1515

Europabörser: Svajigt efter rapporter

Europabörserna vaggade fram och tillbaka över 0-strecket under tisdagen, svajande under en strid ström av rapporter som innehöll ömsom vin och ömsom vatten.

Handeln var något avvaktande inför det två dagars Fed-möte som inleds under tisdagen och vars final kommer 20.15 på onsdagen då Fed lämnar besked om styrräntan.

Sämsta bransch i Europa under tisdagen var metall och gruvor som sjönk med 1,3 procent. BHP lämnade inte en resultatrapport men uppdaterade marknaden om utvecklingen under produktionen under räkenskapsårets första kvartal, juli-september. Produktionen av järnmalm steg 5 procent, främst på grund av ökad efterfrågan i Kina. Kopparutbudet sjönk däremot 19 procent, bland annat på grund av strejken i Chile.

BHP-aktien föll 1,8 procent i Australien och 1,2 procent i London. Kazakhmys föll 2,4 procent och Boliden 0,6 procent.

Näst sämst utveckling hade telekomleverantörer där Alcatel sjönk med 0,5 procent inför sin delårsrapport. Aktien kommer att vara handelsstoppad mellan 12.45-13.15 i samband med rapporten.

En svag rapport från Texas Instruments efter USA-börsens stängning på måndagskvällen drog ner humöret i sektorn när Texas varnade för att fjärde kvartalet kommer att bli svagare än normalt. Konkurrenten ST Microelectronics sjönk med 1,9 procent i Paris.

BP:s nettovinst på 6,23 miljarder dollar var bättre än väntat, men bolaget varnade för att det kommer att missa sin produktionsprognos för helåret. Aktien steg med 0,9 procent.

Schneider Electric redovisade en försäljningsökning om 15 procent för tredje kvartalet och passade på att höja helårsprognoserna för försäljningstillväxt och rörelseresultat. Aktien steg inför öppningen, men backade sedan med 1,1 procent.

Läkemedelsbolaget Merck Kgaa, som förvärvat Serono, redovisade en vinstminskning om 20 procent och resultatet var sämre än väntat. Bolaget justerade ned försäljningsprognosen och aktien sjönk inledningsvis med nära 2 procent men återhämtade sig sedan till -0,1 procent.

Norsk Hydro redovisade en rapport som inte lyckades möta marknadens förväntningar och aktien föll 1,5 procent.

"Deras kostnader var högre och deras operativa resultat lägre än väntat, vilket är negativt. De överraskade även med att uppnå lägre olje- och gaspriser än under det andra kvartalet", säger Björn Inge Toennessen, analytiker vid DnB Nor Markets i Oslo till Bloomberg News.

Ett annat oljebolag, Neste Oil i Finland, slog däremot analytikernas snittestimat med råge, både vad gäller resultat och försäljning. Det gjorde aktien till en av vinnarna í Helsingfors, upp 4 procent.


DJ Euro Stoxx 50 -0,1%
Bloomberg European 500 -0,1%

London FTSE 100 +0,1%
Frankfurt DAX oför.
Paris CAC 40 -0,3

Köpenhamn OMXC 20 -0,3
Helsingfors OMXH 25 -0,2
Oslo OBX +0,3%
Stockholm OMXS 30 -0,1

Decemberterminen för brentoljan noterades till 59,06 dollar per fat på ICE i London, vilket motsvarar en nedgång med 15 cent jämfört med måndagens stängningsnotering.


Innehåll från KIAAnnons

Kia EV6 Årets premiumbil i Tyskland

Efterlängtad och redan prisbelönt.

Kia EV6 har utsetts till ”Årets Bil i Tyskland” i kategorin Premium.

Nu lanseras den helelektriska crossovern i Sverige.

Så bra är Kia EV6 – årets premiumbil i Tyskland

Uttrycket ”premium” i bilbranschen finns på många marknader, men någon exakt definition av begreppet finns inte. Det brukar dock handla om en bil av ett känt märke, som är påkostad och har hög upplevd kvalitet.

Allt detta stämmer in på nya helelektriska Kia EV6 – som utsetts till ”Årets Bil i Tyskland 2022” av tyska Årets Bil (GCOTY) just i kategorin Premium.

Kia EV6, som precis lanseras i Sverige, fick den prestigefyllda utmärkelsen före en mängd konkurrenter av en jury bestående av 20 journalister i Tyskland.

– Det är fantastiskt att se Kia EV6 vinna priset Årets premiumbil i Tyskland. Även om leveranserna av vår innovativa helelektriska crossover bara har börjat, är det tydligt att EV6 sätter nya standarder för laddningsprestanda, teknik och interiörutrymmen, säger Jason Jeong, vd Kia Europe.

Ultrasnabb laddning

Att få utmärkelsen Årets premiumbil i Tyskland är inte bara ett erkännande för det arbetet som Kias dynamiska team gör utan även ett kvitto på den lyckade satsningen på den helelektriska plattformen Electric-Global Modular Platform (E-GMP).

Kia EV6 kan köras upp till 528 kilometer på en laddning och tack vare avancerad 800V-teknik är ultrasnabb laddning av batteriet (77,4 kWh) möjligt.

Vid en laddstation med minst 250 kW kan batteriet snabbladdas från 10 till 80 procent på bara 18 minuter eller så kan du på endast 4,5 minuters laddning uppnå en räckvidd på 100 km.

”Något alldeles extra”

Kia EV6 kommer i fyra utföranden och erbjuds i bakhjuls- och fyrhjulsdrivna konfigurationer, 168 kW (228 hk) respektive 239 kW (325 hk). Toppmodellen – fyrhjulsdrivna EV6 GT lanseras i slutet av 2022. GT levererar 430 kW (585 hk) och accelererar 0-100 km/h på 3,5 sekunder.

– Kia EV6 är inte bara den första modellen baserad på vår nya Electric-Global Modular Platform (E-GMP), den är också först med den nya och djärva Opposites United-designfilosofin, säger Luc Donckerwolke, Chief Creative Officer på Hyundai Motor Group.

– Den emotionella designen, imponerande räckvidden och ultrasnabba laddningen gör Kia EV6 till något alldeles extra. Vi är stolta över att ta emot utmärkelsen Årets premiumbil i Tyskland, det är ett erkännande för det briljanta arbetet från vårt dynamiska Kia-team.

Snabb laddning, lång räckvidd och ett gott klimatsamvete – nya Kia EV6

Mer från KIA

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med KIA och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?