att marknaden med förväntan inväntar att de amerikanska mäklarhusen ska komma in i marknaden vid 14.00-tiden.

Dollarexponerade bolag var ledande i nedgången med verkstadsindustri i täten som Alfa Laval, SKF och ABB. Även banker och investmentbolag tyngdes av utvecklingen.

Gambro sjönk under morgonens handel efter nyheten att Davita avser häva det leveransavtal med Gambro som tecknades i samband med försäljningen av Gambros USA-kliniker till Davita. Anledningen är "i huvudsak" att Gambro inte kan förse Davita med monitorer på grund av importstoppet av monitorer till USA. Gambro har 90 dagar på sig att åtgärda Davitas anledning till hävning, enligt avtalet.

EQT, som via det samägda bolaget Indap lagt bud på Gambro, kan inte kommentera om Indap fortfarande står bakom budet. Det säger EQT:s presstalesman Johan Hähnel till Nyhetsbyrån Direkt.

"Vi kan inte kommentera det nu. Det här är ny information för oss också", säger han i en kommentar på frågan om Indap fortfarande står bakom sitt bud.

Den avvaktande kommentaren satte ytterligare press på aktien. Under förmiddagen sjönk Gambro med 3,50 till 110 kronor, vilket är 3,70 under budkursen.

Swedish Match var enda aktie i OMXS30 som höll emot i den allmänna nedgången. Ägardoldisen Parvus Asset Management har ännu inte investerat färdigt i Swedish Match. Det säger Mads Eg Gensmann, partner i Parvus Asset Management, i en intervju med Nyhetsbyrån Direkt.

Swedish Matchs styrelseordförande Bernt Magnusson säger till Nyhetsbyrån Direkt att bolaget kan komma att köpa tillbaka mer än de 10 procent av aktierna som styrelsen i nuläget har mandat för från bolagsstämman.

Swedish Match steg 0,9 procent till 114 kronor.

Enea steg med 32 öre till 3,52, motsvarande 10 procent. Bolaget har fått en order från ZTE i Kina som väljer Eneas realtidsoperativsystem OSE för användning i företagets chips för W-CDMA mobiltelefoner.

Precise Biometrics har stigit under två dagar. Under måndagen meddelade bolaget att det fått en order från Qatar värd 3-4 miljoner kronor. Under tisdagen kom bolaget med att det lanserar en amerikansk version av smartkort. Med start i höst måste alla amerikanska myndigheter som omfattas av säkerhetsdirektivet HSPD-12 börja utfärda smartkortsbaserade id-kort. Aktien steg med 30 öre till 5,45.

Daydream steg med 5 öre till 2,20 kronor inför besked i utfallet på budet på 24hpoker som väntas under onsdagen.

I Tyskland sjönk DAX-index med 1,2 procent. Bästa bransch var basindustri under ledning av Salzgitter och sämsta var telekombolag.

I London sjönk FTSE100 med 0,7 procent. Sämsta bransch var investmentbolag och bästa industritransporter.


Innehåll från SalesforceAnnons

”Techbolagen visar vägen för tillverkningsindustrin”

Tillverkningsindustrin rymmer stora skillnader i fråga om digitaliseringsgrad, visar en ny rapport som avslöjar vad som kännetecknar vinnarna post-covid. ”Ser en tydlig klyfta”.

Pandemin har tvingat nio av tio tillverkningsföretag att ställa om radikalt och ta fram en ny strategi för att lyckas framöver. En ny studie som Salesforce genomfört globalt bland 750 beslutsfattare visar på stora skillnader inom teknikutveckling och digitalisering. Vissa lyckas bättre än andra. De företag som anser sig ha kommit längst har det gemensamt att de satsar på ökad tjänstefiering, flyttar verksamheter till molnet och anammar nya sätt att interagera med sina kunder. 

Ladda ned Trends in Manufacturing 

De som släpar efter riskerar att hamna ohjälpligt på efterkälken när samhällen gradvis öppnar upp igen, varnar experter.

– Vi ser en tydlig klyfta mellan de tillverkningsföretag som framtidssäkrat sin verksamhet och de som fortfarande kämpar med att förhålla sig till turbulenta marknader och hastigt skiftande förväntningar hos medarbetare, partners och kunder. Fler tillverkningsföretag borde låta sig inspireras av framgångsrika techföretag på områden som flytt till molnet, ökad automatisering och att skapa digitala kundupplevelser. Allt det ökar förutsättningarna att lyckas post-covid, säger Cindy Bolt, ansvarig för industriföretag vid Salesforce.

Rapporten visar entydigt att de förändringar som pandemin medfört är här för att stanna. Det gäller framför allt inom försäljning och kundservice, menar närmare sex av tio tillfrågade. Många pekar på att möjligheten att göra träffsäkra prognoser på snabbrörliga marknader hindras av bristande transparens och begränsad tillgång till data, men även av silotänkande. Hela åtta av tio menar att det är svårt att utvinna den data man verkligen skulle ha nytta av ur föråldrade legacy-system.

Bättre prognoser

De enskilt viktigaste prioriteringarna för de kommande två åren är enligt nio av tio svarande ökad processeffektivitet och förbättrade efterfrågeprognoser med hjälp av digitala redskap. Över hälften av ser migration av planeringsprocesser till molnet som en kritisk framgångsfaktor. De chefer som säger sig vara ”mycket väl förberedda” för framtiden har redan flyttat till molnet. 

Ökad tjänstefiering för att diversifiera och säkra sina intäkter från flera källor är den strategi som flertalet (86%) av de företag som ser sig som framtidssäkrade satsar på. Det handlar om att paketera produkt, support, mjukvara och kringtjänster i ett gemensamt erbjudande och en ny affärsmodell.

Den digitala klyftan av idag går mellan tillverkningsföretag som anser sig vara redo för framtiden och de som inte är det. De som anser sig vara bättre rustade har system och teknologi på plats för att hantera kommande år, konstaterar Salesforces Sverigechef Dan Bjurman:

– De svenska företag som redan var mer digitaliserade, eller som lyckades göra denna omställning fort, har stått emot pandemins effekter bättre och i vissa fall även lyckats bättre än förut. Användningen av kunddata i beslutsprocessen samt digitala verktyg för att hantera kundkontakten och den hemmajobbande personalen har haft en tydlig positiv effekt och belyser hur viktigt det är att ha en modern, digitaliserad verksamhet som fattar beslut baserat på data, samt att det är otroligt viktigt att vara flexibel och anpassningsbar.

Ta del av Salesforce senaste rapport Trends in Manufacturing eller läs mer om Manufacturing Cloud här. 

Är du intresserad av mer inom Salesforce Manufacturing, besök: 

IDC Report: Benefits of a Collaborative S&OP Process 

Future of the Manufacturing Industry 

Customer 360 Playbook for Manufacturers 

Mer från Salesforce

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Salesforce och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?