1515

Stockholmsbörsen: Slagig handel väntas

I spåren av måndagens fall på Stockholmsbörsen är bilden inför tisdagens handel oklar.

I ena vågskålen står USA-börserna som visade tecken på återhämtning. Samtidigt fortsatte de asiatiska börserna att falla. På bägge kontinenter var dock råvarubolagen förlorare med fortsatta råvaruprisfall.

"Det kommer troligtvis att vara väldigt avvaktande och slagig handel fram till den amerikanska statistiken i eftermiddag. När det gått ned ett par dagar brukar det komma en studs, men det finns inte några tydliga indikationer på att det ska ske nu", säger en aktiestrateg till Nyhetsbyrån Direkt.

De amerikanska börserna återhämtade sig något även om oro för en ökad amerikansk inflation fortsatte att tynga.

Dow Jones Industrial Average avslutade måndagen 0,4 procent högre på 11.429. S&P 500 var upp 0,3 procent medan Nasdaq noterades 0,2 procent lägre.

Stödet i USA kom från tunga läkemedelsbolag medan råvarubolagen fortsatte att utgöra förlorarna.
"De konjunkturstabila bolagen som läkemedel ska ju påverkas väldigt lite av det här", säger analytikern.

Dollarn fortsatte samtidigt också måndagens återhämtning under nattens asiatiska handel. Enligt valutahandlare spås dollarn fortsätta återhämtningen om råvarupriserna fortsätter falla. Dels som en alternativ investering i stället för råvaror och dels som en effekt av att prisnedgångarna dämpar inflationsoron. Dollarn handlades till 1,2793 mot euron och strax över 110 mot yenen.

Oljepriset har backat med 4,2 procent under de senaste tre dagarna. I den elektroniska asiatiska handeln noterades Nymex-oljan till 69,13 dollar per fat och Brentoljan på 69,26 dollar per fat. Under helgen sa Ali al-Naimi, Saudiarabiens oljeminister, att det finns en risk att Opecs utbud snart kan vara större än efterfrågan.

De främsta basmetallerna fortsatte den globala nedgången även i Shanghai på måndagen. Koppar noterades till 7.850 dollar ton och zink på 3.250 dollar.

När det gäller de svenskrelaterade aktiernas rörelser i New York stängde Ericsson 9 öre högre jämfört med i Stockholm, beräknat på måndagsmorgonens valutakurser. Nokia var upp 12 öre.

På makrosidan kommer vägledande statistik under eftermiddagen i form av PPI och bostadsbyggande i april samt industriproduktion och kapacitetsutnyttjande för samma månad.

Enligt Bloomberg News analytikerenkäter väntas PPI, som kommer klockan 14.30, ha ökat med 0,8 procent från månaden före. Samtidigt presenteras bostadsbyggandet som väntas ha sjunkit med 0,5 procent. Industriproduktionen, klockan 15.15, spås ha ökat med lika mycket.

Sett till de svenska bolagen presenterade Lundin Petroleum ett kvartal med lägre intäkter och produktion än väntat men ett högre resultat. Intäkterna uppgick till 1,24 miljarder kronor och produktionen till 32.600 fat per dag. Analytikerna hade väntat sig 1,32 miljarder och 33.250 fat per dag, enligt SME Direkt. Nettoresultatet landade på 420 miljoner, varvid 384 miljoner var väntat.

På agendan finns flera kapitalmarknadsdagar. Vostok Nafta håller hov i Ryssland medan SKF står i rampljuset i London.


Innehåll från RicohAnnons

Global expertis och nära kundrelationer – Ricoh stöttar företag på den digitala resan

Peter Källgren, Torbjörn Häggmark, Mats Lundin och Magnus Iden på Ricoh.
Peter Källgren, Torbjörn Häggmark, Mats Lundin och Magnus Iden på Ricoh.

Redan för ett år sedan lanserade Ricoh kampanjen ”Work Together Anywhere” och sedan dess har behovet av att kunna arbeta på distans och digitalisera verksamheten blivit än mer centralt för företag runtom i världen. Med musklerna hos ett stort, globalt företag levererar Ricoh dagligen personlig service och den senaste tekniken för digitala helhetstjänster på den moderna arbetsplatsen. – Tack vare våra partnerorganisationer kan vi vara stora men ändå nära, och alltid i framkant, säger Peter Källgren, Head of Business Communication Services, på Ricoh. 

Den accelererande digitaliseringen kan innebära stora möjligheter för företag, men det förutsätter att man har tid och resurser att hänga med i utvecklingen – något som inte alltid är så enkelt när den egna verksamheten kräver ens fulla uppmärksamhet. Ricoh är i många avseenden en global jätte men när det kommer till kundrelationer är den personliga kontakten viktig, något som också möjliggörs av ett rikstäckande nät av partners och återförsäljare.

– De flesta vet inte hur de ska ta det första steget och många står och stampar. Då kan man alltid konsultera oss och så sätter vi ihop en helhetslösning som fungerar oavsett vad det är för verksamhet och oavsett var kunden sitter, säger Magnus Iden, National Sales Manager Indirect and SMB Channel.

Man räknar med att ungefär 30% kontorsyta kommer minska efter att coronapandemin är över. De nya sätten att arbeta, i digitala mötesrum på distans, har gjort att hela digitaliseringsresan fått en enorm skjuts, och inte minst i Sverige. Det har även ökat intresset för och vikten av video. 

– När det gäller inställningen till hemarbete ligger vi långt fram i Sverige, vilket ställer ytterligare krav på att tekniken på ett funktionellt sätt måste kunna hanteras från hemmaplan. Det är också viktigt med tillgång till system och dokument, säger Mats Lundin, National Sales Manager MA. 

Skräddarsydda lösningar

De nya behoven har drivit på affärsområdet rejält för Ricoh. Nya tider kräver nya rutiner och ny teknik såväl i mötesrummen som i hemmet. I den breda produktportföljen finns väl utarbetade kommunikationstjänster.

– Vi kan hjälpa till med väldigt mycket. Vi analyserar statistik för hur man bäst effektiviserar hela kontorsytan, hur man sprider kunskap, hur man bäst utnyttjar konferensrummen och övriga ytor. Vi arbetar väldigt användaranpassat och kan skräddarsy en lösning – avancerad eller enklare – beroende på hur behoven ser ut. Ibland blir det en lösning för alla och ibland en anpassad lösning, till exempel per avdelning, säger Torbjörn Häggmark, Sales Specialist CS.

Global support

Ricohs långa erfarenhet av att stötta bolag i alla storlekar på deras digitaliseringsresa innebär att de har ett brett team av experter. Med sitt globala nätverk och gränsöverskridande supportfunktion har de kapacitet att serva kunder överallt, oavsett var i världen de befinner sig – något som speglas i fjolårets kampanj ”Work Together Anywhere”. Kampanjen  togs fram för att hjälpa kunder med insikter, vägledning och service från Ricohs nätverk av experter, tekniker, installatörer, och partners över hela världen. 

– Vårt arbete går ut på att hjälpa företag att digitalisera och möjliggöra att arbeta effektivt i hybridmöten, på kontoret och på distans. Ska man lyckas med digitalisering måste det vara samma förutsättningar oavsett om man sitter på huvudkontoret, ett lokalt säljkontor eller hemma, avslutar Peter.

Fakta

Ricoh är ett globalt bolag med totalt 100 000 anställda i 200 länder. Med våra unika styrkor och all vår kapacitet hjälper vi företag att anpassa och förenkla sina arbetsflöden. Låt dina anställda använda sin arbetstid till det som de är bäst på, i en arbetsmiljö som är flexibel, samarbetsinriktad, effektiv och säker.

Läs mer på www.ricoh.se

 

Mer från Ricoh

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Ricoh och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?