1515

Lindex faller hårdast på Stockholmsbörsen

Stockholmsbörsen backade på bred front i den tidiga eftermiddagshandeln på tisdagen, i spåren av ett svagt avslut på börshandeln i USA på måndagskvällen.

Fortsatta nedgångar för råoljepriset pressade energisektorn, som var tisdagens hittills sämsta bransch.

Lindex var en av tisdagens stora förlorare efter en oväntat svag delårsrapport, medan Tele2 gick mot strömmen efter beskedet att bolaget säljer sin franska verksamhet.

Klockan 13.45 sjönk OMXS30 till 1.029,75, vilket motsvarar en nedgång på 1,3 procent. Aktier till ett värde av nära 10 miljarder kronor hade bytt ägare.

Stämningsläget i övriga Europa var en aning mer positivt. Europa-indexet DJ Stoxx 50 sjönk med 0,5 procent. De amerikanska indexterminerna indikerade en svag inledning även på tisdagens handel på Wall Street.

Tele2:s försäljning av sin franska fastnäts- och bredbandsverksamhet till SFR för 3,3 miljarder kronor fick aktiekursen att stiga med 1,7 procent till 74:75. Affären ger Tele2 en reaförlust på cirka 1 miljard kronor och bolaget passade också på att göra en nedskrivning på 3,0-3,5 miljarder kronor under det tredje kvartalet.

"Att det fanns ett behov att skriva ned måste alla ha vetat om Tele2 köpte ju jättejättedyrt", kommenterar en analytiker.

Tele2-aktien ökade med 25 öre till 73:75 kronor, efter att som högst ha handlats till 76:50 kronor på beskedet.

Lindex dalade med 15:75 kronor till 97:75 kronor, en nedgång på nära 14 procent, i spåren av klädföretagets delårsrapport.

"Försäljningen i jämförbara butiker sjönk under kvartalet och ligger under marknaden i stort. Detta visar att de tappar marknadsandelar, trots väldigt aggressiva marknadsföringskampanjer. Det är tyvärr en gammal typisk Lindextradition som nu upprepar sig igen efter några starkare kvartal", säger Mattias Karlkjell, analytiker på ABG Sundal Collier.

Han påpekar även att bruttomarginalen har förbättrats de senaste åren men att denna trend förmodligen har nått vägs ände och att försäljningen måste öka för att vinsten ska kunna stiga framöver. Efter utdelningen på 5 kronor kan man inte heller förvänta sig några större utdelningar framöver.

"Cevian har gjort sitt vad gäller utdelningar i bolaget", säger Mattias Karlkjell.

Flera andra klädföretag sjönk på börsen, däribland Hennes & Mauritz som var ner med 3 kronor till 303:50 kronor.

Energi- och råvarubolagen tillhörde förlorarna, på överlag sjunkande råvarupriser. WTI-oljan betalades strax över 60 dollar per fat och Brentoljan strax under 60 dollar per fat.

De senaste dagarnas prisnedgång i olja kommer trots att Venezuela och Nigeria beslutat sig för minska oljeproduktionen med sammantag 170.000 fat per dag. Marknaden tror att de välfyllda amerikanska lagren ska täcka upp för den minska exporten från dessa två länder.

"Åtgärderna från Venezuela och Nigeria ser inte ut att bita. Prisnedgången kan förklaras med de stora bränslelagren, särskilt för eldningsolja. Priserna ska fortsätta söderut", säger en bedömare till Bloomberg News.

Vostok Nafta sjönk nära 3 procent till 459 kronor, Lundin Petroleum var drygt 1 procent lägre på 77:75 kronor.

I London noterades basmetallerna åt olika håll. Kopparpriset sjönk dock, med 120 dollar till 7.400 dollar per ton. Zink-priset var svagt upp.

Boliden sjönk med 2:50 kronor till 135:75 kronor.

Inom verkstadssektorn stod Volvo i fokus efter att Volvos vd Leif Johansson i media flaggat för personalneddragningar som svar på att den nordamerikanska lastbilsmarknaden viker nästa år.

Marknaden kan enligt Volvos vd backa med upp till 40 procent under det första halvåret 2007.

Volvos B-aktie noterades 7 kronor lägre till 427:50 kronor och A-aktien sjönk med 8 kronor till 442 kronor.

Under tisdagen fortsatte Handelsbanken att mäkla stora poster A-aktier. Totalt 329.000 A-aktier internmäklades, efter att banken på måndagen mäklat två storposter på totalt 90.000 aktier.

Trelleborg inleder förhandlingar om flytt av produktion från Ystad, vilket innebär att 65 anställda varslas. Kostnaderna för nedläggningen och omstruktureringar väntas uppgå till 13 miljoner kronor före skatt.

Trelleborg uppger att den positiva resultateffekten från åtgärderna väntas uppgå till cirka 10 miljoner kr på årsbasis och få fullt genomslag från och med det tredje kvartalet 2007.

Aktien sjönk med 1:25 kronor till 137:00 kronor.

Spelbolagen, som var måndagens stora förlorare, fortsatte ned även på tisdagen. Unibet sjönk med ytterligare 3:50 kronor till 143 kronor. Det senaste kvartalet har bolagets börsvärde sjunkit med en dryg fjärdedel.

Boss Media sjönk drygt 1 procent till 13:35 kronor.

Capio tappade 4:50 kronor till 162:50 kronor. I den senaste vändan kring Opicas bud på bolaget tackar storägaren Andra AP-fonden nej till budet. Budtiden går ut imorgon onsdag.

"Vi kommer inte att lämna in våra aktier", säger Carl Rosén, ägaransvarig på fonden till Nyhetsbyrån Direkt.


Innehåll från SpotlightAnnons

Svenska mjukvaruföretaget som gjorde storaffär med Huawei

Andreas Lifvendahl, vd på IMINT. Foto: Adrian Beck
Andreas Lifvendahl, vd på IMINT. Foto: Adrian Beck

Svenska IMINT har gjort en imponerande resa. Från att ha utvecklat mjukvara för stabilisering i drönare i ett lantbruksprojekt till att idag ha världens bästa lösning för videostabilisering för Android. Och de har mer framför sina fötter. 

Som en avknoppning från Uppsala universitet har IMINT sedan 2007 vuxit i snabb takt och är på god väg att göra sig ett namn bland de stora drakarna inom branschen. Mjukvaruföretaget, som förser smarttelefontillverkare med videoprogramvara, har tagit svensk teknik ut på världsscenen med deras flaggskepp Vidhance – en programvara för videoförbättring. 

– Vårt genombrott kom under 2014–15 när smartphones fick ett uppsving och stillbildskamerorna började dö ut. Vi träffade timingsmässigt en bra period med vår produkt, säger Andreas Lifvendahl, vd på IMINT. 

Läs mer om hemligheten bakom IMINT:s videostabilisering.  

Starka visionen: de vill bli bäst i världen

Första milstolpen nåddes 2016 när Huawei blev bolagets första, stora kund. Den kinesiska informations- och kommunikationstekniksjätten banade väg för IMINT som fick bra branschrykte och med det fler ögon på sig. Vad som får dem att sticka ut från sina konkurrenter menar Andreas Lifvendahl är deras drivkraft att vilja bli bäst i världen. 

– Att vi har lyckats beror på att vi alltid har strävat efter att ligga i framkant i branschen. Vi har utgått från att skapa en bra plattform att stå på och sedan bygga vidare utifrån den. IMINT vill vara med i diskussionen om nästa generations teknik, säger han. 

Klivet in på Spotlight

När bolaget började ta fart behövde de resurser för att kunna satsa helhjärtat och skala upp produktionen. De bestämde sig för att noteras på börsen och valet föll på Spotlight Stock Market. Andreas Lifvendahl berättar att det som föll dem i smaken var Spotlights attityd och varma, familjära omhändertagande. 

Sedan etableringen har värdeutvecklingen varit en bergochdalbana menar Andreas Lifvendahl. Intäktskurvan har alltid varit stabilt ökande, men aktiemarknaden har varit mer lynnig. 

– Vi har levererat det vi har sagt att vi ska leverera, så de resultat vi presenterar känns tryggt. Aktiekursen däremot har varit svårare. Strax efter noteringen var vi oerhört hajpade, men sedan tappade marknaden intresset för oss och kursen började dala. Trots det har vi taktat på och fortsatt bygga bolaget. När vi nådde lönsamhet förra året vändes blickarna tillbaka mot oss, berättar han. 

Nyfiken på Spotlight? Läs mer här.  

Tittar på potentiellt nästa steg 

Faktum är att bolagets aktievärde har ökat tio gånger sedan juni 2020 och som potentiellt nästa steg kan ett listbyte till Spotlight Next, ett segment som har högre krav och extra synlighet, vara aktuellt. 

– Vi har inte tagit något beslut om att byta lista till Spotlight Next än. Men det är absolut en kvalitetsnivå som jag anser att vi når upp till. Det vore en fin stämpel för IMINT, säger Andreas Lifvendahl. 

Om IMINT 

IMINT Image Intelligence är verksamma inom IT-sektorn. Bolaget är en utvecklare av mjukvarulösningar och tjänster som i realtid analyserar och optimerar videoklipp i kundens kameraprodukter. Bolaget etablerades 2007 och har sitt huvudkontor i Uppsala, men också säljkontor runt om i Asien. Läs mer om IMINT här.  

Mer från Spotlight

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Spotlight och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?