1515

Stockholmsbörsen: Ericsson sänke

Stockholmsbörsen föll under torsdagsförmiddagen, tyngd av Telia Sonera och Ericsson som pressades av en vinstvarning från France Telecom och sänkta rekommendationer från analytiker.

OMXS30 handlades vid 12-tiden till 972,6, vilket motsvarade en nedgång med 0,7 procent. Aktier för 10 miljarder kronor hade omsatts.

France Telecom föll
under förmiddagen med 8,4 procent i Frankrike sedan bolaget på onsdagskvällen kommit med en varning om sämre försäljningsutveckling. France Telecom spår en försäljningstillväxt om 2-3 procent för helåret 2005, vilket kan jämföras med tidigare guidning om 3 procent. FT drog med sig Telia Sonera och Tele2 i Sverige och lade sordin på stämningen på Europabörserna.

Telia Sonera sjönk med
80 öre till 43,20, vilket motsvarar en nedgång med 1,8 procent. Tele2 sjönk med 2 kronor till 84 kronor, en nedgång på 2,3 procent. Analytiker kommenterar skillnaden med att Tele2 har en större exponering mot France Telecoms marknader än vad Teliasonera har.

Under morgonen var
fallet dock större i Ericsson än i Telia Sonera. I telekomleverantörerna stiger nervositeten inför delårsrapporterna. Nokia släpps den 26 januari och Ericsson den 31 januari.

"I brist på
annat får France Telecom stort genomslag på kurserna. Prognosjusteringen är ju inte så stor med en ändring från 3 till 2-3 procent. Men telekomsektorn har varit upphaussad sista tiden så alla negativa nyheter får stort genomslag", säger en mäklare till Nyhetsbyrån Direkt.

De analyser på
telekomleverantörerna som hittills kommit inför rapporterna är överlag negativa. Senast i skörden är Deutsche Bank som sänkt sin rekommendation för Ericsson till sälj, från avvakta/behåll, och Cazenove som sänkt till underperform.

"En nedgradering till
sälj kan få stort genomslag i Ericssonhandeln eftersom aktien är så tradingintensiv. När handlarna på de större firmorna alla bestämmer sig för att köra ned aktien blir det så här", kommenterar en analytiker som dock anser att Deutsche Banks estimat är för låga.

Övriga sektorer drogs
successivt ned av telekomsektorn. Enda undantaget var olja och råvaror där stigande priser gav fortsatt stöd.

Vostok Nafta steg
med 30 kronor till 452 kronor och Lundin Mining steg med 11 kronor till 131,50 kronor. Boliden steg med 3,25 kronor till 74,75 kronor. Boliden får rekommendationen outperform och riktkursen 84 kronor i en analys av Credit Suisse First Boston.

En annan vinnare
under förmiddagen var Saab som steg med 8 kronor till 173 kronor, en uppgång med 4,8 procent, även det efter en rekommendation från Credit Suiss First Boston.

IBS har fått
en order från Univar Schweiz på en affärssystemlösning för kemikaliedistribution. Det initiala ordervärdet uppgår till 4,7 miljoner kronor. Aktien stärktes med 90 öre till 27,20.

Assa Abloy gick
upp 1 krona till 127 sedan Goldman Sachs höjt rekommendationen för Assa Abloy till in-line från underperform.

Skandia handlas upp
10 öre till 47,90 på den sista handelsdagen innan Old Mutauls bud går ut. Enligt Old Mutuals räknesnurra på hemsidan är budet nu värt 48,36 kronor per aktie.

Till förloraraktierna sällade
sig Hexagon som på morgonen meddelade att företaget för helåret 2005 kommer att redovisa ett netto av extraordinära intäkter och kostnader på -80 miljoner kronor eter förvärvet av Leica Geosystems. Aktien handlades ned 6 kronor till 217,50.


Innehåll från GetacceptAnnons

Försäljning digitalt – kan ge upp till 30% högre hitrate

Att sälja digitalt kan lätt förknippas med en opersonlig säljprocess. Det blir svårare att visa vår personlighet, och offerten drunknar i en mailkorg tillsammans med minst tio andra. Så hur gör man för att inte bara klara av, utan till och med förbättra, sin försäljningsprocess när man säljer digitalt? 

– Det handlar om att hitta kommunikationskanaler som inte redan är mättade, säger medgrundaren av Vainu, Mikko Honkanen.

På Vainu har man tagit i bruk GetAccept i sina säljprocesser för att bättre kunna följa varje steg av säljprocessen via data - inte bara genom magkänsla. När de testade att skicka avtal både med och utan GetAccepts videofunktion, fick de högre stängningsfrekvens på de offerter som skickades med videopresentation. 

– Även om många vet att video är bra i alla möjliga sammanhang idag, är det ändå få B2B-bolag som nyttjar det. Därför är det en kommunikationskanal som gör det enkelt att sticka ut, menar Mikko Honkanen.

När Samir Smajic, VD och medgrundare av GetAccept, startade företaget 2015 så var det redan tydligt att digitalt var framtiden för B2B-försäljning. Sedan har utvecklingen gått snabbare än man räknat med.

– Att kunna ge en riktigt bra digital kundupplevelse, dubblar enligt McKinsey & Co sannolikheten för att stänga affären. Och det gör man inte genom att bara skicka en massa mail. E-signering är ett sätt att öka sin hitrate, men adderar man funktioner som engagerar, exempelvis chatt, video, en snygg paketering av sitt avtal och automatiska påminnelser, så ökar sannolikheten ännu mer.

Bland de som använder GetAccept så har de som använder fler engagerande funktioner i sina utskick upp till 30% högre hitrate, än de som endast skickar iväg ett avtal för e-signatur. Ingen vill ha en tråkig säljprocess, och kan man hitta sätt att göra den intressant och interaktiv kommer inte bara kunden bli nöjdare, utan du skapar också en snabbare och smidigare försäljningsprocess. 

– Det ligger kvar en gammal myt om att bolag inte är redo att börja arbeta såhär, och att det bara funkar på mindre affärer. Faktum är att data visar att 70% av företag är beredda att göra affärer upp till fem hundra tusen kronor i en onlinemiljö. En annan vanlig fördom är att kundens kund vill ha det på det traditionella viset. Men det är inte sant. Vi får ständigt kommentarer från våra kunder där de berättar om hur nöjda deras kunder blivit med det nya, förenklade sättet att signera avtal. Och det får våra kunder att se bra ut, säger Samir Smajic. 

Att komma igång med en mer engagerande digital säljprocess behöver varken vara tidskrävande eller svårt. I GetAccept har du allting samlat och får både översikt, automation och kommunikation i ett och samma verktyg. Att komma igång behöver inte ta mer än någon timme - även för det lite större säljteamet. 

Lär dig mer och boka en demo med GetAccept idag! 

Mer från Getaccept

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Getaccept och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?