1515
Annons

USA-börser: Uppåt efter starkt tjänsteindex

Den positiva stämningen på Wall Street höll i sig efter en dryg timmes handel på tisdagen, efter statistik som visade att den amerikanska tjänstesektorn återhämtade sig i november.

Kring 16.30-tiden steg Dow Jones Industrial med 0,2 procent till 12.310. S&P 500 adderade 0,2 procent till 1.412, medan Nasdaq Composite steg med 0,3 procent till 2.455.

Tisdagens uppgångar i inledningen följer på ett starkt avslut igår måndag, då börsindexen steg efter beskedet om flera storaffärer. Nasdaq Composite tog täten med en uppgång på hela 1,5 procent.

Omsättningen i inledningshandeln uppgick till cirka 350 miljoner aktier på New York-börsen och till drygt en halv miljard på Nasdaq Composite.

Bland de mest omsatta aktierna fanns Pfizer, Apple Google och Exxon.

Huvudtemat på tisdagen var statistik, som sammantaget tolkades som positivt för börsklimatet.

Produktiviteten i USA ökade med 0,2 procent i årstakt under tredje kvartalet, enligt reviderad statistik från USA:s arbetsmarknadsdepartement. Analytikerna hade väntat sig att produktiviteten skulle stiga med 0,5 procent.

Enhetsarbetskostnaden steg med 2,3 procent under tredje kvartalet (3,8), vilket var lägre än analytikernas förväntningar på en ökning med 3,2 procent.

ISM-indexet för tjänstesektorn steg till 58,9 i november, från 57,1 i oktober. Novembernoteringen är den högsta sedan i maj och den blev betydligt bättre än snittprognosen av analytikernas förväntningar på 55,5.

Statistiken kommer att utgöra underlag till Federal Reserves framtida räntebeslut. Vid mötet i nästa vecka väntas Fed lämna räntan oförändrad, men däremot har förväntningarna på en sänkning före mars månads utgång ökat.

Ford sjönk med 3 procent i förhandeln efter att företaget meddelat att det ska genomföra en försäljning av obligationer värd 3 miljarder dollar. Beskedet sänkte även konkurrenten GM, vars aktie sjönk med 0,7 procent.

Toll Brothers, som säljer och bygger hem i toppsegmentet, meddelade att vinsten kan sjunka med 62 procent för året men sade samtidigt att nedgången måhända är bruten. Marknaden tog fasta på det senare och höjde aktien med nära 5 procent.

På räntemarknaden steg obligationsräntorna överlag. Tioåringen klättrade nära 4 punkter till 4,6 procent.


Innehåll från BNP paribas cardifAnnons

Datadrivna insikter optimerar försäkringsbranschen

Anders Nilsson, Commercial Director, Igor Vetoshev, Head of Data and Analytics, Linda Agneman, Head of Partner Offer, BNP Paribas Cardif Nordics.
Anders Nilsson, Commercial Director, Igor Vetoshev, Head of Data and Analytics, Linda Agneman, Head of Partner Offer, BNP Paribas Cardif Nordics.

Försäkringsbolaget BNP Paribas Cardif är världsledande på låneskyddsförsäkringar. Genom att arbeta datadrivet och satsa på digitala lösningar förstärker de sin position på marknaden.

– Genom dataanalys kan vi identifiera vilka kunder som har störst behov av en försäkring så att våra partners kan sälja till rätt kunder, säger Igor Vetoshev, Head of Data and Analytics, BNP Paribas Cardif Nordics.

BNP Paribas Cardif är ett globalt bolag som har drygt 40 års erfarenhet av bancassurance. Affärsmodellen innebär att BNP Paribas Cardif bildar partnerskap med banker och kreditinstitut som i sin tur erbjuder deras låneskyddsförsäkringar till sina kunder. 

– I Norden tenderar vi att tro att vi har skydd för de flesta oförutsedda händelser, vilket vi i många fall har. Dock vet vi att detta skydd ofta behöver förstärkas eftersom det finns ersättningstak i det allmänna systemet, säger Anders Nilsson, Commercial Director, BNP Paribas Cardif Nordics. 

Skräddarsydd digital kundresa

Under de senaste åren har BNP Paribas Cardif investerat i att ta fram en helt digital kundresa som skräddarsys utifrån deras partners olika behov. Tillsammans med sina partners erbjuder de kunderna digitala lösningar för allt från ansökan till medicinsk riskbedömning och skadeanmälan.

– Med våra försäkringslösningar stärker vi våra partners helhetserbjudande och möjliggör ekonomiskt trygghet för fler människor, även i osäkra tider. Att våra partners kan erbjuda låneskyddförsäkringar vet vi resulterar i nöjdare och mer lojala kunder, säger Linda Agneman, Head of Partner Offer, BNP Paribas Cardif Nordics.

Digital transformation stärker affärserbjudandet

BNP Paribas Cardif har en stor kunddatabas, som ger viktiga insikter och möjlighet att förutspå vissa trender och tendenser.

– Tack vare datadrivna insikter kan vi anpassa och optimera både produkter och kundresor så att de uppfyller förväntningarna på marknaden, säger Igor Vetoshev, Head of Data and Analytics.

Plan för att accelerera tillväxten

Bolaget har levererat låneskydd på den nordiska marknaden i 20 år och intensifierar nu digitaliseringen för att ytterligare stärka sin position. 

– Vi levererar redan idag ett konkurrenskraftigt och attraktivt affärserbjudande men det betyder inte att vi står stilla och nöjer oss. Vi har en väldigt ambitiös plan framåt, där vi kommer investera ännu mer i digitala lösningar och datadriven utveckling, för att accelerera tillväxten. Vi är trots allt ”the insurer for a changing world”, avslutar Anders Nilsson, Commercial Director, BNP Paribas Cardif Nordics.

Om BNP Paribas Cardif:

BNP Paribas Cardif utgör försäkringsgrenen av bankkoncernen BNP Paribas, en av Europas ledande aktörer inom bank- och finans.

BNP Paribas Cardif erbjuder låneskydd genom olika samarbetspartners och försäkrar 100 miljoner kunder globalt.

Läs mer om BNP Paribas Cardif: Försäkringsbolaget i en föränderlig värld.  

Intresserad av att bli vår partner? Läs mer på: BNP Paribas Cardif - Partnersamarbete  

Mer från BNP paribas cardif

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med BNP paribas cardif och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?