1515
Annons

Redeyeanalys: Bitter eftersmak i Micronic

IT-företaget Micronic kom med en dyster julhälsning idag. Bolagets sänker sin prognos för tredje gången för året.

Försäljningen hamnar kring 1,2 miljarder kronor, mot tidigare förväntade 1,3-1,5 miljarder.

Tittar man på orderingången under fjärde kvartalet finns det stor risk att den hamnar under 100 miljoner kronor. Orderingången för helåret 2006 riskerar därmed att endast uppgå cirka 800 miljoner kronor. Med tanke på den befintligt svaga orderstocken på ett par hundra miljoner kronor samt att leveranstiderna är mellan 6-12 månader, gör att försäljningen för 2007 troligen kommer hamna klart under 1 miljard kronor.

För aktieägarna är detta givetvis en trist utveckling men tanke på att året började så bra. Aktien var i april upp drygt 40 procent. Rapporten för det första kvartalet var mycket stark och bolaget höjde sin försäljningsprognos. Bilden som ledningen förmedlade till aktiemarknaden var utan tvekan positiv.

Men sen hände något. Fem dagar efter rapporten säljer VD Sven Löfquist halva sitt aktieinnehav och styrelseordförande Lars Nyberg säljer en fjärdedel av sina aktier. Att insiders säljer ibland är inget märkvärdigt men i det här fallet kändes det inte snyggt. Inte minst eftersom ledningen bara drygt en månad senare, i början på juni, går ut med en varning om att försäljningen och orderingången nu inte blir lika bra som man tänkt sig några veckor tidigare.

Hänvisningen till varningen var att ett flertal kunder samtidigt indikerat att investeringstakten i utrustning som Micronic levererar nu måste minskas för att komma i kapp kapacitetsutnyttjandet. Så kan det mycket väl ha varit. Men man kan då fråga sig om inte Micronic-ledningen borde ha bättre koll på kunderna än så innan man höjde prognosen i samband med Q1-rapporten.

VD Sven Löfquist har tidigare i allra högsta grad haft marknadens förtroende och ansetts som både visionär och en bra ledare. Dessutom har han lyckats förmedla vad bolagets mycket komplicerade teknologi gör för nytta i produktionen av platta bildskärmar. Prognosmässigt har han dock missat förut och den här gången lär det ta tid att bygga upp förtroendet igen. Inte minst med tanke på hans timing i aktieförsäljningar.

Osäkerheten kring 2007 års resultatutveckling måste anses som mycket stor. Ser man på bolagets tidigare svackor när det gäller investeringsviljan hos kunderna så kan det dröja innan orderingången åter tar fart för Micronic.

Urban Ekelund

Länk: Skribenten arbetar på Redeye AB, ett analysföretag som tillhandahåller aktieanalys till privata och professionella investerare. Läs fler gratisprov av Redeyes analyser genom att klicka på länken.


Innehåll från VerizonAnnons

Fem nyckelfaktorer för att förverkliga planerna på det uppkopplade företaget

Ett uppkopplat företag kan förbättra sin konkurrenskraft betydligt. Men för vissa chefer kan digitaliseringsresan verka komplicerad och svår att få grepp om. Här är fem nyckelfaktorer för att kunna utveckla de mest innovativa lösningarna, samarbeta sömlöst med partners och samtidigt vara finansiellt framgångsrik.

Det uppkopplade företaget består av ett ekosystem där varje del av företaget är digitaliserat, inklusive försäljning, kundservice, ekonomi, HR, tillverkning, FoU, teknik, logistik och marknadsföring. 

– När dessa funktioner hanteras virtuellt, kan företag dra fördel av smarta processer som baseras på dataanalys och som möjliggör en säker och sömlös koppling mellan människor, processer och produkter, säger Fredrik Hallenborg, Associated Director, Verizon Business.

1. Digitala arbetsflöden måste baseras på robusta och säkra uppkopplingar 

En robust, säker och skalbar nätverksinfrastruktur utgör grunden för framgångsrika verksamheter. Det är därför viktigt att ta hänsyn till nätverket i beslutsprocessen redan från början och sedan bygga vidare på det. För att kunna dra nytta av teknik som 5G, MEC, artificiell intelligens och AR/VR behövs en plattform som levererar nätverkstjänster på ett smidigare, mer motståndskraftigt och mer molncentrerat sätt än vad traditionella nätverksinfrastrukturer gör. Detta kallas Network as a Service (NaaS) och i kombination med digitala möjligheter kommer det att vara nyckeln till framgång. 

2. Differentiera it-lösningar för specifika branscher

Standardlösningar för dagliga processer ligger fortfarande till grund för it-infrastrukturen som är tillgänglig för alla. Den stora skillnaden är införandet av differentierade it-lösningar. I den virtuella världen kan specifika applikationer snabbt rullas ut baserat på individuella behov. Dessa applikationer sitter närmare platsen där själva kundtransaktionen äger rum. Det innebär smidigare driftsättning och snabbare svarstider, samt specifika it-lösningar för enskilda avdelningar som stödjer innovativ utveckling.

3. Skapa ett starkt partnerekosystem

Digitalisering av processer och arbetsflöden gör det möjligt att samarbeta på nya sätt och med ett större partnerekosystem. Många företag har arbetat i silos, med isolerade it-system och begränsad leverantörskontrakt som innebär att det inte varit möjligt att samverka kring nya idéer. Genom att välja it-partners som fungerar bra ihop och som satsar på digitalisering kan företag påskynda innovation och bli mer träffsäkra. Därigenom har de möjlighet att dra nytta av expertis hos branschpartners och tillsammans skapa de bästa produkterna och tjänsterna.

4. Kom ihåg den mänskliga upplevelsen inom den digitala första arbetsplatsen

Den traditionella arbetsplatsen har förändrats under pandemin, och många företag går över till hybrida arbetsmiljöer med fler samarbetslösningar. Automatisering kommer inte att ersätta arbetskraften, utan snarare omdefiniera roller utifrån nya möjligheter. På den digitala arbetsplatsen måste företag vara noggranna med varje anställds arbetsmiljö och ta hänsyn till varje individs utbildning, trivsel och erfarenhet när de interagerar med de tekniska lösningar som företaget använder. Att förstå dessa miljöer i förhållande till de anställdas upplevelser kommer att bli avgörande för det uppkopplade företagets framgång.

5. Säkra den dynamiska världen

Varje företag behöver förstå att förmågan att skapa en säker och effektiv cyberverksamhet är detsamma som att skapa en säker och effektiv drift, vilket i sin tur är detsamma som att skapa en säker och effektiv affärsverksamhet.  Säkerhet kommer att ses som en affärskritisk tjänst, snarare än som en isolerad aktivitet, inom det uppkopplade företaget. Säkerhetstjänsterna bör vara inbyggda i den grundläggande infrastrukturen så att de möjliggör den flexibilitet som användare och data måste ha när det gäller tid och plats. Dessutom måste säkerhetstjänsterna vara kopplade till identitetslösningar som skyddar det uppkopplade företaget och dess data, varumärke, och människor.

– Min utmaning till företag runt om i världen är se till att 2022 blir det år som planerna på det uppkopplade företaget förverkligas – tekniken och expertisen finns redan. Det är viktigt att företag arbetar med globala partners som kan stödja dem under hela resan och erbjuda den flexibilitet, skalbarhet och anpassningsförmåga som varje företag behöver, säger Fredrik Hallenborg, Associated Director, Verizon Business.

Ta reda på mer om hur Verizon kan hjälpa dig på din resa mot att bli ett uppkopplat företag.  

Mer från Verizon

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Verizon och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?