1515

Stockholmsbörsen: Google väntas lyfte Stockholm

Dow Jones lyckades med knapp marginal stänga över 12.000-nivån på torsdagskvällen vilket tillsammans med en mycket stark rapport från Google väntas ge de europeiska börserna stöd i fredagens handel.

Saab överträffade förväntningarna medan Tietoenator kom in sämre än väntat och passar även på att sänka prognosen. Olja och metallpriser har stigit.

Fredagen är lösendag för aktieoptioner, vilket vanligtvis brukar skapa en lugn handel.

Vid stängning hade Dow Jones Industrial stigit 0,2 procent till 12.012, S&P noterades 0,1 procent högre och Nasdaq Composite var upp 0,2 procent.

AT&T och Bell South steg båda kraftigt efter att deras gemensamt ägda dotterbolag Cingular rapporterat ett starkt kvartal. Cingular, som är kund till Ericsson, spår att investeringarna (capex) kommer att hamna i den nedre delen av prognosintervallet 7-7,5 miljarder dollar för 2006.

Ciscos ärkerival Juniper Networks steg med 5 procent under torsdagen efter att ha rapporterat ett starkt kvartal.

Google redovisade oväntat starka kvartalssiffror efter USA-börsens stängning och rusade med knappt 7 procent på efterbörsen.

Om torsdagskvällens kursuppgång för Google håller i sig när börsen öppnar i New York på fredagen skulle det motsvara en uppgång på ungefär 0,3 procent i Nasdaq index enbart från Google. Nasdaq index behöver ta sig upp ytterligare 1,5 procent för att passera sitt femårshögsta på 2375,54 från april månad.

Råoljepriset steg kraftigt på torsdagskvällen i USA till som mest 59,40 dollar per fat (WTI) efter att Opec kommit överens om produktionsneddragningar på 1,2 miljoner fat per dag och eventuellt ytterligare neddragningar i december. Förväntningarna låg på neddragningar på 1 miljoner fat per dag.

Under natten har dock terminspriset på WTI-olja i New York med en månads leveranstid fallit tillbaka något. WTI- oljan noteras på fredagsmorgonen till 58,89 dollar per fat. Brentoljan noteras till 61,20 dollar per fat.

Metallerna har fått stöd i Shanghai efter att Kina under gårdagen publicerade statistik som visade att Kinas BNP ökade 10,4 procent under årets tredje kvartal, jämfört med samma period 2005. Detta visar på fortsatt stark efterfrågan på metallerna. Kopparn noteras upp 28 dollar per ton till 7.688 i London och zinken upp 15 dollar till 3.960.

Violet, Parvus och Cevians gemensamma bolag, är näst största ägare i Volvo, säger Christer Gardell till Veckans Affärers nätupplaga.

Stoppet i stålverket vid SSAB Oxelösund efter onsdagens explosion i en syrgastank kan bli dyrt. Inkomstbortfallet i stålproduktion beräknas bli uppemot 290 miljoner kronor, enligt DN.

Finländska Elisa, som är konkurrent till Teliasonera, har på fredagsmorgonen redovisat ett mycket starkt kvartal.

I rapportfloden kan noteras Elektronikgruppen, Höganäs och RNB. På den internationella arenan väntas Caterpillar, Merck och Schering-Plough.

I Nea löper Segulahs förlängda bud löper ut och i Senea löper Kamstrups förlängda anmälningstid ut.

Fredagens makroagenda är tunn. Från Storbritannien kommer brittisk BNP för tredje kvartalet, med en väntad uppgång med 0,6 procent från föregående kvartal enligt Bloomberg News prognosenkät.


Innehåll från JetshopAnnons

Composable Commerce är svaret på en kundresa i förändring

Den globala e-handeln utvecklas i extrem fart. Medan det öppnar för spännande möjligheter innebär det också en komplex utmaning för många e-handelsaktörer, inte minst eftersom kundens väg genom kundresan tenderar att förändras minst lika fort.

– Det gäller att ständigt vara redo att ställa om för att möta sina kunder på bästa sätt, vare sig det är via sociala medier eller via live-shopping, som exempel på viktiga orderkanaler, säger Rikard Andersson, kommersiell chef Jetshop.

Med nära två decenniers erfarenhet från e-handeln och dess skiftande premisser har SaaS-leverantören Jetshop samlat på sig en mängd värdefulla insikter kring hur branschen utvecklas. Rikard berättar att en viktig lärdom har varit att de som vill ligga i täten vad gäller konkurrenskraft behöver vara genuint nyfikna, våga testa och sedan ta datadrivna beslut.

– Det innebär i högsta grad att våga prova nya system och att ge sin organisation rätt verktyg för att hålla en hög takt. Ett sådant experimentellt tankesätt kräver dock rätt ramverk och flexibla lösningar för att slå väl ut. Då kan man inte fortfarande arbeta utifrån ett one-stop-shop-koncept genom klumpiga legacysystem, konstaterar han. Dessa monoliter saknar den flexibilitet och snabbrörlighet som krävs för att genomföra de förändringar som är nödvändiga för att fortsätta utveckla sin affär i en ständigt föränderligt klimat.

API-baserad arkitektur

Rikard rekommenderar istället att arbeta utifrån en flexibel, API-baserad arkitektur och att satsa på så kallad Composable Commerce. Med detta koncept är aktörer och varumärken inte längre bundna till monolitiska applikationssviter, utan kan arbeta flexibelt och byta ut de delar som inte uppfyller kraven. Detta kan gälla exempelvis funktionalitet kring personalisering, prisoptimering eller kampanj- och lojalitetshantering.

– Composable Commerce handlar om att ge varumärken och återförsäljare flexibiliteten och verktygen för att smidigt utöka sin handelslösning, verksamhet och tillväxt baserat på affärskrav och strategi. Att man kan komponera sin lösning efter just de system som bäst löser många affärskritiska utmaningar och skapar de bästa kundupplevelserna.

Framtidssäkrar verksamheten

Genom att anamma dessa flexibla, fristående moduler i en helhetsstruktur via API:er kan e-handlare implementera sin egen digitala handelsteknologistack och därmed definiera exakt hur frontend-upplevelsen ser ut och hur verksamheten fungerar på backend.

Således lägger verksamheten grunden för den snabbrörlighet som krävs för att man ska kunna leverera innovativa upplevelser i snabbhet och skala och skilja sig i en allt hårdare konkurrens.

– Detta är ett oerhört effektivt sätt att framtidssäkra sin verksamhet. Moderna lösningar består av kraftfulla applikationer som kommunicerar med varandra genom välformulerade API:er. Det gäller därför att bygga sin lösning på en teknisk bas som möjliggör flexibilitet och att man utökar funktionaliteten genom att byta ut enskilda komponenter istället för hela lösningar. Detta är anledningen till att vi byggt Jetshop Commerce som en API- och molnbaserad SaaS-plattform för e-handlare, som alltid körs på senaste versionen med senaste tekniken.

Jetshop Commerce är en helt headless och API-driven lösning, vilket öppnar upp för att skapa design och funktionalitet som är helt anpassade efter kundens behov och önskemål. Tack vare ett vidsträckt ekosystem av partners ger Jetshop därmed sina kunder möjlighet att välja de lösningar som passar bäst i just deras e-handel, lite som att bygga Lego.

– Vi är Nordens största SaaS-företag inom digital handel och det är en position vi har nått genom att vara lyhörda för e-handlarna och deras behov. Det tänker vi fortsätta med; vi vill spela en aktiv roll vad gäller att hjälpa våra kunder att utveckla sina onlineaffärer och nå sina mål, avslutar Rikard.

Läs mer om Jetshops lösningar för e-handel här 

Lär mer om Composable Commerce 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Jetshop och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?