1515

Asienbörser: Ras i Tokyo

Onsdagen blev en dramatisk dag för den japanska aktiemarknaden då Tokyobörsen tvingades stoppa handeln efter det att ett kraftigt orderflöde orsakat dataproblem. Innan dess hade börsen rasat 3 procent. Därmed har Tokyobörsen fallit 5,8 procent på två dagar.

Handeln stoppades klockan 14,40 Tokyotid, det vill säga 20 minuter före officiell stängning, när flödet nådde 4 miljoner order, vilket är den högsta nivån datasystemet kan hantera. Det är första gången som Tokyobörsen tvingas stänga i förtid. Börsen meddelade att det kan komma att korta ned handeln på torsdagen.

"Det är mycket
pinsamt. Var har high-tech Japan försvunnit?" kommenterade Makoto Haga på STB Asset Management, enligt Bloomberg News.

Innan handeln stoppades
noterades en rejäl nedgång i Japan som bidrog till att radera mer än 300 miljarder dollar i värde bara under denna vecka.

Besvikelse över ett
par tunga teknik- och internetrapporter i USA tyngde. Intels nettoresultat och intäkter nådde inte upp till förväntningarna och försäljningsprognosen för första kvartalet var också lägre än Thomson Financials snittestimat.

Tokyo Electron föll
4,1 procent och Toshiba backade 6 procent.

Yahoos rapport blev
inte heller någon höjdare. Internetrelaterade aktier som Softbank och Yahoo Japan föll.

Skandalen kring it-företaget Livedoor
verkar växa. Under tisdagen genomförde polisen razzior mot Livedoor och dess grundare. Enligt åklagarna har Livedoor systematiskt vilselett investerare, och företagsledningen misstänks för flera fall av grov ekonomisk brottslighet, skriver Svenska Dagbladet.

Enligt tidningen Yomiuri förfalskade Livedoor sina resultat för att kunna redovisa vinst för året som avslutades i september 2004.

"Rapporter som den
från Intel, som inte når upp till investerarnas förväntningar, har en stor effekt på teknikaktier i dag. Säljpressen, speciellt i internetrelaterade bolag, kommer att fortsätta att skada marknaden tills det att Livedoor-cirkusen lugnat ned sig", sa Atsushi Osa på Sumitomo Mitsui Asset Management.

Dystert var det
också i Seoul, där Samsung Electronics föll 2,4 procent och Hynix Semiconductor backade 8,8 procent.

"Intels rapport har
gjort investerare nervösa vad gäller utsikter för andra chiptillverkare och datarelaterade bolag", sade Son In Ho på Kyobo Investment Trust i Seoul.

I Hongkong föll
China Mobile 1,8 procent efter en rekommendationssänkning från JP Morgan. Cnooc var den enda i Hang Seng-index som låg på plus vid lunchuppehållet.

Mot strömmen gick
börserna på fastlandet Kina där indexen steg kraftigt för andra dagen i rad. Shanghai Pudon Development Bank agerade draglok efter en stark rapport.


Marknadstemperatur ca klockan 7.45


Nikkei 225
-2,9%
Topix Tokyo -3,5%

Hongkongs Hang Seng -1,0%
China Shang Composite +2,1%
China Shenz Composite +2,3%

Sydkoreas Kospi 200 -2,5%
Singapores STI -0,8%
Taiwans Taiex -3,2%


Innehåll från PayerAnnons

Returpack väljer Payer för en ny digital utbetalningslösning för pantpengar

Returpack har valt betalningsbolaget Payers plattform för att ta in pantsystemet i en ny och digital era. 

Den nya digitala utbetalningslösningen börjar nu rullas ut på Returpacks egna storpantarautomater, Pantamera Express, i hela landet.

Sedan 1980-talet har svenskarna vallfärdat till landets pantmaskiner för att lämna in sina burkar och flaskor. Returpack är företaget som införde pantsystemet och bolaget hanterar nu över 2 miljarder burkar och flaskor varje år.

Returpack valde 2019 Payer som partner att digitalisera pantsystemets utbetalningslösning av pantpengar och bolaget har nu utvecklat den tekniska plattformen som gör det möjligt att starta tester och utrullning över hela landet.

Utbetalning till bankkontot

88% av alla flaskor och burkar som säljs i Sverige i dag pantas och materialåtervinns genom Returpacks pantsystem.

Returpack jobbar med att ständigt utveckla systemet för att förenkla och öka tillgängligheten för pantaren. Att kunna betala ut pant på fler sätt än via det traditionella pantkvittot är ett av förnyelseområdena. Den digitala överföringen direkt till det egna bankkontot ger en smidig lösning och följer digitaliseringsutvecklingen i samhället. 

Returpack har implementerat denna lösning i de egenägda storpantarautomaterna,  Pantamera Express. Ett test ihop med dagligvaruhandeln planeras och därefter tas beslut om vidare implementeringar.

– Pantamera Express-automaterna är en viktig del i vårt utvecklingsarbete kring framtidens pantsystem. Här har vi haft möjlighet att testa en ny digitaliserad utbetalningslösning i stor skala och kan nu erbjuda en säker, enkel och smidig tjänst för överföring av pantpengar direkt in på bankkontot, säger Carita Classon, produktchef på Returpack/Pantamera.

Internet-of-things – kommunikation mellan pantmaskin och mobilapp

Payer valdes för att utveckla motorn, en digital betalningslösning direkt till konsumentens bankkonto. Lösningen fungerar i en kombination mellan pantmaskinen, molnet och en mobilapp. Den nya Pantamera-appen är tillgänglig för både iOS och Android. Redan efter två månader har appen laddats ned 20 000 gånger.

Innan appen kan användas första gången kopplas bankkontot genom Mobilt Bank-ID av användaren. Det är en process som tar mindre än 1 minut att genomföra. Efter att pantaren hällt i sina burkar och PET-flaskor i Pantamera Express, skannar pantaren en QR-kod med mobilappen för att slutföra transaktionen.

I den första fasen av utrullningen ingick Returpacks 57 egenägda storpantarautomater, Pantamera Express. Dessa står utplacerade på större återvinningscentraler över hela landet. Under 2020 pantades 90 miljoner förpackningar via Pantamera Express.

Under pilotfasen har över 25% av användarna valt den digitala lösningen. Det är något som Returpack tror kommer öka snabbt ju fler svenskar som känner till appen. Den digitala lösningen är ett komplement till papperskvittot som kommer finnas kvar.

– Payer har varit mycket lyhörda för våra önskemål och vi har hela tiden känt oss trygga med att dom levererat en stabil och säker lösning för vårt digitala genombrott, säger Henric Oscarsson, Utvecklingsansvarig på Returpack/Pantamera.

– Vi på Payer är otroligt stolta över att vi fick förtroendet att utveckla nästa generations utbetalningslösning i det svenska pantsystemet. Ett system som alla svenskar har en relation till och bidrar till. Förutom att det är smidigt för konsumenten att få pengarna direkt på kontot, när man pantar, säger Peder Berge, vd och grundare av Payer.

Klicka här för att läsa mer om samarbetet mellan Returpack och Payer 

Mer från Payer

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Payer och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?