1515

Bra snurr i Nordea

Stockholmsbörsen inledde året med en trevande handel. OMXS pendlade mellan 959,8 och 961,1, vilket innebar att OMXS vid ett par tillfällen visade minus men sedan återhämtade sig med stöd från tyska DAX-index.

OMXS noterades vid klockan 13.00 till 960,3, en uppgång med 0,1 procent. Av Stockholmsbörsens bolag noterades 225 ned medan endast 75 handlades upp.

Omsättningen uppgick till
blygsamma 2,6 miljarder kronor.

"Det finns inga
trender att handla på. Det här är en pseudodag på börsen", säger en mäklare till Nyhetsbyrån Direkt och hänvisar till att London- och New Yorkbörserna är stängda.

Förväntan är att aktiviteten på Stockholmsbörsen kommer att vara låg under hela veckan innan handeln kommer i gång igen som normalt under nästa vecka. På torsdag är det halvdag i Stockholm och på fredag helt stängt.

OMX-tunga Ericsson handlades
under förmiddagen mellan 27,30 och 27,40. OMX-index fick bättre draghjälp av Nordea, som steg under morgonens handel med 1 krona.

Nordeaaktien har blivit
en favorit bland traders just nu eftersom det är en av få aktier som visar högre volatilitet. Aktien öppnade ner i den tidiga handeln, nedtryckt av bland andra Morgan Stanley och Instinet. Enskilda var hittills över dagen största säljare medan Fischer och Hagströmer låg på köpsidan. Aktien handlades klockan 13.00 upp 1 krona till 83,50.

O-listan som helhet
visade den största rörelsen. Traditionen är att dessa aktier stiger före årsskiftet och sjunker efter årsskiftet eftersom aktierna är befriade från förmögenhetsskatt.

Fondkommissionärerna var förlorare
under förmiddagens handel. Nordnet sjönk med 90 till 20,40, ned 4,2 procent. Avanza backade med 2 kronor till 97, Invik & Co, ägare till Fischer Partners Fondkommission, sjönk med 4 kronor till 80,50 kronor, en nedgång med 4,7 procent. Hagströmer och & Qviberg handlades ned 2,50 kronor till 257 kronor.

"De här aktierna
har ju gått upp väldigt mycket den senaste tiden så det beror nog inte på mer än vinsthemtagningar", säger en mäklare till Direkt.

Vostok Nafta lade
sig som nummer tre på mest omsattlistan. De europeiska energibolagen steg i morgonens handel efter att oljan noterat 61 dollar per fat. Vostok Nafta tillhörde förlorarna med en nedgång på 1,9 procent till 364 kronor efter beskedet att Gazprom stängt av gaskranen till Ukraina. Aktier i ryska Gazprom är det största innehavet i Vostok Nafta.

Aktierna i Scania
och Volvo steg under morgonen efter att nya siffror presenterats för lastbilsförsäljningen i Sverige. Scania och Volvo steg båda med 1,50 kronor vardera. Scania till 289 kronor och Volvo till 365,50 kronor.

Telelogic har redovisat
flera order den senaste tiden. Morgonens nummer av Dagens Industri innehåller en analys av programvaruföretagen där tidningen rekommenderar att aktiespararna sk ta hem vinsten i Protect och köpa Telelogic. Telelogic steg med 50 öre under förmiddagen till 20,80 kronor, en uppgång med 2 procent. Protect Data sjönk 7 kronor till 143 kronor, en nedgång med 4,7 procent.

På morgonen meddelades
att Nexus köper det engelska produktbolaget Armoursoft. Förvärvet kommer initialt att påverka rörelseresultatet negativt men bedöms ha en positiv påverkan på resultatet för 2006 som helhet, skriver Nexus i ett pressmeddelande. Aktien sjönk med 32 öre till 3,28, vilket motsvarar en nedgång med 8,9 procent.

Teligent har fått
en order från Deutsche Telekom. Den är värd "ett antal miljoner euro" säger företagets vd till Nyhetsbyrån Direkt. Aktien stiger 1,80 kronor till 32,20, vilket motsvarar 5,9 procent.

Affärstrategerna, som var
en av vinnarna under mellandagarna, rasade med 14,5 procent till 4,42 kronor. Företaget äger drygt 40 procent i Alphahelix som förra veckan presenterade en ny metod för fågelinfluensa. Enligt smittskyddsinstitutet har metoden ringa värde vid analyser av fågelinfluensa, rapporterar UNT och Affärsvärlden.


Innehåll från SalesforceAnnons

Så når de framgång i den nya digitala världen

Handelsbanken, Volvo Cars och andra framgångsrika storföretag avslöjade sina framgångsrecept under ett livestreamat event. ”90 tempofyllda minuter.” 

I dag arbetar vi var som helst, vi leder på distans, utvecklar tillsammans och samarbetar över gränser och tidszoner. Vad krävs egentligen för att lyckas i en digital värld? Svaren fick vi på ett livestreamat event den 6 maj, där Sveriges främsta experter tillsammans med programledare Peter Settman diskuterade hur vi skapar förutsättningar för nya former av tillväxt och framgång.  

Eventet Salesforce Live arrangerades av kundrelationsjätten Salesforce, vars Sverigechef Dan Bjurman säger:  

– Under 90 tempofyllda minuter inspirerades vi av nya sätt att tänka, och tog del av konkreta framgångsfaktorer för att agera i den nya digitala världen. Tillsammans med bland andra Handelsbanken, Volvo Cars, Sandvik, MatHem, Trustly och Stadsmissionen fick vi skarpa exempel från olika branscher, och spaningar om framtiden från professor Micael Dahlen och futurologen Ashkan Fardost.  

Från Handelsbanken deltog Catharina Belfrage Sahlstrand, Group Head of Sustainability och Stephan Erne, Chief Digital Officer i en breakout-session. De berättade om bankens resa inom digitalisering och hållbarhet, var man står idag samt hur de ser på framtiden.  

Ta del av Salesforce live  

Liksom i andra branscher har pandemin satt ytterligare fart på digitaliseringen inom banksektorn och medfört nya prioriteringar. Salesforce undersöker varje år vilka frågor som är viktigast bland beslutsfattare inom finansbranschen globalt. Den senaste rapporten ”State of Finance 2020” med 

2 800 respondenter pekar på stora skillnader före och efter pandemins utbrott.

Ladda ned State of Finance 2020 här  

– Finansiella aktörer i Norden har helt stuvat om bland sina prioriteringar. Ökad personalisering av banktjänster ses nu som den enskilt viktigaste frågan, följt av ökad automatisering av processer, säger Rob Klomps, CTO Financial Services EMEA på Salesforce, och tillägger:

– Vi ser också en brytpunkt i att en majoritet av kunderna nu föredrar digital rådgivning framför fysisk. Handskakningar och personliga samtal anses inte längre som avgörande för att bygga förtroende. Men en bank som sällan eller aldrig träffar sina kunder måste jobba mer datadrivet för att förutse deras behov och möta dessa. 

Algoritmdrivna finansiella tjänster 

För att lyckas med detta måste bankerna skaffa sig en 360-gradersvy av sina kunder. 

– De måste bli bättre på att samla in, förstå och agera på kunddata på ett intelligent och konsekvent sätt. Och de behöver känna till kundens ekonomiska milstolpar och mål.

Digital rådgivning och andra automatiserade och AI-stödda banktjänster blir allt smartare. Rob Klomps lyfter fram algoritmdrivna finansiella tjänster som fattar beslut eller genomför uppdrag för kundens räkning, som ett framtidsområde. 

Varför har bankerna inte kommit längre inom digitala tjänster?   

– Därför att de sitter fast i föråldrade IT-strukturer och system som inte är så lätta att koppla ihop och därför att deras organisation speglar produkterna och inte kunderna. Deras digitalisering har utgått från produkter som utlåning, betalningar, sparande. Men kunderna tänker inte ”vilken produkt kan lösa mina problem”, de ser sin finansiella ställning och sina behov. Produktapproachen måste bort och ersättas av kundfokus.

Bankens medarbetare var tidigare kundernas primära kontaktyta, men nu är digitala kanaler minst lika viktiga och upplevelsen av dessa behöver förbättras. De som lyckas bäst med det blir vinnarna på den nya digitala bankmarknaden, menar Rob Klomps. 

Ta del av Salesforce live här

Mer från Salesforce

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Salesforce och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?