1515

Räntor och valutor: Räntorna tappar mark

Svenska obligationsräntor sjönk på torsdagen med 4-6 punkter med stöd av fortsatt oro för börsutvecklingen efter den svarta onsdagen då Stockholmsbörsen föll med 4,3 procent.

Den tioåriga obligtionsräntan sjönk med 6 punkter till 3,88 procent och räntegapet till den tyska motsvarigheten ökade till -15 punkter (-12).

På torsdagen vände både börserna i Europa och USA upp något, men handeln var slagig och orolig, något som fick investerare att söka sig till säkrare papper.

Börsraset utlöstes av statistik på onsdagen som visade att inflationen i USA var lite högre i april än vad analytikerna räknat med. Enligt bedömare talar den högre inflationen för att Federal Reserve kan komma att höja räntan ytterligare, men fortfarande går meningarna isär och att döma av prissättningen i fed funds-terminerna är Fomc:s agerande vid mötet den 28-29 juni en helt öppen fråga.

Investerare letar nu signaler om hur Federal Reserve kan handla framöver, inte minst i nästa veckas inflationssiffror, PCE, men även i form av eventuella kommentarer från Federal Reserve.

På eftermiddagen hade Fed-chefen Ben Bernanke möjlighet att kommentera utvecklingen i ett schemalagt tal, men valde att avstå från att kommentera den aktuella penningpolitiken eller den ekonomiska utvecklingen i sitt tal.

I separata kommentarer sade dock Ben Bernanke att tillståndet för den kommersiella fastighetsmarknaden inte är särskilt oroande och att han förväntar sig en ordnad och måttlig avkylning av husmarknaden. Riskerna består och Federal Reserve följer utvecklingen noga, men i Fed:s analys ligger redan en inbromsning på husmarknaden.

Sent i kväll, klockan 23.30, talar vidare förre Fed- chefen Alan Greenspan vid en mottagning för Bond Market Association i New York.

På torsdagen kom också de sedvanliga veckosiffrorna över nyanmälda arbetslösa, där antalet steg med 42.000 till 367.000. Siffrorna påverkades dock av nedläggningar i Puerto Rico och borträknat dessa uppgick antalet nyanmälda arbetslösa till 312.000 jämfört med förväntningarna om 319.000. De ledande indikatorerna sjönk oväntat 0,1 procent, jämfört med en väntade uppgång med lika mycket.

Räntorna i USA reagerade begränsat på statistiken, men sjönk ändå med stöd av den ökande oron på världens börser. Den tioåriga obligationsräntan hade vid svenska marknadens stängning sjunkit till 5,10 procent vilket därmed var lägre än noteringen före inflationssiffrorna på onsdagen.

På valutamarknaden fick kommentarer från USA:s finansminister John Snow dollarn att återigen försvagas. I ett tal inför senatens bankkommitté sade han bland annat att kinesisk valutapolitik är "djupt oroande". Han uppmanade också Internationella valutafonden, IMF, till verkliga reformer av den kinesiska valutan och sade att han är "extremt missnöjd" med takten i reformarbetet av yuanen.

Dollarn tappade på kommentarerna och utraderade en stor del av den återhämtning som hade skett lite tidigare. Vid den svenska marknadens stängning handlades dollarn till 1:2806 jämfört med 1:2837 på onsdagen. Samtidigt handlades den amerikanska valutan till 110:68 mot yenen jämfört med 109:49 på onsdagen.

Euron fick också lite stöd av att den franske finansministern Thierry Breton signalerat viss oro över euroförstärkningen.

Kronan stärktes 1 öre mot euron till 9:36. Den svenska valutan stärktes även 1 öre mot dollarn till 7:31 kronor. Mätt i TCW-index hade kronans värde ökat till 129,03, från onsdagens 129,25.


Innehåll från SalesforceAnnons

Så når de framgång i den nya digitala världen

Handelsbanken, Volvo Cars och andra framgångsrika storföretag avslöjade sina framgångsrecept under ett livestreamat event. ”90 tempofyllda minuter.” 

I dag arbetar vi var som helst, vi leder på distans, utvecklar tillsammans och samarbetar över gränser och tidszoner. Vad krävs egentligen för att lyckas i en digital värld? Svaren fick vi på ett livestreamat event den 6 maj, där Sveriges främsta experter tillsammans med programledare Peter Settman diskuterade hur vi skapar förutsättningar för nya former av tillväxt och framgång.  

Eventet Salesforce Live arrangerades av kundrelationsjätten Salesforce, vars Sverigechef Dan Bjurman säger:  

– Under 90 tempofyllda minuter inspirerades vi av nya sätt att tänka, och tog del av konkreta framgångsfaktorer för att agera i den nya digitala världen. Tillsammans med bland andra Handelsbanken, Volvo Cars, Sandvik, MatHem, Trustly och Stadsmissionen fick vi skarpa exempel från olika branscher, och spaningar om framtiden från professor Micael Dahlen och futurologen Ashkan Fardost.  

Från Handelsbanken deltog Catharina Belfrage Sahlstrand, Group Head of Sustainability och Stephan Erne, Chief Digital Officer i en breakout-session. De berättade om bankens resa inom digitalisering och hållbarhet, var man står idag samt hur de ser på framtiden.  

Ta del av Salesforce live  

Liksom i andra branscher har pandemin satt ytterligare fart på digitaliseringen inom banksektorn och medfört nya prioriteringar. Salesforce undersöker varje år vilka frågor som är viktigast bland beslutsfattare inom finansbranschen globalt. Den senaste rapporten ”State of Finance 2020” med 

2 800 respondenter pekar på stora skillnader före och efter pandemins utbrott.

Ladda ned State of Finance 2020 här  

– Finansiella aktörer i Norden har helt stuvat om bland sina prioriteringar. Ökad personalisering av banktjänster ses nu som den enskilt viktigaste frågan, följt av ökad automatisering av processer, säger Rob Klomps, CTO Financial Services EMEA på Salesforce, och tillägger:

– Vi ser också en brytpunkt i att en majoritet av kunderna nu föredrar digital rådgivning framför fysisk. Handskakningar och personliga samtal anses inte längre som avgörande för att bygga förtroende. Men en bank som sällan eller aldrig träffar sina kunder måste jobba mer datadrivet för att förutse deras behov och möta dessa. 

Algoritmdrivna finansiella tjänster 

För att lyckas med detta måste bankerna skaffa sig en 360-gradersvy av sina kunder. 

– De måste bli bättre på att samla in, förstå och agera på kunddata på ett intelligent och konsekvent sätt. Och de behöver känna till kundens ekonomiska milstolpar och mål.

Digital rådgivning och andra automatiserade och AI-stödda banktjänster blir allt smartare. Rob Klomps lyfter fram algoritmdrivna finansiella tjänster som fattar beslut eller genomför uppdrag för kundens räkning, som ett framtidsområde. 

Varför har bankerna inte kommit längre inom digitala tjänster?   

– Därför att de sitter fast i föråldrade IT-strukturer och system som inte är så lätta att koppla ihop och därför att deras organisation speglar produkterna och inte kunderna. Deras digitalisering har utgått från produkter som utlåning, betalningar, sparande. Men kunderna tänker inte ”vilken produkt kan lösa mina problem”, de ser sin finansiella ställning och sina behov. Produktapproachen måste bort och ersättas av kundfokus.

Bankens medarbetare var tidigare kundernas primära kontaktyta, men nu är digitala kanaler minst lika viktiga och upplevelsen av dessa behöver förbättras. De som lyckas bäst med det blir vinnarna på den nya digitala bankmarknaden, menar Rob Klomps. 

Ta del av Salesforce live här

Mer från Salesforce

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Salesforce och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?