1515

Stockholmsbörsen: Vinstflykt sänker börsen

Stockholmsbörsen backade på fredagen i en bred nedgång inför den stundande helgen och hade sämst utveckling av de större europeiska börserna.

Ericsson och Telia Sonera tyngde OMXS30 och Swedish Match och Investor toppade förlorarlistan. De svenska oljebolagen hörde till vinnarna efter att familjen Lundin ökat sitt innehav i Tanganyika Oil. Intresset var även stort för H&M, som lämnar försäljningsuppdatering på måndag.

Klockan 13.40 noterades OMXS30 till 1094,1, en nedgång med 0,3 procent. DJ Stoxx 50 steg samtidigt med 0,2 procent.

"Det känns lite tunt på de här nivåerna och börsen har stigit väldigt snabbt senaste tiden. Man vill gärna få styrkan bekräftad i de kommande rapporterna. Sony Ericsson var väldigt stark och nu på tisdag kommer Motorola, som säkert kommer att påverka både Ericsson och Nokia. Det blir lätt en del vinsthemtagningar i aktier som gått starkt, som Ericsson", säger en mäklare till Nyhetsbyrån Direkt.

Ericsson sjönk med 30 öre till 27,35. Merrill Lynch sänker rekommendationen för Ericsson till neutral, från köp. Sänkningen görs på värderingsgrunder eftersom Ericssons aktiekurs har nått Merrill Lynch riktkurs om 27 kronor.

Även Swedish Match pressades. ABG Sundal Collier känner sig allt mer säker på att Swedish Match vinsttillväxt ska avta nästa år som en effekt av sjunkande snusmarginaler och negativa valutaeffekter. Dessutom anses sannolikheten för att Swedish Match ska bli föremål för uppköp ha minskat de senaste månaderna.

ABG Sundal Collier sänker rekommendationen från behåll till sälj. Riktkursen sätts samtidigt ned från 130 till 110 kronor.

H&M fortsatte att klättra på börsen med ytterligare 2 kronor till 319,50. H&M:s aktie har stigit med närmare 10 procent efter att bolaget släppte sin rapport för drygt två veckor sedan. De analytiker som Nyhetsbyrån Direkt talat med är överlag positivt inställda till aktiens framtid samtidigt som en teknisk analys visar att H&M är något överköpt. Det indikerar att fallhöjden är större än uppsidan och nästa test för marknaden kommer på måndag, när H&M presenterar försäljningssiffror för september.

Signalerna är lite blandade för klädförsäljningen under september. Månadsrapporten väntas visa att försäljningen ökade med 13,9 procent jämfört med samma månad förra året.

Pergo sänker prognoserna för i år. Nettoomsättningen väntas öka med mellan 2 och 4 procent, att jämföra med tidigare prognos om en tillväxt på minst 15 procent. Aktien sjönk med 11,7 procent till 47,70.

På morgonen meddelade Lundin Petroleum att det har beslutat att skjuta fram borrningen Morskoye nr 1, i Laganskyblocket, offshore Kaspien, till andra kvartalet 2007. Rykten om detta gick i svang redan under torsdagen, vilket Nyhetsbyrån Direkt kunde berätta.

Efter någon timmes handel på fredagen blev det känt att familjen Lundin ökat sitt innehav i Tanganyika Oil med ytterligare 1 miljon aktier. Detta fick aktien att stiga med 8 procent till 91,75 kronor och skapade ett allmänt drag i den svenska oljesektorn.

På marknaden finns det två olika teorier om varför Tanganyikas aktie stiger. Den ena är att Lundin Petroleum ska lägga bud på bolaget, som familjen tidigare gjorde i Valkyries. Den andra är att familjen Lundin passar på att köpa i Tanganyika innan de viktiga testerna med ånginjicering i Tanganyikas fält i Syrien avslutats.

"Det kan låta lite konspiratoriskt men detta kan vara ett tecken på att Tanganyikas ånginjicering i Syrien är framgångsrik", säger analytiker till Direkt.

Vostok Nafta steg med 1 procent till 486,50 med stöd från att ryska Gazprom fått höjt kreditbetyg av Standard & Poors till BBB från BB+. Höjningen fick Gazprom att stiga med 2,5 procent.


Innehåll från Tele2Annons

En grön framtid är en digital framtid

Mats Granryd är generaldirektör för den internationella telekombranschens intresseorganisation GSMA.
Mats Granryd är generaldirektör för den internationella telekombranschens intresseorganisation GSMA.

Klimatet har blivit en ödesfråga för Sveriges företag. Telekom och it spelar en avgörande roll för omställningen till en hållbar framtid.

– Om vi ska lösa klimatfrågan är digitalisering svaret, säger Mats Granryd, generaldirektör för den internationella telekombranschens intresseorganisation GSMA.

Läs mer om hur digitalisering kan hjälpa er att nå era hållbarhetsmål

Extremväder, smältande isar och klimatkris har haft en framträdande roll i medieflödet de senaste åren. Klimat- och hållbarhetsfrågor har högsta prioritet för flertalet svenska företag och organisationer – och omställningen drivs av affärsmässiga beslut.

– Miljö- och klimatfrågan är en av vår tids stora frågor. De klimatförändringar och katastrofer vi sett i världen under sommaren 2021 visar med all tydlighet att vi måste agera snabbt, säger Stefan Trampus, affärsområdeschef på Tele2 Företag.

8 av 10 ser telekom som möjliggörare

I en undersökning som Tele2 Företag och Kantar Sifo genomfört i maj och juni 2021 bland 400 svenska beslutsfattare, uppger hela 80 procent att hållbarhet är mycket viktigt eller viktigt för verksamheten. Bland större och medelstora företag, tror 70 procent också att kraven kommer att öka. Det finns ett tilltagande tryck från såväl ägare och lagstiftare som kunder och medarbetare.

Det blir också allt tydligare att it- och telekombranschen är en viktig möjliggörare av omställningen. 8 av 10 i rapporten ser möjliga hållbarhetsvinster inom it och telekom. Att fysiska möten kan ersättas av digitala möten, vilket minskar fossila utsläpp från resor, är det främsta sambandet. Men stor potential finns även i tekniker som AI och IoT, för att effektivisera flöden och processer. Dessa tekniker, parat med utbyggnaden av 5G-nätet, lägger nu grunden för framtidens smarta infrastruktur i städer, företag och fastigheter samt till en klimatsmart cirkulär ekonomi.

Stefan Trampus, affärsområdeschef på Tele2 Företag.
Stefan Trampus, affärsområdeschef på Tele2 Företag.

Bidrar till 17 hållbarhetsmål

Digitalisering och klimatfrågan är två stora trender som sammanfaller just nu och ger synergier till varandra, enligt Mats Granryd som är generaldirektör för GSMA, den internationella telekombranschens intresseorganisation.

– Vi är alla överens om att vi behöver en grön framtid. Och en grön framtid är digital. Det går hand i hand – om vi ska lösa klimatfrågan är digitalisering svaret, säger han.

Den globala telekom- och mobilbranschen samarbetar inom GSMA för att bekämpa klimathot och visa hur den privata sektorn kan ta ledarskap och föregå med gott exempel.

Att mer än två tredjedelar av jordens befolkning, över 5,2 miljarder människor, har en mobiltelefon ger en enorm möjlighet att påverka och bidra. Det senaste året har det blivit extra tydligt, när hela världen snabbt tvingades ställa om till digitala flöden och mötesformer – och telekombranschen gjorde det möjligt.

Sparar 2 000 miljoner ton CO2

Telekombolagen har kommit långt inom de egna verksamheterna, faktiskt längst av alla industribranscher. Men den stora potentialen ligger i att vara motor i andra branschers digitalisering.

I en studie från GSMA och hållbarhetsinitiativet The Carbon Trust framgår att telekombranschens nettoeffekt på klimatet var positiv redan 2018. Då sparades 2 000 miljoner ton koldioxid via telekomlösningar, vilket är tio gånger mer än utsläppen från mobilnäten.

– Vår industri står för 0,4 procent av koldioxidutsläppen globalt. Men om mobilitet och digital teknik används i andra branscher, exempelvis för att mötas och göra affärer, är den potentiella koldioxidbesparingen tio gånger större, säger Mats Granryd.

Släpp loss entreprenörer

Om vi ska undvika en klimatmässig och ekologisk kollaps krävs radikala förändringar på nästan alla plan, menar Dennis Pamlin, klimat- och hållbarhetsexpert på forskningsinstitutet RISE samt rådgivare till företag och myndigheter inom hållbar digital transformation.

– Det är världens ledare eniga om i dag, men få inser vidden av problemet och vad som behöver göras.

Han lyfter vikten av nytänkande och menar att planetens framtid hänger på en total omställning av världens verksamheter mot i grunden mer hållbara flöden. En transformativ förändring där man drar full nytta av digitalisering och innovativ teknik – och släpper in entreprenöriella krafter i ledningsrummet.

– De flesta nöjer sig med att förbättra det de har. Men det viktigaste är att hitta nya lösningar istället för att optimera befintliga.

Han vill se en övergång från fysiska produkter till digitala tjänster, med fokus på verkliga behov och nya möjligheter.

– Alla företag borde fråga sig vad de gör för världen – och varför. Hur de ska leverera något världen behöver, utan att tära på resurserna mer än nödvändigt.

5G visar vägen

Mats Granryd förväntar sig en explosion av innovationer när det nya energisnåla 5G-nätet – som medger snabbare överföring och låg fördröjning – byggs ut.

– Det ska bli spännande att se hur entreprenörer nyttjar den räls vi lägger med 5G. Precis som med 4G kommer nya bolag att skapas och bygga sin existens på det globala 5G-nätet.

Stefan Trampus ser 5G som nästa naturliga steg i hållbarhetsarbetet.

– Vi jobbar med flera spännande kundprojekt där vi ser hur 5G kan förbättra och effektivisera allt från arbetsprocesser och transporter till energiförbrukning, samtidigt som vi bidrar till både innovation i allmänhet och utveckling av innovativa företag, säger han.

Tekniken finns, liksom en tilltagande insikt om allvaret i situationen och förståelse för att förändring måste till. Men digitalisering i sig räcker inte. Det gäller att göra rätt saker också.

– Om vi använder AI för att borra olja i Antarktis, eller e-handel för att klicka hem billiga kläder tillverkade under dåliga förhållanden är det inget värt, konstaterar Dennis Pamlin.

Branschen är medveten om utmaningen och vidtar åtgärder, exempelvis i form av Digital Declaration Act, ett initiativ för inkludering, etisk innovation och ansvarstagande som skrivits under av 100 vd-ar.

– Det är en grundplåt för att säkra sund användning av exempelvis AI. Vi måste ta ansvar och hantera vår kraft med stor respekt, säger Mats Granryd.

Läs mer om hur digitalisering kan hjälpa er att nå era hållbarhetsmål

Mer från Tele2

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Tele2 och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?