1515

Wall Street: Fedprotokoll lyfte börserna

New York-börserna avslutade årets första handelsdag rejält på plus och med märkbart positiv anda efter att Fed-protokollet offentliggjordes och centralbanken på nytt signalerade att räntehöjningarna inte kommer att bli många och går mot ett slut.

De ekonomiska utsikterna ser fortsatt positiva ut vilket fick större genomslag än den statistik som presenterades efter börsöppning som visade att inköpscheferna blivit ännu mindre optimistiska än väntat i december.

Vid stängning hade
Dow Jones Industrial Average stigit 1,2 procent till 10.847. Nasdaq klättrade 1,7 procent till 2.244 och S&P 500 avslutade med en uppgång på 1,6 procent.

Generellt noterades stora
kursrörelser och hög aktivitet och omsättningen var 1.818 miljoner aktier på Nyse medan motsvarande siffra på Nasdaq var 1.021 miljoner aktier.

Energisektorn drogs upp
av det högre oljepriset och Exxon Mobile och Chevron avslutade båda 2,7 procent högre.

Bland läkemedelsbolagen var
det hög omsättning av Merck och Dow Chemical som båda handlades högre.

General Motors var
ännu en gång förlorare på Dow Jones och backade 2,9 procent efter att Banc of America varnat för att aktien kan sjunka ytterligare 33 procent i år och sänkt riktkursen, enligt AFX News.

På Nasdaq handlades
de flesta aktier upp och bäst gick det för Sandisk som klättrade 7,7 procent.

Piper Jaffray har
höjt riktkursen på Google-aktien till 600 dollar per aktie, vilket är rekordhög notering på Wall Street, rapporterar nyhetsbyrån.

Den höjda riktkursen
baseras på 2007 år prognos om en vinst per aktie på 11:91 dollar, vilket är dubbelt så högt som 2005 års förväntade vinst per aktie.

Google stängde 4,9
procent upp och Yahoo var inte långt efter, upp 4,4 procent.

En höjd analytikerrekommendation
för Johnson & Johnson gjorde att aktien handlades upp 2,6 procent.

CBS var upp
över 12 procent men avslutade drygt 8 procent högre under sin första handelsdag på NYSE efter att ha delats upp från Viacom.

Federal Reserves skrev
i protokollet att inflationen, inklusive kärninflationen, förväntas stiga och att inflationsförväntningarna är fortsatt återhållna.

Den ekonomiska tillväxten
uppges minska i takt jämfört med 2005 års tillväxttakt.

Centralbanken konstaterade även
att det finns preliminära signaler på att husmarknaden ser ut att bli avkyld.

"Ekonomin växer inte
tillräckligt fort för att Fed ska bromsa ekonomin men växer samtidigt inte tillräckligt långsamt för att Fed ska stanna upp och avvakta", sade Chris Rupley på Bank of Tokyo-Mitsubishi i New York till Bloomberg News.

På obligationsmarkanden noterades
den tioåriga räntan till 4,368 procent, vilket var 3 punkter högre jämfört med fredagen. Tvååringen handlades till 4,333.

Ericssons depåbevis steg
11 öre jämfört med stängningen i Stockholm. Volvo och Autoliv noterades 4:04 respektive 3:81 kronor högre.


Innehåll från GetacceptAnnons

Försäljning digitalt – kan ge upp till 30% högre hitrate

Att sälja digitalt kan lätt förknippas med en opersonlig säljprocess. Det blir svårare att visa vår personlighet, och offerten drunknar i en mailkorg tillsammans med minst tio andra. Så hur gör man för att inte bara klara av, utan till och med förbättra, sin försäljningsprocess när man säljer digitalt? 

– Det handlar om att hitta kommunikationskanaler som inte redan är mättade, säger medgrundaren av Vainu, Mikko Honkanen.

På Vainu har man tagit i bruk GetAccept i sina säljprocesser för att bättre kunna följa varje steg av säljprocessen via data - inte bara genom magkänsla. När de testade att skicka avtal både med och utan GetAccepts videofunktion, fick de högre stängningsfrekvens på de offerter som skickades med videopresentation. 

– Även om många vet att video är bra i alla möjliga sammanhang idag, är det ändå få B2B-bolag som nyttjar det. Därför är det en kommunikationskanal som gör det enkelt att sticka ut, menar Mikko Honkanen.

När Samir Smajic, VD och medgrundare av GetAccept, startade företaget 2015 så var det redan tydligt att digitalt var framtiden för B2B-försäljning. Sedan har utvecklingen gått snabbare än man räknat med.

– Att kunna ge en riktigt bra digital kundupplevelse, dubblar enligt McKinsey & Co sannolikheten för att stänga affären. Och det gör man inte genom att bara skicka en massa mail. E-signering är ett sätt att öka sin hitrate, men adderar man funktioner som engagerar, exempelvis chatt, video, en snygg paketering av sitt avtal och automatiska påminnelser, så ökar sannolikheten ännu mer.

Bland de som använder GetAccept så har de som använder fler engagerande funktioner i sina utskick upp till 30% högre hitrate, än de som endast skickar iväg ett avtal för e-signatur. Ingen vill ha en tråkig säljprocess, och kan man hitta sätt att göra den intressant och interaktiv kommer inte bara kunden bli nöjdare, utan du skapar också en snabbare och smidigare försäljningsprocess. 

– Det ligger kvar en gammal myt om att bolag inte är redo att börja arbeta såhär, och att det bara funkar på mindre affärer. Faktum är att data visar att 70% av företag är beredda att göra affärer upp till fem hundra tusen kronor i en onlinemiljö. En annan vanlig fördom är att kundens kund vill ha det på det traditionella viset. Men det är inte sant. Vi får ständigt kommentarer från våra kunder där de berättar om hur nöjda deras kunder blivit med det nya, förenklade sättet att signera avtal. Och det får våra kunder att se bra ut, säger Samir Smajic. 

Att komma igång med en mer engagerande digital säljprocess behöver varken vara tidskrävande eller svårt. I GetAccept har du allting samlat och får både översikt, automation och kommunikation i ett och samma verktyg. Att komma igång behöver inte ta mer än någon timme - även för det lite större säljteamet. 

Lär dig mer och boka en demo med GetAccept idag! 

Mer från Getaccept

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Getaccept och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?