1515

Mörk börsfredag i USA

De amerikanska börserna föll under fredagen och fallet accelererade allt eftersom handeln fortskred. Marknaden stängde nära dagslägsta pressad av ett stigande oljepris och vinstoro bland placerarna inför kommande rapportsäsong.

"I dag var en dag där massor av negativa nyheter lyckades komma på en och samma gång", konstaterade Theodore Weisberg vid Seaport Securities, enligt Bloomberg News.

Vid stängningsdags hade
Dow Jones Industrial Average tappat 2,0 procent till 10.667. S&P 500 föll med 1,8 procent medan Nasdaq noterades 2,4 procent lägre.

Omsättningen uppgick till
2.044 miljoner aktier på Nyse medan motsvarande siffra på Nasdaq uppgick till 1.176 miljoner aktier.

Marknaden pressades delvis
av ett stigande oljepris under fredagen. Enligt en sammanställning av Bloomberg News kan oljepriset gå över 70 dollar per fat i USA inom kort, vilket skulle vara den högsta nivån på fyra månader.

På bolagssidan fortsatte
Motorola ned efter torsdagens rapport. Placerarna reagerade negativt på att bolaget inte höjde sina prognoser för sin mobila enhet och att bolaget missat analytikernas prognoser över försäljningen för det Fjärde kvartalet. Aktien föll 7,7 procent.

Den amerikanska bankgruppen
Citigroup redovisade ett resultat på 1:37 dollar per aktie för det fjärde kvartalet 2005. För kvarvarande verksamhet blev resultatet 0:98 dollar per aktie, vilket ska jämföras med förväntade 1:00 dollar. Aktien tappade 4,6 procent.

General Electrics nettoresultat
uppgick till 0:55 dollar per aktie, vilket ska jämföras med förväntade 0:55 dollar per aktie. GE gick ned 3,8 procent.

Ett annat bolag
vars aktie föll var Google. Placerare oroade sig för vilka kostnaderna ska bli för den kommande tvisten med det amerikanska justitiedepartementet, där Google har vägrat att lämna över information om vad bolagets användare söker på.

Som om inte
detta vore nog börjar marknaden även bli skeptisk till bolagets framtida vinsttillväxt. Aktien brakade i backen med en nedgång på 8,5 procent.

En annan förlorare
vars aktie föll 3,9 procent var Ford. Företaget uppger under fredagen att det avser minska arbetsstyrkan men 25.000 anställda över en fyraårsperiod, i syfte att hejda förlusterna i USA, enligt Bloomberg News som även uppger att företaget avsett att publicera denna nyhet på måndag.

Ericsson sjönk med
20 öre jämfört med stängningskursen i Stockholm.

På obligationsmarkanden noterades
den tioåriga räntan till 4,35 procent, vilket var cirka 3 punkter lägre jämfört med torsdagen.


Innehåll från GetacceptAnnons

Försäljning digitalt – kan ge upp till 30% högre hitrate

Att sälja digitalt kan lätt förknippas med en opersonlig säljprocess. Det blir svårare att visa vår personlighet, och offerten drunknar i en mailkorg tillsammans med minst tio andra. Så hur gör man för att inte bara klara av, utan till och med förbättra, sin försäljningsprocess när man säljer digitalt? 

– Det handlar om att hitta kommunikationskanaler som inte redan är mättade, säger medgrundaren av Vainu, Mikko Honkanen.

På Vainu har man tagit i bruk GetAccept i sina säljprocesser för att bättre kunna följa varje steg av säljprocessen via data - inte bara genom magkänsla. När de testade att skicka avtal både med och utan GetAccepts videofunktion, fick de högre stängningsfrekvens på de offerter som skickades med videopresentation. 

– Även om många vet att video är bra i alla möjliga sammanhang idag, är det ändå få B2B-bolag som nyttjar det. Därför är det en kommunikationskanal som gör det enkelt att sticka ut, menar Mikko Honkanen.

När Samir Smajic, VD och medgrundare av GetAccept, startade företaget 2015 så var det redan tydligt att digitalt var framtiden för B2B-försäljning. Sedan har utvecklingen gått snabbare än man räknat med.

– Att kunna ge en riktigt bra digital kundupplevelse, dubblar enligt McKinsey & Co sannolikheten för att stänga affären. Och det gör man inte genom att bara skicka en massa mail. E-signering är ett sätt att öka sin hitrate, men adderar man funktioner som engagerar, exempelvis chatt, video, en snygg paketering av sitt avtal och automatiska påminnelser, så ökar sannolikheten ännu mer.

Bland de som använder GetAccept så har de som använder fler engagerande funktioner i sina utskick upp till 30% högre hitrate, än de som endast skickar iväg ett avtal för e-signatur. Ingen vill ha en tråkig säljprocess, och kan man hitta sätt att göra den intressant och interaktiv kommer inte bara kunden bli nöjdare, utan du skapar också en snabbare och smidigare försäljningsprocess. 

– Det ligger kvar en gammal myt om att bolag inte är redo att börja arbeta såhär, och att det bara funkar på mindre affärer. Faktum är att data visar att 70% av företag är beredda att göra affärer upp till fem hundra tusen kronor i en onlinemiljö. En annan vanlig fördom är att kundens kund vill ha det på det traditionella viset. Men det är inte sant. Vi får ständigt kommentarer från våra kunder där de berättar om hur nöjda deras kunder blivit med det nya, förenklade sättet att signera avtal. Och det får våra kunder att se bra ut, säger Samir Smajic. 

Att komma igång med en mer engagerande digital säljprocess behöver varken vara tidskrävande eller svårt. I GetAccept har du allting samlat och får både översikt, automation och kommunikation i ett och samma verktyg. Att komma igång behöver inte ta mer än någon timme - även för det lite större säljteamet. 

Lär dig mer och boka en demo med GetAccept idag! 

Mer från Getaccept

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Getaccept och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?