1515

Stål och verkstad vinnare på börsen

Stockholmsbörsen öppnade upp starkt på fredagsmorgonen med verkstad och stål som vinnare.

SSAB rusar upp 10 procent sedan konkurrenterna Arcelor och Mittal Steel handelsstoppats.

Klockan 10.15 noterades
OMXS30 upp 1,2 procent. Aktier till ett värde av 4,2 miljarder kronor hade omsatts.

Enligt Reuters källor
är det Mittal Steel som bjuder på Arcelor. SSAB A gick upp 32 kronor till 331.

Andra teorier är
att de två bolagen ska göra ett storförvärv gemensamt eller att Arcelor planerar att sälja vissa tillgångar från det nyligen förvärvade Dofasco till Mittal.

Bidragande till uppgången
var även en stark rapport från Thyessenkrupp.
"Verkstad och Volvo har verkligen vänt. Det var drag i Asien och Microsoft lyfte i USA. Jag tror Caterpillar bidragit positivt till lyftet i Volvo. Frågan är dock om vi inte har tagit ut uppgången redan inledningen", säger en mäklare till Nyhetsbyrån Direkt.

OMX handlas strax
under ett motstånd på 959 i OMX, påpekar en analytiker. Nästa motstånd nås vid 984.

"Jag tror inte
att vi kommer att handla upp börsen så mycket mer förrän Ericsson kommer på tisdag, om det inte kommer ut några stora nyheter från USA innan dess", säger analytikern.

Under eftermiddagen väntas
BNP-statistik från USA klockan 14.30 och försäljning nya hem klockan 16.00.

SKF handlades upp
2 kronor till 110 kronor efter torsdagens nedgång med 8,50 kronor.

H&M hade en
svajig dag på torsdagen efter resultatrapporten men stängde på plus. Under fredagsmorgonen steg H&M med 8 kronor till 280,50, vilket motsvarar en uppgång med 2,7 procent.

Bra gick det
även för Atlas Copco som stärktes med 5,50 kronor till 179,50, vilket motsvarar en uppgång med 3,1 procent. Atlas Copco redovisar sitt resultat torsdagen den 2 februari.

Ericsson fortsatte gårdagens
uppgång efter Nokias resultatrapport som var sämre än förväntat men som innehöll positiva nyheter om företagets systemsida. Ericsson noteras upp 40 öre till 27 kronor, vilket motsvarar en uppgång på 1,5 procent. Nokia noteras oförändrat till 138 kronor.

Biacore fortsätter gårdagens
uppgång med 1,50 kronor till 198,50. Handelsbanken har släppt en köprekommendation på företaget.


Innehåll från GetacceptAnnons

Försäljning digitalt – kan ge upp till 30% högre hitrate

Att sälja digitalt kan lätt förknippas med en opersonlig säljprocess. Det blir svårare att visa vår personlighet, och offerten drunknar i en mailkorg tillsammans med minst tio andra. Så hur gör man för att inte bara klara av, utan till och med förbättra, sin försäljningsprocess när man säljer digitalt? 

– Det handlar om att hitta kommunikationskanaler som inte redan är mättade, säger medgrundaren av Vainu, Mikko Honkanen.

På Vainu har man tagit i bruk GetAccept i sina säljprocesser för att bättre kunna följa varje steg av säljprocessen via data - inte bara genom magkänsla. När de testade att skicka avtal både med och utan GetAccepts videofunktion, fick de högre stängningsfrekvens på de offerter som skickades med videopresentation. 

– Även om många vet att video är bra i alla möjliga sammanhang idag, är det ändå få B2B-bolag som nyttjar det. Därför är det en kommunikationskanal som gör det enkelt att sticka ut, menar Mikko Honkanen.

När Samir Smajic, VD och medgrundare av GetAccept, startade företaget 2015 så var det redan tydligt att digitalt var framtiden för B2B-försäljning. Sedan har utvecklingen gått snabbare än man räknat med.

– Att kunna ge en riktigt bra digital kundupplevelse, dubblar enligt McKinsey & Co sannolikheten för att stänga affären. Och det gör man inte genom att bara skicka en massa mail. E-signering är ett sätt att öka sin hitrate, men adderar man funktioner som engagerar, exempelvis chatt, video, en snygg paketering av sitt avtal och automatiska påminnelser, så ökar sannolikheten ännu mer.

Bland de som använder GetAccept så har de som använder fler engagerande funktioner i sina utskick upp till 30% högre hitrate, än de som endast skickar iväg ett avtal för e-signatur. Ingen vill ha en tråkig säljprocess, och kan man hitta sätt att göra den intressant och interaktiv kommer inte bara kunden bli nöjdare, utan du skapar också en snabbare och smidigare försäljningsprocess. 

– Det ligger kvar en gammal myt om att bolag inte är redo att börja arbeta såhär, och att det bara funkar på mindre affärer. Faktum är att data visar att 70% av företag är beredda att göra affärer upp till fem hundra tusen kronor i en onlinemiljö. En annan vanlig fördom är att kundens kund vill ha det på det traditionella viset. Men det är inte sant. Vi får ständigt kommentarer från våra kunder där de berättar om hur nöjda deras kunder blivit med det nya, förenklade sättet att signera avtal. Och det får våra kunder att se bra ut, säger Samir Smajic. 

Att komma igång med en mer engagerande digital säljprocess behöver varken vara tidskrävande eller svårt. I GetAccept har du allting samlat och får både översikt, automation och kommunikation i ett och samma verktyg. Att komma igång behöver inte ta mer än någon timme - även för det lite större säljteamet. 

Lär dig mer och boka en demo med GetAccept idag! 

Mer från Getaccept

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Getaccept och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?